Nekromanti speltestfeedback: överraskande strid / dra vapen i början på strid

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Regelboken gör enligt mig en sak av att "om striden börjar överraskande så behöver oförberedda stridande dessutom dra sina vapen." (sidan 158).

Formuleringen antyder att det skulle vara någon slags betydlig nackdel av att överraskas med byxorna nere (eller iallafall med svärdet i skidan).

Men vår erfarenhet är att just detta att bli anfallen utan draget vapen i princip saknar betydelse helt:

Det är inte lättare eller bättre på något vis att anfalla en person som ännu inte dragit sina vapen - alla fördelar av överraskande strid kommer sig istället av just det faktum att striden börjar överraskande. Det kostar vidare "bara" en förflyttningshandling att dra sitt vapen; dvs en SLP-vakt kan bara stå kvar och hugga som om ingenting hänt.

Vilka fördelar överraskande strid egentligen ger är dessutom klumpigt formulerat:

"Den som överraskar får göra ett anfall som ett frislag mot en överraskad fiende, först i rundan".
Så långt, inga problem. Men vänta; varför nämns ingenting om Övertag? Får man inte Övertag i denna situation?

"Sedan avlöper rundan som vanligt".
Okay, låter bra: kan jag då utgå från att alla agerar därefter normalt: dvs i Kvickordning och anfallarna är med i denna ordning (dvs först-i-rundan-slaget är verkligen ett frislag, ett extraslag utöver det vanliga på sin tur i Kvickordningen)

"I runda två används turordning baserat på Kvick enligt ovan"
Öhhh... va? Så Kvick-ordningen används inte i runda ett? Innebär detta att anfallarna bara anfaller först i rundan men inte på sitt initaitiv? Och vad menas "enligt ovan" - menas grundregeln på förra sidan?

Även fortsatta regler är irriterande otydliga på dessa punkter.

Avsnittet om Överraskning på sid 162 förtydligar ingenting: fortfarande går det inte att med säkerhet utläsa om anfallarna får agera även på sitt Kvick i första rundan, och fortfarande nämns inget om övertag.

Läser man Lathund för strid sid 163 utan att läsa in att "frislag" är kod för "extra attack utöver den vanliga" har man - om man ändå är snabbare än sin fiende - inga fördelar alls av att anfalla med överraskning.

Under punkt C: "Den med högst Kvick börjar när inte långa vapen eller överraskning går före" - det är inte alls självklart att denna formulering skall utläsas på så vis att om jag överraskar dig, anfaller dig med långt vapen, och har högre Kvick, ja då får jag tre attacker innan du får din handling. Samtidigt hoppas jag innerligen det år så reglerna är tänkt att fungera: dvs jag vill argumentera för att den med högst Kvick börjar även om frislag från långa vapen och överraskning går före!

Under avsnittet Övertag däremot fastslås att "om rollpersonen smugit sig på sin fiende och anfaller bakifrån räknas det som övertag". Även detta är tyvärr tvetydigt. Är det inte så att båda dessa situationer var för sig ger övertag helt på egen hand? Är det inte så att "smugit sig på" innebär "anfall mot ovetande fiende" och i sig själv ger övertag? Och "anfaller bakifrån", kan inte det tolkas som ett närstridsanfall mot flankerad fiende, vilket också helt på egen hand ger övertag? Texten antyder att man BÅDE måste lyckas smyga sig på sin fiende och DESSUTOM anfalla bakifrån, något övriga regler helt enkelt inte stödjer! (Hur skulle det fungera med ett bakhåll där man skjuter pilar på sina offer; det skulle ju vara absurt att kräva att pilarna måste skjutas i ryggen på fienden)

Önskemål:
- gör det tydligt om överraskningen i sig ger frislag (och inget annat vare sig ges eller krävs)
- förslag: inför konceptet "överraskningsrunda" i vilken överraskade fiender inte får agera. Det är mycket enklare och lättare att förklara och använda än en specialregel om extra slag innan ordinarie stridsregler börjar gälla som kräver ett särskilt undantag från initiativreglerna. (Dessutom skulle det då bli lönt att göra sig besväret sätta upp bakhåll...)
- gör det tydligt att efter dylika frislag så löper striden som vanligt även under runda ett (dvs förlita er inte på att enbart ordvalet "frislag" ska få läsaren att förstå att det handlar om ett extra anfall utöver det vanliga i Kvickordningen)
- skriv uttryckligen hur överraskning samverkar med långa vapen (kan man få två frislag?) respektive avståndsvapen (måste man skjuta folk i ryggen?)
- skriv uttryckligen hur Överraskning samverkar med kriterierna för Övertag
- förklara fördelen av att anfalla någon som ännu inte hunnit dra sitt vapen eller stryk formuleringen som inleder denna post om ingen sådan var avsedd
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Bra styckat av reglerna. De är väldigt förvirrande på sina ställen och CapnZapp tar upp bra punkter och förslag till korrigering.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Bra frågor, som lyfter fram ett par otydligheter!

- Jag noterar att du verkar anse att det borde vara en större nackdel att bli överraskad än det är i reglerna idag; det kan du husregla fram om du vill. Skälet till att vi valt att göra det fördelaktigt att överraska men inte massivt fördelaktigt - vilket en renodlad överraskningsrunda skulle vara i mina ögon - är att det ska kunna hända även mot RP utan att de helt slås ut i första rundan. Ändra om du vill straffa ouppmärksamhet hårdare.

"Sedan avlöper rundan som vanligt".

Okay, låter bra: kan jag då utgå från att alla agerar därefter normalt: dvs i Kvickordning och anfallarna är med i denna ordning (dvs först-i-rundan-slaget är verkligen ett frislag, ett extraslag utöver det vanliga på sin tur i Kvickordningen)
Så ska det förstås, att först kommer frislaget och sedan görs rundan precis som vanligt.


"I runda två används turordning baserat på Kvick enligt ovan"
Öhhh... va? Så Kvick-ordningen används inte i runda ett? Innebär detta att anfallarna bara anfaller först i rundan men inte på sitt initaitiv? Och vad menas "enligt ovan" - menas grundregeln på förra sidan?
Det är ett onödigt krångligt sätt att säga att runda två görs precis som vanligt.

- skriv uttryckligen hur överraskning samverkar med långa vapen (kan man få två frislag?) respektive avståndsvapen (måste man skjuta folk i ryggen?)
Man kan får flera frislag per runda, men endast ett från varje källa; d v s om man överraskar fyra fiender får man slå ett frislag mot en av dem. Detta bör som du säger förtydligas i text och exempel.
- skriv uttryckligen hur Överraskning samverkar med kriterierna för Övertag
Man kan får fördelarna av båda, om det är det du undrar? Dvs ett frislag (överraskning) med bonus på träff och skada (övertag). Kanske missförstod jag frågan?
- förklara fördelen av att anfalla någon som ännu inte hunnit dra sitt vapen eller stryk formuleringen som inleder denna post om ingen sådan var avsedd
Att bli av med en förflyttningshandling är en rätt mild effekt som du säger, frislagen man får mig sig är förmodligen värre. Det är främst avsett som en komplikation som tvingar de överraskade att ändra standardinledningen av strid, snarare än något som ska försätta ena sidan i en mycket svårt situation. Skyttar och mystiker drabbas generellt mer än närstridskämpar av förlorade förflyttningar, eftersom de vill hålla avstånd från fiender ex.

Tack för återkopplingen, återkom gärna med fler frågor som hjälper till att göra Symbaroum tydligare och bättre.
 
Top