Speltest av Sound Realms, Mace & Magic

Oscar Varghand

Veteran
Joined
10 Dec 2021
Messages
7
Tjena! Oscar heter jag!

Jag jobbar för ett mycket nystartat spelförlag kallat Varghand Publishing AB och vi har utvecklat en audiobaserad solo RPG app.
Ja som det låter så är det ett solo RPG äventyr att lyssna på i mobilen med digitala tärningsslag, rollformulär etc inbyggt.
Än så länge så har vi gjort ett ca 30 minuter långt demo äventyr och vi använder Chaosium inc's Basic Roleplaying System.

Gå in på sound-realms.com och kolla in! Vi är super sugna på feedback!

/Oscar
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
513
Mace & Magic. (Inte Mazes and Monsters, det är en satanic panic-film från 80-talet.)

Happ, jag testar.
Dungeoncrawl.
Skippar lite av narrationen, grim-dark, inte så intressant.
Jättefladdermus. Slåss eller fly.
Jag slår en crit för 4 skada och sen en vanlig träff för 12 skada, okej.
Möter nåt jag flyr från senare för att testa vad som händer, kommer inte exakt tillbaka, utan till nya val. Uppskattat.
Hoppar en del. Blev nog dödad av Vembir för att jag gick in i hans grav eller nåt. Trevligt spegelpussel.

Det här är inte riktigt min stil. Långa mörka narrationer följda av val med låga insatser. Det blir vare sig pusselspel, soloäventyr, roguelike eller ljudbok.

Några idéer jag fick. (Slogs av hur synd det är att man bara kan ha numrerade och punktlistor, varför inte kaotiska listor med ologiska index? @Magnus Seter )
  • Röststyrning. Låt mig slippa plocka upp mobilen hela tiden, utan bara kunna ge något röstkommando för att göra val.
  • Wii-styrning. Samma, fast jag rör på mig, kan vända kroppen för att vända på gubben, skaka mobilen för anfall och sänka för flykt.
  • Luta er in i att det är ljudbaserat.
    • Ha ljudpussel. T.ex. att olika val kännetecknas enbart med olika ljudmiljöer.
    • Låt ljudet beskriva på egen hand. Fiender - skrammel, steg och väsanden.
    • Baka in det i narrativet, kanske gubben är blind eller det är kolmörker.
  • Snacket vid bordet är kanske den viktigaste delen av ett rollspel. Det här kan vara ett valfritt tillägg. Spela in andra spelare och SL som:
    • Lever ut karaktärer och gör val. eller
    • Skämtar och kommenterar om spelet. eller
    • Förtydligar och förklarar regler och lore.
Sådär.
 

Oscar Varghand

Veteran
Joined
10 Dec 2021
Messages
7
Mace & Magic. (Inte Mazes and Monsters, det är en satanic panic-film från 80-talet.)

Happ, jag testar.
Dungeoncrawl.
Skippar lite av narrationen, grim-dark, inte så intressant.
Jättefladdermus. Slåss eller fly.
Jag slår en crit för 4 skada och sen en vanlig träff för 12 skada, okej.
Möter nåt jag flyr från senare för att testa vad som händer, kommer inte exakt tillbaka, utan till nya val. Uppskattat.
Hoppar en del. Blev nog dödad av Vembir för att jag gick in i hans grav eller nåt. Trevligt spegelpussel.

Det här är inte riktigt min stil. Långa mörka narrationer följda av val med låga insatser. Det blir vare sig pusselspel, soloäventyr, roguelike eller ljudbok.

Några idéer jag fick. (Slogs av hur synd det är att man bara kan ha numrerade och punktlistor, varför inte kaotiska listor med ologiska index? @Magnus Seter )
  • Röststyrning. Låt mig slippa plocka upp mobilen hela tiden, utan bara kunna ge något röstkommando för att göra val.
  • Wii-styrning. Samma, fast jag rör på mig, kan vända kroppen för att vända på gubben, skaka mobilen för anfall och sänka för flykt.
  • Luta er in i att det är ljudbaserat.
    • Ha ljudpussel. T.ex. att olika val kännetecknas enbart med olika ljudmiljöer.
    • Låt ljudet beskriva på egen hand. Fiender - skrammel, steg och väsanden.
    • Baka in det i narrativet, kanske gubben är blind eller det är kolmörker.
  • Snacket vid bordet är kanske den viktigaste delen av ett rollspel. Det här kan vara ett valfritt tillägg. Spela in andra spelare och SL som:
    • Lever ut karaktärer och gör val. eller
    • Skämtar och kommenterar om spelet. eller
    • Förtydligar och förklarar regler och lore.
Sådär.
Tack! Alla dessa punkter kommer tas upp vid nästa utvecklingsmöte!
 
Top