Nekromanti Speltäthet

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Hur ofta orkar ni spela och hur många olika saker?

Mitt i mitt mer vuxna liv har jag plötsligt hamnat i en rollspelstoppad vecka. Nästan så det känns skönt att rollspelhelgen som skulle varit fredag-söndag blev flyttad (pga barnlogestik bland spelarna i huvudsak) för nu har jag en spelvecka med Pendragon igår, Såpoperarollspel ikväll och Call of Chtulhu imorgon. Kampanjer som löper på någon gång i månaden till varannan veckabasis som plötsligt samfaller. Övrigt tid kommer jag jobba och sova typ (så på fredag drar jag till sthlm för firmans julfest och paketshoppinghelg).

Det som slår mig är dock ett par saker:
-Växlandet mellan olika rollspel känns plötsligt inte bara kul utan även lite utmanande, vilket är lustigt för att jag inte har några probelm på konvent, men hemma känns det mer stort att hoppa mellan rommare vid Uthurs hov, spelledare för såpopera i skottska högländerna och undersökande engels bokhandlare (hm... allt är visserligen i brittanien men där slutar mycket av likheterna). Varför känns det svårare hemma, eller är det bara jag?
-När jag pluggade var det inget problem med sånna här rollspelsveckor, men ska man hinna / orka det som heltidsjobbande? När dagarna är arbete-rollspel-sömn, hur ska jag hinna med anant (som julpyssel och sambon som bara är med i en av kampanjerna)?
-Arbetskamraternas pikar över att jag skramlar baserat på tärningsröret i ficka. Okej, det är nog ett lättlöst problem, en påse istället och bättre urskiljning på vad att ha med sig, stora tärningslådan får dock stanna hemma, den har blivit för knölig att ta via jobbet :gremgrin:

Okej det här är förmodlgien en engångsföretelse, men den förvirrade mig. Så främst vänder jag mig till de andra på forumet som jobbar heltid och hinner hålla igång någorlunda aktivt rollspelande med ett socialt liv och frågar vad ni har för knep?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Okej det här är förmodlgien en engångsföretelse, men den förvirrade mig. Så främst vänder jag mig till de andra på forumet som jobbar heltid och hinner hålla igång någorlunda aktivt rollspelande med ett socialt liv och frågar vad ni har för knep?

Jag jobbar heltid, spelar ungefär en gång i veckan och har absolut inget socialt liv utan sitter ensam hemma och slösurfar istället. I rock! :gremsmile:

Just nu lirar jag mutant:ua tillsammans med Utopi (SL), Gud och Haltageten och inget annat. Dvs jag har bara en kampanj att hålla fokus på och det är faktiskt lagom för mig. Visst, jag skulle ha tid att spela fler kampanjer (däremot skulle jag inte orka SL:a nåt i nuläget som jobbet ser ut) men jag föredrar att hålla mig till en. Så kan jag i lugn och ro klura på vad jag ska hitta på nästa spelmöte, reflektera över vad som hände och så.

Egentligen har jag inte sagt nåt vettigt alls nu... bara att jag inte är i närheten av att vilja lägga lika mycket tid på rollspelande som du.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur ofta orkar ni spela och hur många olika saker?
Alltså, om det hade funkat så hade jag gjärna spealt 1-2 ggr/vecka just för att hålal uppe tempot. Men tyvärr så fyunkar ju inte det pga jobb & sådant. Just därför känns det extra skönt an få ihop gänget & lirar.
Just när det gäller att lira oliak skaer så tycker jag att blanningen berikar. har inget emot att spela med olika grupper, genrer eler nått sådant. Snarare tvärtom. Man får idéer om allt mellan himmer & jord om man spealr oliak saker.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Medhåll gives *grinig gammal gubbe* !
Jag orkar inte spela mer än ett par gånger per månad. Det beror säkert delvis på att jag så fort jag ska spela måste resa 10 mil till spelet och 10 mil hem (duh). Och om vi är här hemma så måste alla mina kumpaner göra det samma. Så därför, när vi väl spelar spelar vi ofta ganska länge, och dagen därpå är jag trött som om jag varit ute på krogen kvällen innan...

