Ettans får jag ju inte ens att funka på min dator; den reagerar helt enkelt inte på musklick på de flesta skärmar.
Men jaja, jag kommer ändå att spela FM1 och 2 på Switch…
Nu har jag spelat 90 minuter av Nobody Wants to Die.
När jag spelade _Observer för ett ganska bra tag sedan så minns jag att jag tänkte att det borde finnas fler spel som är såhär (fast med ännu mindre action). Apsnygga miljöer, lite lätt undersökande, nåt semi-pussel då och då, och så fokus på ballt världsbygge och en story.
Det här är det spelet. Typ som de där Sherlock Holmes-spelen från Frogwares, fast i cyberpunkmiljö. Helt otroligt snygg sådan också. Klassisk Blade Runner men med noir-estetiken uppskruvad ännu några steg och emd massvis av retrotech inspräng mellan de flygande bilarna.
Världen är typ… En dystopisk framtid där man inte bara kan skaffa sig en ny kropp att hoppa över till när man dör, utan där man måste teckna en försäkring för att få en sådan. Och det är, ska vi säga, rätt oklart varifrån de här kropparna kommer, utöver att man tydligen bjuder hem dem på auktion. Om man har råd. Och när man väl har en kropp så tillhör den staten.
Ja, jo, jag sitter också och funderar på ifall det här är en kritik av obamacare eller nåt, men hittills har det funkat.
Man spelar en snut som nyligen varit med om något och fått ny kropp; nu envisas han med att gå tillbaka till jobbet fastän han egentligen inte är helt återställd. Första jobbet visar sig vara att den super-höjdar-höjdare som var intiativtagare till hela kroppsbytertvångs-grejen dött, och nu ska man hämta hans implantat så han kan be re-lifed. Men det blir såklart mer komplicerat än så…
Det här är lysande. Riktigt, riktigt lysande. Så länge man vet vad man ger sig in på alltså – är man otålig eller vill ha actionsekvenser borde man nog inte spela det här. Men vill man ha en ganska lugn och handhållen utrednings-upplevelse i vansinnigt snygga cyberpunkmiljöer så… Ja.
Tydligen ska spelet också vara väldigt lagoma 6–7 timmar långt. Det ser jag också som en stor fördel.
Det enda jag tycker illa om är att spelet alltid körs i skärmens upplösning. Min skärm är en 4K-skärm. Det funkar bra i Windows, men spel behöver jag generellt köra i lägre upplösning. Så när jag vill spela det här spelet får jag manuellt ställa ner upplösningen i windows innan, och komma ihåg att återställa efter. Annars kan jag som bäst få typ 40fps, lägre i vissa scener – och det är såklart inte acceptabelt. Med 1080p och DLSS-Performance får jag mjuka 60fps all the way.
BETYG: 95