Nekromanti Speltestare sökes [EDoD]

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: Får tacka för ikväll

Citerat från mina regler.

<div style="border: solid 0px #fff; border-width: 1px 0px; padding: 1em"><font size="3">Fummel</font size>
Allting du gör behöver inte gå din väg, utan ibland kan ödesguden spela dig ett spratt. Du kanske har glömt att lägga i färgämnet i karet med kläder, bryter av dyrken i låset eller tappar en av bollarnas som du jonglerar, som rullar under en bärstolsbärare fot så att denne snubblar och tappar sin ände av bärstolen. När du slår 20 på tärningen så finns det en risk för att du fumlar. Du ska då slå tärningen en extra gång mot färdigheten. Misslyckas även detta slag så fumlar du med handlingen. Hur grovt du fumlar beror på vad tärningen visar i detta andra slag.

<table style="margin-left: 1em" cellpadding="3"><tr><td>Resultat </td><td>Benämning </td><td>Fummelbeskrivning</td></tr><tr><td>1-6 </td><td>Kraftigt fummel.</td><td>Någon skadar sig kraftigt.</td></tr><tr><td>7-12</td><td>Klavertramp.</td><td>Något går helt eller delvis sönder.</td></tr><tr><td>13-16 </td><td>Pinsamt resultat.</td><td>Ger ett komiskt resultat.</td></tr><tr><td>17-20 </td><td>Smärre missöde.</td><td>Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas.</td></tr></table>
Tips: Om du tycker att det verkar tråkigt att Mästare aldrig kan göra rejäla fummel, så vill jag peka lite på satsningsregeln, som faktiskt gör att man kan göra kraftiga fummel.</div>
Feuflux tog ju och ramlade mot vildsvinen när han fumlade (alltså, sinkades). Han slog 17, har jag för mig på det andra slaget. Känns tabellen igen, förresten? :gremwink:

Annars håller jag med dig i allt du skriver. Jag ogillar fummelregeln, som faktiskt är två slag för en företeelse; något som jag har försökt att eliminera i mina regler. Och angående perfekta slag så räknas allt med Effekt 10 som exceptionella slag (vilket i regel blir kritiska skador i strid), men det är allt.

/Han som minns när walium slog 3 i Drogkunskap och fick knapphändig information om svamparna
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Får tacka för ikväll [edit]

Ok, nog för att vapen ger bonus, men är det inte lite onödigt att skriva "+3" (eller ok, det ihopräknade FV:t) på exempelvis alla sina fyra Lärdomsfärdigheter? Jag såg att thark hade gjort det på alla sina färdigheter. Kanske bör jag göra en vit ruta till vänster om "FV", där man kan fylla i bonusen (se bild nedan)? För att addera mellan 1-5 är väl egentligen inte såå svårt? Kom igen nu. (men om fler klagar, så får jag väl ändra)

Det är jämra jobbigt att behöva tänka "fan, var det nu +3 jag hade?" varenda jämra gång, givet att man alltid har sin grundegenskapsgrupp som bonus. En ruta för bas-FV och en ruta för total-FV hade varit bra.

Ja, jag är notoriskt tankspridd. Allt som kan skrivas upp, måste skrivas upp. :)

Jag påpekade mest att det hela kunde ha skett innan vätten ens hann att hugga.

Ett annat exempel på vad jag kallade för en design-for-effect-finess. Dvs, att det spelvärldsmässiga resultatet kan bli något annat än vad regeln bokstavligen utger sig för att handla om, men som den ändå lite abstrakt modellerar ganska väl.

(För att uttrycka mig ännu otydligare än vanligt...)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
För det första. Det var 11 vättar som ni mötte. Det drog jag förvisso ner till 6 markörer, då motståndarna buntas ihop, vilket jag förklarade. Ni var sex spelare, vilket inneburit att det var 12 markörer på brädet om ni delat. Rätt ont om plats, med andra ord.

Gör brädet större, för sjutton gubbar. (Om inte annat så skulle man ju kunna minska på "centrum" för att få plats med större rutor.)

(Brädet var ju klart snyggt designat, annars.)

