Nekromanti speltestrapport

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
På årets GothCon, som alltså arrangerades under den gångna helgen, så hade jag för avsikt att speltesta mitt dogmarollspel Legend. Sagt och gjort. Jag häckade ganska mycket vid IndieCon-arrangemanget och lyckades också locka med mig fyra stycken oväntat entusiatiska konventsbesökare. Ett stort tack till IndieCon-gänget för lån av lokaler!

Det kändes extra roligt att kunna speltesta på GothCon, eftersom det var där som den ursprungliga versionen av Legend speltestades, för fyra år sedan. Jag använde till och med samma äventyr, nämligen ett tio år gammalt DoD-äventyr som även publicerades i ett fansin en gång i tiden. Det är nämligen det närmaste jag någonsin kommit att skriva ett standardfantasyäventyr, tror jag, så det passade bra till ändamålet. Mer bakgrund till Legend finns för övrigt här.

Själva speltestet då. Det inleddes helt enkelt med att jag delade ut varsitt exemplar av dogmabidraget till spelarna. Regelgenomgången skötte alltså sig själv medan jag passade på att sträckläsa äventyret. När vi väl satte oss ned för att spela så ville ingen spelare använda någon av de (illustrerade) exempelrollfigurer som jag tagit med mig, utan alla satte genast igång med att generera sin egen Legend-rollfigur. Det gick faktiskt väldigt bra, även om jag som spelledare helt klart behövdes på plats för att förklara och assistera. Det var hur som helst en föredömligt kaotisk process där fyra stycken rollfigurer skapades parallellt, och där alla hjälptes åt.

Generering i Legend går alltså ut på att man först skriver ned ett kort rollfigurskoncept på formuläret, såsom "Lycksökande och laglös avhoppad knekt" (vilket faktiskt var konceptet för rollfiguren "Sid den halte" under speltestet). All speldata på formuläret skall sedan överensstämma med denna beskrivning, vilket ger spelaren en lagom stor begränsning i sina val. Samtidigt som spelaren rimligtvis får exakt en sådan rollfigur (konceptuellt sett i alla fall) som denne faktiskt ville ha.

Egentligen är jag inte för rollfigursgenerering och begränsningar vid rollfigursskapande, men eftersom vi skulle speltesta dogmabidraget så fick jag leva med det. Som tur är så fungerade det alltså även i praktiken och alla spelare verkade fullt (?) nöjda med sina fem minuters-rollfigurer. Genereringsregler är ju till för att skapa någon form av balans eller "rättvisa", och just detta uppnåddes också, såvitt jag kunde se.

Vad gäller generering så uppstod ett intressant dilemma då en av spelarna valde att skapa en magiker ("Gammal, berest men skrytsam magiker"). Dogmaversionen saknar alltså magiregler så jag bad spelaren specificera vilken slags magiker "Brekol Besvärjaren" skulle vara. Vi bestämde en del riktlinjer för vad som gällde för just denna magiker och satte igång att spela.

En annan spelare ville spela en kock, vilket satte myror i huvudet på mig. Dogmareglerna är nog främst tänkta att användas för att skapa mer "äventyrliga" rollfigurer än så, men visst, det gick också hjälpligt. Faktum är att kockrollfiguren uträttade ganska mycket i själva äventyret, liksom var den ende som överlevde (även om denne misslyckades med själva uppdraget). Rollfigurer utan spelvärden blir trots allt ganska jämnbra i längden, även om det samtidigt var milsvid skillnad på exempelvis rollfigurernas stridskapacitet i praktiken.

Själva äventyret konverterade jag allteftersom, men det var inga egentliga problem då jag endast behövde bestämma en svårighetsgrad för olika handlingar eller situationer - och på motståndare. Jag vill minnas att spelarna tyckte att reglerna var synnerligen lämpade för just engångsäventyr, men faktum är att vi inte hann avsluta spelsessionen på samma sittning utan fick samlas igen nästföljande morgon. (Spelarna var alla bosatta i Göteborg och skulle iväg för att äta påskmiddag.)

Efter själva speltestet kom då det riktigt intressanta för min del som konstruktör. Alltså själva utvärderingen. Varken spelarna eller speltestet gav mig dock egentligen några nya insikter om reglerna i sig, förutom att de faktiskt fungerade som de skulle. Därmed verkar det alltså inte som att jag kommer att uppdatera det befintliga spelet som sådant, men spelarna verkade ändå tycka att spelet var värt att vidareutveckla i någon form. Vi avslutade sammankomsten med att diskutera spelsystem i allmänhet och en eventuell utveckling av Legend-reglerna i synnerhet.

Det bästa betyget för mig som dogmaupphovsman var dock att samtliga spelare ville ha med sig sin utskrift av spelet hem, vilket de givetvis fick. Dessutom bad de om rollformulär, vilket rimligtvis innebär att de kan tänka sig spela Legend hemmavid. Det var roligt.

Det var alltså sammanfattningsvis ett lyckat speltest, även om jag inte kom på några uppenbara förbättringar till reglerna. Däremot fick jag nog lite hjälp på traven vad gäller utvidgning av reglerna, däribland grunden till ett magisystem. Tack alltså till alla som deltog!

Den som vill ta en titt på Legend så finns bidraget att ladda ned i PDF-format här. (Tack förresten till Quadrante för att han komprimerade Masks ursprungliga dokument. Liksom för att han hjälpte mig med rollformulären inför speltestet.)

/Baldyr, som även publicerat sitt dogmabidrag i Rollspelaren
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Roligt att höra!

Det verkar som om speltester av de olika Dogma-spelen visar att konceptet håller lika bra för att spela som att skriva. Det är verkligen roligt!

Törs du spekulera i erfarenhetsnivån hos dina spelare?
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Roligt att höra!

Faktum är att jag bara känner igen en av speltestarna sedan tidigare. Han verkar i alla fall ha börjat med DOD6 (och är ordentligt putt för att RiotMinds tagit bort nivåsystemet) och två av de andra verkade tillhöra samma spelgrupp. Den fjärde speltestaren var antagligen något äldre och hade också en del "avvikande åsikter" om rollspel, så jag utgår ifrån att han hängt med lite längre än så.

Men nej, jag vågar egentligen inte spekulera om erfarenhetsnivån kring spelbordet. Jag tycker inte heller att det kändes så intressant. Ingenting vid speltestet pekade i alla fall på att Legend skulle vara ett särskilt lämpligt nybörjarspel, om det var det som frågan handlade om. Snarare tvärtom (som jag trodde).

/Baldyr, som skulle vilja göra ett renodlat nybörjardogma
 
Top