Speltimmen v12–13 2024

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
De senaste veckorna har jag verkligen inte lyckats med min ambition här! All min speltid har gått åt till Shin Megami Tensei 5. Riktigt, riktigt bra spel är det.

Men, på vägen till Gothcon och sedan hemma hos kamraten jag sover hos under konventet, har jag spelat upp mig till över 1 timme av Crisis Core –Final Fantasy VII– Reunion, på min Switch.

Det är en modern HD-remake av ett gammalt Playstation Portable-spel; en spinoff av original-FF7 där man följer den stridsglade twinken Zack. Zack jobbar för organisationen SOLDIER, som i sin tur gör jobb åt elbolaget Shinra.

Crisis Core är ett väldigt tidigt exempel på FF-spel som inte är turbaserat – vi har fortfarande random encounters (eller ja, så random är de inte, de verkar triggas på specifika platser, men man ser inte fienderna på förhand) och en massa FF7-grejer är med såsom materia, limit breaks och , tror jag, summons. Men striderna är högaction och vad jag förstår så är Zack alltid bara själv. Men vi får se hur det utvecklar sig.

För mig är ju Final Fantasy utan turbaserad strid betydligt mindre intressant. Jag gillar inte realtidsstrid; jag vill egentligen bara ha FFX eller åtminstone 7/8/9. Det är också ett ganska actiontungt spel överlag – rätt mycket strid, väldigt lite mellan striderna.

Tekniskt sett är det också ett mycket imponerande spel. Det här är snyggt; mycket snyggt. Det är Unreal Engine. Och ändå flyter det på väldigt bra – i SMT5 märker jag ju slowdowns hela tiden; det här verkar köras i konstanta och välflytande 30fps. Det hjälper säkert att jag kör på liten skärm, men på det hela taget var det flera scener som imponerade rätt mycket, som t.ex. striden mot Ifrit.

Nu ska jag dock återgå till Front Mission och SMT5…

BETYG: 90
 
Top