Nekromanti Spelsystem?

Christer Edling

Veteran
Joined
16 Jul 2012
Messages
8
Location
Umeå
Är helt ny i Western-världen, men verkligen inte i rollspelsvärlden. Snälla ge mig en enkel beskrivning av spelsystemet. Är det fortfarande flera sorters tärningar och är T 20 en viktig tärning?
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Systemet bygger mycket riktigt på en T20. Om jag kom ihåg rätt fungerar det som så:

1. Du har ett färdighetsvärde (FV) mellan 1-20.
2. Du slår en T20 och lägger till ditt FV. Slaget modifieras beroende på omständigheter.
3. Svårighetsgraden är alltid 20. Så slår du över tjugo lyckas du.

Strid är annorlunda. Där är 50 kravet för mitt i prick.

Märk att detta är tredje utgåvans regler. Kommer jag ihåg rätt så används ingen annan tärning än T20.
 

Christer Edling

Veteran
Joined
16 Jul 2012
Messages
8
Location
Umeå
Stort tack! Har Western II, ska kolla hur det ser ut där. Kommer att köpa Western IV. Kommer det att se lika dant ut?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Det stämmer bra att man använder en T20 i spel och alltid ska slå högt. Normalt ska man komma upp i 20 för att lyckas när eventuella modifieringar som svårighetsgrader dragits ifrån, precis som Erik skrev. I vissa fall slår man dock mot någon annas värde, som t.ex. Smyga/Gömma som slås mot motståndarens Vaksamhet. Högst lyckas.

När det gäller strid går det på samma skala som de övriga i Western IV. 20 är för det mesta en träff (beroende på hur man placerat Träffmallen) och 30 är mitt i prick.

När du skapar din rollperson används även en T100 och T6 i t.ex. Bakgrundstabellerna.

/Anders & Tove
 
Top