Det är ju liksom inte som att man kan spela på vardagarna - efter att ha tillbringat 12 timmar på jobbet är det kört att köra 10 mil för att spela tre timmar och sedan 10 mil till...

Däremot har jag fortfarande samma fantasibehov etc. så istället producerar jag massor av rollspelsmaterial och annat i textväg (ofta på pendlingen eller innan-sova-syssla). Jag tror också att mina äventyr blir kvalitativt fasen så mycket bättre eftersom jag oftast går igenom dem flera gånger innan de sätts i verket.

Nå, det är grymt häftigt dock att man fortfarande håller på...
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Hej Gunnar.

Själv har jag löst balansen mellan jobb, familj och andra åtaganden med att lira spel som kräver väldigt lite förberedelser, helst inga alls.

Jag spelar för tillfället en gång i veckan med tre kompisar. Vi träffas runt 18 och bryter upp vid 23 eller så. Vi snackar alltid av oss ordentlig innan vi börjar spela och ser till att ta åtminstone en längre rast under kvällen för att ladda om batterierna och reflektera över vad vi gör och om någon behöver snacka av sig mer än vi gjorde innan vi satte igång.

Då vi spelar främst de spel som är inspirerade av The Forge, och framförallt de spel som inte kräver några förberedelser, blir vårt spelande mycket effektivt. På 3-4 timmars spel får vi mer gjort än på de 16 timmar långa omgångar vi brukade ha med traditionella rollspel som Dungeons & Dragons.

Nu försöker jag inte tala ner traditionella rollspel, bara att vi föredrar karaktärsfokuserade spel, där de är hjältarna i berättelsens centrum. Till exempel Dogs in the Vineyard, Contenders, Polaris, carry och Best Friends.

För oss fungerar det här enormt bra.

Mvh,

Jocke
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Paus var ett smart råd, kör ju det på spelhelgerna och på konvent, men har lustigt nog inte fallit mig in att ta en bensträckare på en spelkväll. Ska nog prova det nästa gång.

När det gäller spelen som du föreslog har det jag tyckt känts kruxigt med forgespelen varit att snabbt lära sig att sköta dem smidigt. Har du några tips där?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
610
När det gäller spelen som du föreslog har det jag tyckt känts kruxigt med forgespelen varit att snabbt lära sig att sköta dem smidigt. Har du några tips där?

Jocke har bättre koll än jag på en del av de spelen han nämner, så han kanske dyker upp och kan ge ett bättre svar för dem.

Så länge undrar jag om du har något exempel från när du försökt snabbt lära dig och sköta något smidigt.

Vilket/vilka spel? Vad var det som inte fungerade för dig och hindrade att snabbt ta det till sig och komma igång?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Inte probelm med att snabbt komma igång, däremot upplevde jag det inte som att historien och narrativet flöt lika smidigt som i "traditionellt" rollspel. Hade det visserligen fortfarande riktigt kul och tykte det var bra kvällsnöje, men inte att det på något sett kunde ersätta vanligt rollspel eller att det skulle vara mer karraktärsinriktat än det vi kör i många andra lägen.

Jag har testat Soap RPG, Prime Time Adventure och Dogs in the wineyard. Så hur får man upp flytet?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
610
Så hur får man upp flytet?

Spelar mer?

Men det är mycket möjligt att de här spelen du testat inte är för dig.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Måste bra sälja in det till min vanliga spelkrets först... men ska ta mig på det igen. Kanske kombinera med tanken om paus, köra först trad rollspel, ta ett brejk och så ett pass Soap RPG, lagom för en längre kväll :gremlaugh:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Nu mera är jag bara med i en och en halv spelgrupp ungefär. Trots detta spelar jag ganska intensivt - ungefär en gång i veckan. Annorlunda var det innan jag flyttade till Skåne för 1½ år sedan.

