Nekromanti Speltimmen v13 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Eftersom jag nu betalat för en månad av Playstation Now så tänker jag att jag kan passa på att få valuta för pengarna och fortsätta bitcha om slöa kontroller.

Eller, jag vet inte riktigt – jag gjorde ju ett test med The Last of Us, där jag körde simultant på PS3 och PSNow med två handkontroller. Jag filmade – jag såg ingen märkbar skillnad. Så slöheten ligger på under... tja, under frameraten för min halvdassiga telefonkamera. Så det handlar helt klart om millisekunder. Men jag har en teori om att det är slöhet + streaming-sudd + spel som kanske inte ens funkar så bra på originalhårdvara heller. Oavsett vilket så tänker jag betrakta PSNow som en separat konsoll från PS3 och PS4, och när jag skriver om PSNow-spel så är det upplevelsen på PSNow jag recenserar. Inte spelen i sig.

The Last of Us var helt okej i kontrollerna på PS3, men det blev helt enkelt för grötigt och svårt att sikta på PSNow.

På tal om spel där man inte kan sikta så har jag spelat lite över en timme av InFamous på PSNow. Det här spelet har jag varit nyfiken på väldigt länge. När det kom hade jag ingen PS3, utan jag körde istället Prototype, som är dess motsvarighet på 360 och PC.

Det är helt omöjligt att inte jämföra det här spelet med Prototype, så jag tänker inte ens försöka.

InFamous är mer "quirky". Det har en lätt enerverande "humor" som känns forcerad. Prototype är mer grimdark och tar sig självt på superduperallvar.

InFamous berättar iaf hittills sin story mer än den visar den. Man får tecknade typ cutscenes, men inga samtal visas utan allt är BARA huvudpersonen som sammanfattar ganska stora sjok av story. Jag får intrycket av att spelmakarna egentligen inte är så intresserade av storyn; de vill bara komma till sandbox-gameplayet. Prototype tycker jag berättar sin story bättre överlag.

Båda spelen är sandbox-spel där man kutar runt i en stad och har krafter och gör uppdrag – en del sidouppdrag, en del "story missions". I båda fallen är staden laglös – men jag gillar det gradvisa förfallet i Prototype som fan, där allt ändå är hyfsat civiliserat från början men under spelets gång blir mer och mer postapokalyptiskt zombiemonster-hellscape.

InFamous är mer av en cover-based shooter. Uppdragen och fienderna är byggda för att man ska ta hand om saker på avstånd, vara försiktig, huka bakom saker. Prototype är mer en brawler, där man förväntas springa fram och slå eller hugga huvudet av eller äta upp sina fiender.

InFamous förväntar sig precisions-hopp och att man använder miljön till sin fördel. Prototype vet mycket väl hur inexakta spelets kontroller är och fokuserar istället på att få en att känna sig som en ostoppbar mördarmaskin.

InFamous förväntar sig att man ska kunna precisions-sikta utan hjälp från spelet. Med en handkontroll. Det finns alltså ingen lock-on, ingen aim assist. Fuck this shit. När det enda realistiska sättet att ta ut fiender är att skjuta blixtar på dem och man måste sikta själv och det inte går att sikta ordentligt pga att handkontroller är sämst på precision, då funkar det inte. I Prototype kan man plocka upp fiendernas vapen om man vill, och det finns autoaim, och hur som helst är det en brawler, inte en shooter, så gameplay förväntar sig inte precision.

All in all så fick InFamous mig verkligen att vilja spela Prototype igen.

BETYG: 85. Det funkade bättre än The Last of Us, det gjorde det. Det var inte superplågsamt. Det gav bara inte så mycket mersmak. Kanske blir det annorlunda att spela på en riktig PS3:a. men bristen på autoaim gör att jag tvivlar.
 
Top