Sen är förstås vettigare markörer ett absolut krav, hur de nu sen ska se ut. (Samt ett problem att få med när du eventuellt ska distribuera spelet.) Man vill gärna ha en hyffsat liten blipp, med rollpersonens initial eller symbol eller så på, men små pappbitar funkar ju tyvärr dåligt eftersom de inte är så stabila. Som krigsspelare tycker jag förstås att du helt enkelt får låta trycka upp ett ark counters. :-D

Kan vara bra att ha någon markör som går att "stacka" (som sagt: blippar!) så att man kan ha individuella markörer men ändå lätt ser hur många som mobbar. Runda halvtumsblippar hade nog varit optimalt men ska man göra dem själv är det jämra omständligt att klippa ut runda blippar ur kartong (jmfrt med fyrkantiga dito).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Spelbrädet och dess pjäser

"Gör brädet större, för sjutton gubbar. (Om inte annat så skulle man ju kunna minska på 'centrum' för att få plats med större rutor.)"
I så fall får jag nog överge min hexagonala design på brädet (brädet kan skådas på denna bild). Att stapla markörer var jättesmart. Jag tog och mätte lite och bredden på rutorna är 15 mm. Sedan mätte jag lite mynt och ett tioöring från 1945 var faktiskt 15 mm, en ettöring var 16 mm, en tjugofemöring var 17 mm, en femöring var 18 mm och precis lika stor som femöringen är den moderna femtioöringen.

Det som förresten är bra med att dela bräde är att man vet vem som är först om det är två eller flera kombattanter som delar en ruta, då den som står längst ut har stått längst på brädet och får agera först. Det var lite svårt för mig ibland att veta när en vätte var först och när en spelare var först, då jag inte hade något sådant system med de olika bräderna.

/Han kan använda en spritpenna för att skriva på mynten (eller tejpa/limma fast en pappersbit)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Sammanfattar slutfunderingar

Definitiva ändringar
<ul style="list-style-type: square">[*]Ändra kostnaderna på Avvakta.
Till 10 steg istället. Det här kommer att bli vettigare om alla kombattanter delar bräde.
[*]Ändra kostnaderna på Kvicka handlingar.
För var färdighetspoäng som man sänker, får man sänka stegkostnaden med 2. Man får maximalt dra av 5 FV på detta sätt; alltså sänka stegkostnaden för en handling med 10.
[*]Ta bort första slaget vid stridens början.
Folk med hög Smidighet får helt enkelt alltid vara först. Om man kör med delade bräden blir det förvisso enklare att vända initiativet.
[*]Rollformuläret, kritiska skador efter 25 skadepoäng.
Ska skriva dit "dödligt sårad" istället.
[*]Rollformuläret, ta bort Bröstkorg/Mage-rutan och ersätta den med bålen.
Jag har inte lyckats få till en snygg design.
[*]Använda mynt som markörer
Har skrivit det som tips i reglerna, men inte använt det själv.
[*]Namngivandet av Behagande banan.
Jag kanske får slänga om vad grupperna står för.[/list]Saker som jag får klura på
<ul>[*]Delat initiativbräde.
Det blir lättare att utröna vem som är först för de som delar bräde. Det blir lättare för spelarna att se vem som ska agera, utan att jag behöver säga det. Det blir lättare att optimera sina handlingar, vilket gör att jag som spelledare måste göra det också. Förut så har motståndarna endast fintat om de haft riktigt höga värden (som exempelvis stora monster har). Jag gillar inte att behöva lägga mer (taktisk) börda på spelledaren. Denne har nog regeltillämpningen som sker.
[*]Rollformuläret, lägga dit handlingarna för strid.
Jag är tveksam till det, för det känns som att systemet endast riktar sig till de som strider. Istället så kanske jag ska lägga dit handlingarna på pappret som man skriver ut initiativbrädet. För just nu så är den en himla massa vitt utrymme på A4-brädet som inte används, såvida man inte använder sax och klipper ut brädet.
[*]Testa "delat" spelbräde och kulram som skademarkering för motståndare.
Det sista, mest för att se hur det fungerar.
[*]Balansera antalet erfarenhetspoäng man får.
Jag råkade ge er 10 erfarenhetspoäng för lite. Det hade gett ytterligare en färdighet med FV 8.
[*]Folk med brottslig bakgrund får en kampfärdighet
Jag vill inte att alla ska vara bra på att slåss utan att det ska vara reserverat till krigarna.
[*]En ruta för modifierat FV-värde
Men det blir då så lite utrymme att skriva sina färdigheter på. :gremfrown:
[*]Ha en FV-ruta vid vapnena.
Då behöver man endast dra av modifikationerna från skadorna från det värdet.
[*]Ålder som fast ruta, för att den är såpass viktig.
Eller ska jag kassera ålder och gå på något annat? Det känns så dumt att behöva fråga om en rollpersons ålder för att behöva gå vidare i rollpersonsskapanadet. Grupperingar för var decennie vore vettigare. Då kan man även få in ett tak för de som har riktigt hög ålder.
[*]Ett sätt att med markörer både visa vem de möter och hur många de är.
Jag hade i mina tankar att små tärningar kunde visa det, dels med färg (motståndarna har samma färg som spelarens tärning) och dels med numret (antal man maximalt möta samtidigt är ändå bara fyra). Mynt (som man staplar) funkar ännu bättre, men det orkar jag inte gå in på.
[*]Vad gör egentligen ankor så coola?
Själv älskar jag dem.[/list]Saker som är olösta

