Nekromanti Speltimmen v1 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har spelat en bit in i Destiny 2.

Jag har ingen erfarenhet av Destiny 1 eller av hur D2 var från början, så mina åsikter handlar enbart om hur det är just nu. Och jag tillhör dessutom de spelare som inte bryr mig om PvP eller det sociala eller klaner eller ens endgame. Jag spelar det här för att det är snyggt (JÄTTE-JÄTTE-SNYGGT) och för att det har en kampanj som, om man kisar lite, ser ut som en riktig singleplayer-kampanj.

Tyvärr måste man ju se andra spelare då och då, men det kan jag väl överleva så länge de inte fuckar upp min upplevelse.

Jag vet inte varför jag är så defensiv, riktigt. Kanske för att jag hört en hel del människor vara väldigt arga på Destiny 2?

Jag tycker i varje fall om det. Först och främst är det ju JÄTTEJÄTTESNYGGT. Superdetaljerade, stämningsfulla miljöer som vid flera tillfällen fick mig att bara sitta och gapa. Så, så vackert. Inte bara grafiskt utan också designmässigt. Varje kvadratdecimeter känns genomtänkt och vid flera tillfällen fick jag en stark känsla av att slösa någons tid - någon har suttit i åtskilliga timmar och slavat över den här korridoren jag springer igenom på tre sekunder en gång och sedan aldrig ser igen. Jag vet inte, det är en irrationell känsla, men jag önskar bara att jag kunde spendera mer tid på varje ställe och verkligen ge miljöerna den tid de förtjänar. Stanna och lukta på blommorna, as it were.

Det är samma sorts snygga, detaljerade miljöer som i t.ex. The Division, även om det spelet ju är mycket, mycket tråkigare pga inga robotar eller magi.

Gameplaymässigt... Tja, Destiny är ju en first person shooter. Jag är ganska dålig på sådana, och rätt ointresserad av dem. Men det funkar. Pang pang, boom boom, liksom. Jag är glad över att det åtminstone ibland går att snajpa fiender på långt avstånd; det är ju MYCKET roligare än att hålla på och gå in i nära eldstrid och skit. Det var ju det jag gillade mest med Mass Effect 1 och som de fuckade upp i ME2 och 3 - inga öppna ytor, inga möjligheter att lugnt och eftertänksamt skjuta alla sina fiender i huvudet på behörigt avstånd.

Iallafall. Jag känner att jag egentligen skulle behöva spela en del mer för att ge ett helt rättvisande betyg, men ännu så länge är jag definitivt i smekmånadsfasen. Det här är så jävla snyggt.

BETYG: 95
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har spelat typ en och en halv timme av Hollow Knight.

Det är en metroidvania där man spelar något slags insekt. Med svärd. Man hoppar runt i underjordiska gångar och slår på andra insekter.

Jag har hört att det blir en massa story-lore efter ett tag, om man pusslar lite.

90 minuter räckte inte för att jag skulle hinna skaffa mig några uppgraderingar utöver att ha en karta. Det var tur att jag fick en, för innan jag fick kartan var jag redo att verkligen ogilla det här spelet. Varför är spelet så snålt när det gäller kartor? Det är ju större delen av nöjet i metroidvanias; att avtäcka mer och mer karta. Här får man inte ens kartan från början, och man måste spara för att kartan ska uppdateras?

Jag tycker inte om kontrollerna. Framför allt gillar jag inte känslan i hoppen. Det känns som att "kurvan" för hoppen är lite för linjär? Jag vet inte. Det kunde ha varit värre; spelet har åtminstone ingen märkbar tröghet.

Designen är helt okej, om man gillar den här sortens tecknat. Jag är inte superförtjust i den, men kan inte säga att den inte är väl genomförd här.

Överhuvudtaget får jag väl säga att det här är en helt okej metroidvania, men att jag inte klarat Axiom Verge eller ens gamla Super Metroid ännu. Jag har en hel del metroidvanias att spela, och just nu känner jag inte att jag riktigt har någon anledning att spela det här när jag har Axiom Verge och Time Spinner kvar. Hittills har jag inte sett något som gör mig mer sugen på att spela det här än att spela dem.

BETYG: 90
 
Top