Nekromanti Speltest - Ge tips och råd.

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Halloj!

Idag ska jag speltesta ett rollspel jag pillar och pysslar med. Jag har en lös plan om hur det hela ska gå till, men varför inte fråga här?!

Storyn jag har planerad hjälper till att driva reglerna dit jag vill ha dem och förhoppningsvis ge spelarna gott om utrymme att utforska vad de själva tycker är intressant. Jag har ett några frågor som jag vill att spelarna ska bära med sig under spelet och fundera på. Frågorna är framförallt regeltekniska.

Har någon några superba tips eller fantastiska råd för att vrida det mesta vattnet ur speltest-trasan?

För all del inte bara tips och råd för mig som spelledare utan även för spelare i ett speltest!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ta en paus mitt i spelpasset, plocka fram lite kakor och kaffe/te/läsk och diskutera hur spelet känns. Kanske behöver de ytterligare en regelförklaring eller de är nyfikna på något.

Efter spelmötet, du har naturligvis bokat upp spelarna i ytterligare en timme, sitter ni ner i lugn och ro och diskuterar spelmötet. Vad funkade bra? Vad funkade mindre bra? Vad var favoriterna/det roligaste? Vad var tråkigast? Diskussionen driver nog iväg efter ett tag, men det gör inte så mycket, låt folk prata av sig, gör massor med anteckningar, det är lätt att glömma.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Först: gör det klart att de ska kritisera ditt rollspel. Försök inte svara på deras kritik, för då kan du komma i försvarsställning och inte ta till dig något. Skriv bara upp vad de påpekar och fundera kring det senare. Det är dock viktigt att du förstår kritiken. Fråga hur om spelaren har något förslag på lösning eller varför spelaren tycker så. Skriv ned det. Det är viktigt att du förstår tanken bakom kritiken, för även om det inte tillhör ditt designmål är det bra att ställa upp reglerna så att de besvarar den kritiken.

Ställ inga ja- eller nej-frågor. Kom med detaljfrågor i stil med:
- Vad tyckte ni om jaktscenen. Jag försökte få till kaos men var det något ni tyckte saknades?
- Var det någon av färdigheterna ni tyckte var värdelös?

Gör också en sorts mall över rollpersonsskapandet och ge de till spelarna. Saker som de frågar om måste du antingen förtydliga eller beskriva. Om du har förklarat regler i förväg och spelarna frågar igen, skriv ned frågan.

Personligen fördrar jag att förklara regler allteftersom de uppkommer. Det blir mer övergripligt för spelarna att göra på det sättet.

Låt någon vara spelledare. Det gav mig jättemycket när jag kunde vara spelare i Matiné och Mutiné och se hur spelledaren tolkade reglerna. Jag spelade förvisso med folk som gillade brädspel och där alla förutom en var spelledare. Folk som spelar brädspel brukar alltid diskutera brädspelen efteråt. Just det beteendet mötte jag i min spelgrupp och fick jättebra och framförallt mycket kritik.

Spela med olika spelgrupper då en spelgrupp är väldigt fast i sin rollspelskonvention. Jag spelledde på konvent och åkte till grannstaden Linköping för att speltesta.

Sist men inte minst: ha korta spelmöten (2-3 timmar) så att spelarna är pigga nog för att ge respons. I vissa spelgrupper brukar spelarna försvinna direkt när scenariot är slut. Försök undvika detta genom att avsluta i lagom tid. Om ni brukar spela under en hel dag, planera in två scenarion istället. Spela första, få respons och sedan spela det andra.

/Han som önskar lycka till
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Under vanliga spelpass finns det ofta en kultur av "Alla kan reglerna, prata så lite om reglerna som möjligt under spel."

Under ett speltestpass så måste man få spelgruppen att byta attityd till "Kommentera gärna reglerna! Prata om reglerna, även under spel. Det är okej och välkommet"
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilken underbar tråd, speciellt eftersom jag också måste speltesta. Jag har bara speltestat en gång egentligen - de första utkasten av rollpersonen och färdigheterna till mitt deckarlir.

Det jag gjorde då var att först läsa igenom utkasten för spelarna så att vi kunde diskutera varför jag skrivit som jag gjort - vad jag ville ha ut av det och vad som var meningen med det. Sedan gjorde jag därav klart vilka punkter jag ville se över extra.

Det gjorde att spelarna fortlöpande gav mig kritik på de här sakerna, då se sade vad de tyckte om dem.

Sedan så har man ju som spelskapare själv en uppfattning om hur man vill att saker ska vara. I och med det märker man ju också själv att: "Fan, det här blev inte alls som jag tänkte" eller "Hm, det här fungerade ju suveränt".

Därav har jag kommit fram till en rad luckor och problem som jag ska arbeta med till nästa speltest.

... säger solvebring som verkligen tar wilpers och Hans (och alla andra mer erfarna som skriver) ord på allvar och tackar och bockar för en bra tråd.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Ja.

En konsekvens av detta är:

Se ett speltest som just ett speltest. Om du trodde du skulle kunna få en sådär riktigt bra spelupplevelse samtidigt blir du bara besviken.

Med andra ord: spara dina bästa äventyr till en annan gång. Det är ju t.o.m. så att om äventyret är sådär lite halvrutin underlättar det för spelarna att blomma ut i att göra olika saker, som de kanske inte gjort om de brytt sig maximalt om äventyret.

(Förutsatt att det var spelreglerna du testar, inte äventyret! :p)
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Oj! Bra tips rakt igenom. Jag tar till mig att ta en paus mitt i för snack och feedback. Det är något jag hade helt glömt nu när jag inte är rökare längre.

Jag ska verkligen tänka på att anteckna i "eftersnacket".

Tack!
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag tar speciellt till mig att kommunicera att jag vill ha kritik.

Rollperssonskapandet var något jag fumlade. Jag missade att göra en tydlig lathund (sammanfattning) från början, detta är något jag redan lärt mig av spelarna redan. Är detta vad du menar med mall?

Att låta någon annan vara spelledare är ett guldråd känner jag. Det ska jag försöka ordna.

Angående 2-3 timmars spelmöte så är det mindre än jag planerat idag. Jag tror att just dessa spelare uppskattar att det blir lite längre spelande och jag får kompromissa.

Verkligen intressanta råd.
 
Top