- Startålder --> erfarenhetspoäng. Fungerar inte så bra. Om jag har åldergrupper istället, så kan jag även göra mig av med beräkningen 120+ålder.
- Låga färdighetsvärden för båda motståndarna --> låånga, seega strider då ingen gör någon nämnvärd skada eller kan variera sitt stridande.

Saker som jag är nöjd med

× Snabbheten i striden. Samt att det blir rätt så beskrivande handlingar.
× Regeln för att klumpa ihop motståndare. Fler rollspel borde ha den regeln.
× Att Nivåbeskrivningarna står på rollformuläret och att jag bundit såpass mycket till det.
× Initiativbrädet, även om den är lite grovhuggen.
× Snabbheten i karaktärsskapandet och i viss mån friheten.

"sedan gjorde vi nog lite missar också, kom på påvägen hem att jag hade ju faktiskt en rustning, borde den inte påverkat? Och användes det träfftabeller? Om inte, varför hade jag då olika rustningsdelar på olika kroppsdelar?"
Rustningen påverkar den kritiska skadegränsen. Skyddar en rustning 2 och du har 10 som gräns, så måste en person göra 12 i skada under ett slag för att kunna ta ut dig direkt. Kroppsdelarna finns där mest som en beskrivningsmässig grej, där en kombattant endast kan ha en hjälm, endast ha en plåtharnesk, endast ha läderskydd på bålen och armarna men ingenstans annars. Jag vägde detta sätt mot att ha en enda rustningstyp för hela kroppen (som i DoD2-3), men det kändes så torftigt.

/Han som kände att han behövde gå igenom det här (för nu sitter han och ändrar i reglerna)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"Kändes struligt med RP och SLP på separata bräden. Ger det verkligen så mycket extra i spänning..."
Satt och tänkte på det här och så slog det mig. Visst, man förlorar lite av det taktiska med två bräden men man vinner snabbhet. Om jag ska sitta och fiffulera med pluttar på ett bräde så kommer spelarna att vänta och se vad jag gör. Det slipper jag om jag har separata bräden.

Ok, förvisso. Det man förlorar är faktiskt att man direkt kan se vem det är som får agera.

/Han som får se hur det går med speltesten
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Sammanfattar slutfunderingar

- Låga färdighetsvärden för båda motståndarna --> låånga, seega strider då ingen gör någon nämnvärd skada eller kan variera sitt stridande.

Ett ständigt aber och dessutom lite skumt. En otränad anfallare upplever iaf jag inte träffar mer sällan, snarare öppnar han/hon sig mer för motanfall och är sämre på att täcka sig själv.