Då var jag nämligen med i sammanlagt 4 spelgrupper, spelade 3 gånger i veckan och han mellan sommaren 2004 till sommaren 2005 säkert spela över 20 olika rollspel.

Det kan låta som varje rollspelares våta dröm, men egentligen är jag mer nöjd med hur jag har det nu. Jag känner inte längre behovet av att sprätta runt och leta efter olika rollspels-upplevelser, utan har funnit mig till rätta i en grupp med ungefär samma ambitioner och spelstil som mig. Kanske var det vad jag saknade tidigare, det och en rollspelarmiljö där jag känner att jag har de andras stöd i ryggen och kan utvecklas i min egen takt. Det är viktiga bitar för att trivas på längre sikt.
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Hej Gunnar.

Det har precis börjat fungera för oss, tidigare hade vi alla möjliga problem med "Story Now" spelen. Du kan läsa en del av hur vi lärde oss älska den här typen av spel i min Dogs in the Vineyard spelkrönika.

Det Anders säger stämmer dock, dvs. lira mer och oftare. Fast jag tror också det är viktigt att du och dina spelare vill hitta något annat sätt att spela på. Om ni allihopa är 100% nöjda idag, då bör ni fortsätta med vad ni gör. Vi var hur frustrerade som helst med hur vi spelade tidigare, så för oss var det här räddningen. Nu kan vi umgås och ha kul hela tiden vi spelar, det är helt underbart!

Tidigare avskydde jag allt jobb jag la ner på förberedelser som SL, utan att resultatet sedan blev roligare för det. Allt blev liksom pannkaka på något sätt. Det var för att jag ville använda traditionella rollspel till något de inte var lämpade för. Dessa nya indie rollspel däremot passar oss som hand i handsken.

När jag säger "oss" förresten, så är det inte hela min gamla spelgrupp. Två spelare var helt nöjda med vårt tidigare sätt att spela, frustrerade medspelare och SL störde de inte ett dugg. De har bägge två lagt av att lira, vilket passar oss andra bara fint.

Jag skulle nog rekommendera att du lirar ett spel som Dogs, Contenders, Carry, Polaris eller InSpectres som är väldigt strukturerat och håller er i handen när ni spelar det.

Vad gäller din originalfråga om speltäthet, så skulle vi kunna lira mycket oftare om vi inte bodde så utspridda över Södertälje. Dessa indiespel är väldigt lätta att dra igång, många kräver ju inga förberedelser alls. Contenders är t.ex. lika lätt att börja spela som ett brädspel, där du läser reglerna allt eftersom du lirar. Med familj, jobb, flickvänner, barn, etc. så funkar en gång i veckan perfekt för oss.

Mvh,

Jocke
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Jag kom på ytterliggare ett tips.

Korta spelpass, 3-5 timmar med skitsnack innan och återkoppling efteråt och ett par raster under spelets gång. Det håller allas kreativitet på topp och intresset uppe. Dessutom kan man använda rasterna för att känna av läget i gruppen lite bättre, vad har gått bra, jämfört med mindre bra och vad vill vi se mer av?

Sen är små spelgrupper att föredra över stora i min mening. Fyra spelare inklusive SL är vad vi har idag, men fem går också bra. Över det då börjar det bli lite svårare att hålla allas intresse igång. Detta beror förstås på vad för spel man spelar, då t.ex. Carry går snabbare och bättre i en större grupp än en liten.

Hoppas det hjälper,

Jocke
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
spelar M:UA också, varannan vecka är Ok, man får respektera SL:ns förberedelsetid och sånt. Om har ett jobb, familj, träning att hålla reda på så är det lagom. Fast visst blir man sugen på tätare spelmöten då och då..

Vi håller på ca 8-10 timmar...
 
Top