Speltimmen v13–14 2023

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag har haft igång The Last of Us Part I för PC i typ två och en halv timme, säger Steam.

Det är ett väldigt, väldigt snyggt spel. När det väl funkar, alltså, och glider på i mjuka 60fps. Allt är väldigt, väldigt, väldigt snyggt. Både rent grafikkvalitet-mässigt med ljussättning och texturer och så, och i hur det är designat. Väldigt, väldigt nice. Jag ser fram emot att spela vidare.

Men jag kommer nog att vänta med det, för det är… inte helt fritt från buggar. Jag har lyckats bli av med de värsta genom att alltid starta om spelet (!) efter att jag gjort minsta grafikinställning, men ändå skriver jag det här just nu för att jag just hade en plötslig krasch som stängde ner hela spelet utan förvarning. Från 60fps till… stillbild, och sen "programmet har slutat fungera". Bra grejer det här. Det kan såklart bara vara att det här spelet precis som Scars Above inte gillar mitt externa 3080, men jag tror inte det – det är tillräckligt många andra som också klagat på buggar och krascher för att jag ska kunna känna mig hyfsat säker på att it's not me, it's you.

Jag har spelat spelet i ungefär en timme, hur som helst. Av de 2.5 timmarna spelet varit igång så tog det nämligen c:a 90 minuter för spelet att kompilera sina shaders när jag först startade det. Såatte… Jaja. Nu är det gjort iaf.

Jag har svårt att betygsätta det här riktigt. Dels för att det finns en disconnect mella spelet jag ser genom buggarna och hur svårt det är att komma åt det spelet, och dels för att jag liksom inte haft så mycket att göra än. Vad mig anbelangar är det här hittills en walkig simulator, och såna gillar jag ju. Men jag har förstått att det finns risk för typ strid och spänning senare, och kanske rentav lite Svåra Val™. Då blir jag ju mindre intresserad (men kan, om storyn är intressant nog, stå ut – jag körde ju hela Mass Effect trots allt).

Men ja, jag vill återvända till det här. Men jag gör det nog inte i det närmaste. Jag ska nog ta och försöka klara igenom Spider-Man och kanske Control först.

BETYG: 90
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har spelat Pineapple On Pizza


Ett kort (runt 15 min) spel om en ö fylld med dansande glada människor, och du.

5/5, spela idag. :)
 
Last edited:
Top