Till Noir löste jag detta genom att det kostar initiativ att öka chansen att lyckas med sin stridshandling i närstrid. Initiativet är detsamma som ens överblick/kontroll/stress i Noir och man vill alltid maximera sitt initiativ. Ditt initiativbräde fungerar väl lite åt samma håll? Kan du inte lägga in väldigt kostam manöver som i gengäld gör det enklare att lyckas? Jag minns inte om du har motståndsslag, men har för mig att du har klassiskt T20 under FV, så nära FV som möjligt? Öka FV tack vare manövern (ger ökad chans att lyckas, samt mer i skada (väl?)) men en grotesk initiativkostnad, så överlever försvararen har denne ett bra övertag ett tag - det känns väl rimligt, eller?
Förslag, om det går i ditt syst
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Fyra månader senare

Definitiva ändringar

"Ändra kostnaderna på Avvakta.
Till 10 steg istället.
"
Har jag glömt bort.

Ändra kostnaderna på Kvicka handlingar.
För var färdighetspoäng som man sänker, får man sänka stegkostnaden med 2. Man får maximalt dra av 5 FV på detta sätt; alltså sänka stegkostnaden för en handling med 10.
"
Har jag glömt bort. Ska ändra till att man endast kan dra av 5 för att sänka handlingen med 10 initiativsteg (att man sedan inser att varje sänkning innebär 2 steg på brädet, får man komma på själv och införa som husregel).

"Ta bort första slaget vid stridens början."
Infört.

"Rollformuläret, kritiska skador efter 25 skadepoäng.
Ska skriva dit "dödligt sårad" istället.
"
Infört. Det blev dock "utslagen" som text, för det är det lindrigaste som kan hända där.

"Rollformuläret, ta bort Bröstkorg/Mage-rutan och ersätta den med bålen."
Jag har tagit bort hela bilden och använder ytan till annat istället.

"Använda mynt som markörer"
Testat, men det var tog längre att se skillnad på mynt än föremål av olika färg.

"Namngivandet av Behagande banan."
Infört. Omdöpt till "den sällskapliga".

Saker som jag får klura på

"Delat initiativbräde."
Testat, och jag ska fortsätta köra med det. Det blir lättare att förklara i reglerna och det ger en lättare överblick.

"Rollformuläret, lägga dit handlingarna för strid."
Infört.

"...och kulram som skademarkering för motståndare.
Har inte hittat någon billig kulram.

"Balansera antalet erfarenhetspoäng man får."
Ska göra om det systemet, så att det blir mer lik EDD. Tyvärr, men den är det systemet är det enda som funkar. Tog en väldigt lång väg för att inse det.

"Folk med brottslig bakgrund får en kampfärdighet"
Infört (till viss del). Ändrat om levnadsbanorna så att alla får ett valfritt färdighetsval.

"En ruta för modifierat FV-värde" (vid alla färdighetsrader)
Infört.

"Ha en FV-ruta vid vapnena." (alla vapenrader)
Infört.

"Ålder som fast ruta, för att den är såpass viktig."
Nej, kan skrivas i rutan "utseende" eller "första intryck".

"Ett sätt att med markörer både visa vem de möter och hur många de är."
Jag har lyckats hålla det i huvudet för alla spelare hitintills, så det har inte behövts. Ska dock försöka skärpa mig, eftersom jag speltestar.

Saker som är olösta

"- Startålder --> erfarenhetspoäng"
Ska återinföra en variant av åldersgrupper á la EDD. Lång väg att gå, som skrivet ovan.

"Låga färdighetsvärden för båda motståndarna"
Ge dig för fan inte in i en strid då. Avvaktningsregeln + vapenbonus brukar annars hjälpa.

Erfarenhetsreglerna fungerar inte som jag tänkt mig och jag har fortfarande inte gjort magi-, utrustnings-, eller drogregler.

Saker som jag är nöjd med
× Färdighetsbeskrivningarna, som blivit användna många gånger av spelarna.
× Mina häften, som sammanfattar spelet och snabbar upp allting.
× Grundegenskapsslagen, som förekommer förvånandsvärt ofta. Det krävdes inte många regelborttagningar så att de kunde användas flitigt igen.
× Snabbheten i stridssystemet. Wowsa!

