Speltimmen v1–2 2021

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Alright, så här ser det ut första veckan på 2021:

Total # of games: 1356 [+1]
Total number of minutes played: 113781 (1896h21m) [+157]
Games with a total of 60+ minutes playtime: 518 [+2]
Games with a total of 1-59 minutes playtime: 186 [0]
Games with 0 minutes of playtime: 652 [-1]
Jag spelade väldigt, väldigt mycket förra veckan men nästan allt var openxcom, så det syns inte på mina stats ovan.

Jag funderar på om jag ska börja bokföra mina spelbetyg på samma sätt som jag bokför mina filmbetyg… Eller om jag kanske ska försöka hitta nån bra hemsida där man kan skriva in sina betyg. Tips mottages tacksamt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Jag har nu tittat på Death Stranding i en timme och sexton minuter. Det är ett fint spel, men eftersom det också är ett Kojima-spel så… är det en del film. Framför allt nu i början.

Nu hade jag viss förvarning, dels pga internet men också pga att jag spelat Metal Gear Solid 2 till exempel – men det här spelet är ganska weird. Det visar sig att de konstiga saker Kojima gjorde med Metal Gear Solid-serien bara var toppen av isberget. Detta är Kojima unchained, liksom.

Det här är nog det spel som varit närmast att korrekt återskapa känslan av en märklig dröm. Ibland när jag ser drömmar gestaltas i film och tv-serier undrar jag om de som skrivit manus någonsin faktiskt drömt något, eller om det sätt de drömmer skiljer sig drastiskt från ur jag drömmer. Det här… Det här är ganska precis så som det ofta är när jag drömmer.

Spoiler för… typ första timmen, antar jag:

Man är Sam Porter Bridges. Något slags katastrof har inträffat, som kallas "Death Stranding", oklart varför. Allt är blekt och postapokalyptiskt. Ibland regnar det, och regnet gör att saker åldras/accelereras. Det finns monster av något slag, som lämnar handavtryck fyllda av svart vätska efter sig. De måste man akta sig för. De verkar inte kunna se en, men man måste vara tyst när de är nära. Sam jobbar som en transportör. En trans… porter. Fine. Han levererar paket. Han fastnar i en grotta när det regnar, och träffar en kvinna som erbjuder honom ett jobb och sedan försvinner. Han levererar sina paket, och får ett nytt jobb: leverera en död kropp till en förbränningsugn. För om en död kropp hinner "nekrofiera" så händer det en massa dåliga, konstiga saker och stället man är på blir en krater. Bilen man åker i blir anfallen av nånting. Givetvis nekrofierar kroppen, de man åker med dör och flyter upp i himlen där det finns ett jättestort humanoidt monster med en explosion som huvud, och sen blir allt vitt, och man är död. Men man är en speciell sorts person som inte kan dö, så man kommer tillbaka. Man träffar Guillermo del Toro, som heter "Deadman", och ger en mystiska handklovar som låter en kolla på en karta och se var man är. Sen förklarar han att man måste leverera morfin till presidenten, som är döende, och som förresten är ens mamma. Man levererar morfinet till sin mamma/presidenten, vars högra hand heter – av alla saker man tydligen kan heta – "Die-hardman" och bär en skelettmask. Man känner honom sedan tidigare. Mamma heter förresten Bridget Strand.

Det är oklart om organisationen Bridges, som man nu tydligen tvångsrekryterats till, döpts efter henne och det är ännu mer oklart om hennes efternamn har något att göra med "Death STRANDing". Det är också oklart varför man heter Sam Porter Bridges innan man joinat organisationen Bridges.

Men presidenten/mamma dör och nu måste man leverera hennes kropp till en förbränningsugn. Och där slutade jag spela.

Åh, och en av de man åkte bil med hade en "bridge baby", som tydligen är en bebis från "andra sidan" (dödsriket?), som ligger i ett slags behållare och som man ska kunna använda sig av för att skydda sig från vad det nu var som anföll en. Var det BTs de kallades?

Så hittills är det verkligen… Ett staplande av mer eller mindre sammanhängande, märkliga koncept. Det är svårt att hitta sammanhang riktigt, även om det är tydligt att de finns där. Det är tydligt att Sam har en historia i den här världen, men samtidigt känns det som att han hela tiden måste få saker förklarade för sig, och "har glömt" dem. Som sagt, väldigt, väldigt, drömlikt. Som ett flow det bara är att svepas med.

Jag har förstått att det inte nödvändigtvis fortsätter så här – att det kommer att vara långa bitar spel sedan, där man mest springer runt i vildmarken och levererar paket.

Jag ser fram emot att se det. Jag kommer nog inte nödvändigtvis att spela vidare på det här just nu, men det är definitivt ett spel jag kommer att spela vidare på.

BETYG: 90
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har spelat Her Story - ett detektivspel.

Du går igenom gamla korta videosnuttar i en polisdatabas. Du kan söka på orden som sades i dem eftersom videorna är transkriberade - så om någon sa "cheese" i dem så får du fram de fem första resultaten när du söker, skriver man flera ord matchar den alla videos som innehåller alla ord. Resten är upp till dig - pussla ihop vad som egentligen hände och varför. Att hitta alla klipp kan ta ett tag, att lista ut vad som hände kan ta kortare - jag hade en hyfsad uppfattning efter 20 minuter men har inte lyckats gräva fram riktigt hela händelseförloppet (eller ja, jag har vissa detaljer) efter 2+ timmar. Det finns ett "slut" som dyker upp efter ett tag men det är inte direkt krävande.

Tillsammans med Obra Dinn och Tangle Tower är det här ett lite annorlunda sätt att hantera mysterium i datorspel.

Jag gillar't. Kommer troligen gräva vidare efter videor under måndagen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag har spelat ett par partier Monster Train.

Upplägget är att du kör ett tåg med tre våningar med helvetets sista glöd för att åter tända den och besegra änglarna och gud.

Själva spelet är ett single-player draft kortspel, väldigt likt "slay the spire".

Skillnaden ligger i svårighetsgrad och översikt - "slay the spire" är ett sjukt svårt pussel som du tvingas lösa med begränsade resurser. Varje strid ser omöjlig ut, fram tills att du lär dig något nytt om hur spelet fungerar, och du kan komma en liten, liten bit längre. Om du har tur kommer du någon gång, ibland, när stjärnorna står rätt få en kortdraft som är kraftfull nog att ta dig hela vägen. Men ofta får du slita ihop något på egen hand.

"Monster train" däremot, slänger glatt nya kort, förmågor, artefakter och annat på dig nästan hela tiden. Jag upplever spelet som lättare, men det är också lite klurigare att förutse vad som kommer att hända - du har tre våningar att slåss på, och 1-5 enheter per våning som kan buffa varandra, eller debuffa fienden. Det är kul! Och det sprutar stora nummer, och saker sprängs! Men jag känner 100% att jag förtjänat varje vinst i "slay the sprire", medans det mer bara.... händer i "Monster train".

90 på Krankskalan
 
Top