Speltest av megadungeon Monumentstaden

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag har nu börjat speltesta (Facebook-grupp Old School D&D Stockholm) Monumentstaden och redan två spelomgångar in har jag ett par betraktelser av formatet Megadungeon med drop-in grupper. Kanske inte så mycket någon som motsäger det jag förväntat mig som tendenser jag inte tänkt på. Här kommer dom rakt upp och ner.

  • I takt med att nya grupper ger sig ner i grottan blir det viktigt att anteckna vad föregående grupper haft för sig. "Svärdet finns inte längre", "två sönderhackade zombier som ligger över en bänk". Ganska snabbt blir mina anteckningar i marginalen av äventyret mer omfattande än den ursprungliga rumsbeskrivningen. Jag drar ingen slutsats av detta vad gäller hur man bör skriva, eftersom ursprungsbeskrivningen av rummet ju måste finnas där, men det är ändå något jag tänkt på.
  • Det så populära greppet "konkurrerande äventyrargäng" behövs liksom inte om man bara släpper ner flera grupper i samma megadungeon, som det är tänkt. Enda tillfället jag kan komma på är om man ska möta på den andra gruppen, men det känns inte så viktigt för mig. Det centrala är att varje grupp känner konkurrensen.
  • Ett likaså populärt grepp är ju så kallad "restocking the dungeon" eller "fylla på grottan" som jag kallar det. Jag skulle säga att det är viktigare, och svårare, att fylla på med skatter. Det är lätt att hitta på varför någon flyttar in eller vill ta makten över en del av den redan besökta grottan, men dom måste fylla på med skatter också, helst där en del inte är vansinnigt väl skyddade. Annars går det ju inte för nya äventyrargäng av låg rang att fylla på senare? Eller det går, men dom kommer inte att gå upp i rang om man kör med att guld är xp.
  • Detect Magic är en så viktig besvärjelse! Jag delar inte ut den gratis, och så fort man har en grotta där det inte är uppenbart vad som är magiskt ("ett utsirat vackert svärd som inte rostat") så missar man väldigt mycket godsaker utan detect magic.
  • Det är bra och roligt att släppa in olika spelargrupper via olika ingångar, med olika uppdrag. Men då är det också snyggt att ha en illustration på samtliga ingångar som finns, för att sätta stämningen, inte bara huvudingången.
Exakt kopia av detta inlägg finns också arkiverat på Monumentstaden-bloggen:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Coolt! Det där med att fylla på med skatter har jag också funderat över. Om du kommer på några tips på hur man kan få in nya skatter på ett trovärdigt sätt så får du gärna dela med dig!

Vi körde typ sju spelmöten i Stonehell för några år sen, och i min nya kampanj kan det bli att de hittar dit och det är några spelare som var med på den tiden. Så det vore tråkigt att resetta helt och hållet för då har de spelarna spoilers. Istället tänker jag att den nya kampanken utspelar sig 20 år senare och att det äventyrargille som den tidigare gruppen var en del av fortsatte utforskandet en liten tid, blev besatta av förbannelsen i Stonehell, och dog / flyttade in / blev omhändertagna av inkvisitionen. Så vi har en megadungeon vars första våning blev delvis clearad för 20 år sen.
 
Top