/Han som med detta vill visa att kommentarer på spelsystemet faktiskt går igenom
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,661
Location
Rissne
Re: Får tacka för ikväll

Sen är det ju lite ologiskt att fortfarande ha fummel på 20—ska det vara bra att lyckas så högt som möjligt, ska det även vara bra—"minst dåligt"—att misslyckas så högt som möjligt, IMO. Dvs, ett lyckat slag på 15 är bättre än ett misslyckat slag på 14, men om båda misslyckas är t ex (där det är relevant) 19 bättre än 15.
Nu vet jag ju inte exakt hur det här systemet ser ut (glider ju in sidledes i ämnet), men själv tycker jag att det är ganska logiskt med följande tanke:

Högt slag = mycket effekt.
Slag upp till FV = lyckat
Slag ovanför FV = misslyckat.

Det ger en situation med ganska lite matte iom att man bara använder tärningsslaget rakt av som "effekt", dels är det ganska intuitivt (slå högt är antingen "lyckas mycket" eller "misslyckas mycket"...

Ett par kamrater till mig använder ett liknande system i sitt hemmabygge, och mina erfarenheter säger att det tar tid att lära sig, men att det flyter väldigt bra efter det.


//Krank, som nog inte ska uttala sig mer, med tanke på vad han tycker om bräden, regler, tärningar eller DoD
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Ännu ett halvår senare (totalt ett år)

"Ändra kostnaderna på Avvakta.
Till 10 steg istället.
"
Har jag glömt bort.
Det är ändrat till 5, då komplexa handlingar (anfall, försvar, magi) är sänkt till 10 steg.

"Rollformuläret, ta bort Bröstkorg/Mage-rutan och ersätta den med bålen."
Jag har tagit bort hela bilden och använder ytan till annat istället.
Hela kroppsdelssystemet är borttaget då jag löst rustningar på ett smartare sätt.

"Använda mynt som markörer"
Testat, men det var tog längre att se skillnad på mynt än föremål av olika färg.
Tärningar fungerar klart bäst då jag med enkelhet kan sätta ut antalet motståndare.

"Delat initiativbräde."
Testat, och jag ska fortsätta köra med det. Det blir lättare att förklara i reglerna och det ger en lättare överblick.
...och det kommer att bli en fast regel i boken.

"Balansera antalet erfarenhetspoäng man får."
Ska göra om det systemet, så att det blir mer lik EDD. Tyvärr, men den är det systemet är det enda som funkar. Tog en väldigt lång väg för att inse det.
/.../
"- Startålder --> erfarenhetspoäng"
Ska återinföra en variant av åldersgrupper á la EDD. Lång väg att gå, som skrivet ovan.
Ålder är helt borttagen. Istället bestämmar man på vilken kampanjnivå som man vill lägga sig och får erfarenhetspoäng (numera omdöpt till Äventyrspoäng) utifrån det. De tre kampanjnivåerna är Låg, Lagom och Episk.

"Låga färdighetsvärden för båda motståndarna"
Ge dig för fan inte in i en strid då. Avvaktningsregeln + vapenbonus brukar annars hjälpa.
Detta gäller fortfarande.

Erfarenhetsreglerna fungerar inte som jag tänkt mig och jag har fortfarande inte gjort magi-, utrustnings-, eller drogregler.
Erfarenhetsreglerna är omgjorda men behöver fortfarande speltestas mer. Utrustningsregler- och drogregler är klara och speltestas. Magireglerna är nästan klara, men behöver balanseras och speltestas.

Saker som jag är nöjd med
× Färdighetsbeskrivningarna, som blivit användna många gånger av spelarna.
Jag ska dock skriva om och fylla ut dessa, då fiffiluriga saker har framkommit i spel. Bland annat ska jag ge förslag på fummeleffekter.

× Snabbheten i stridssystemet. Wowsa!
Strid hinner aldrig bli tråkigt och tiden det tar flyger förbi. Jag har spelat gamla DoD-systemet också senaste månaden och strider har där en tendens att kunna bli rejält sega. Det har medfört att beskrivningarna har en tendens försvinna och det slutar med att man bara sitter och slår tärningar om vartannat och bokför siffror. Jag har inga problem med beskrivningar som spelledare när det kommer till EDoD. Sedan uppmuntras spelarna till att beskriva sina handlingar när de utför (taktiska) stridsmanövrar.

Alla saker är nu lösta!

/Han som bara har upplevt detta i EDoD när folk med riktigt låga färdighetsvärden har mött varandra (då skadan begränsas av färdighetsvärdet)
 
Top