Nekromanti Spelsystem

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag har suttit och klurat på ett spelsystem jag strax ska presentera...

Introduktion: systemet är skapat för en icke existerande spelvärld (för tillfället) som kommer genomsyras av mystik och magi, tomtar och troll, drakar, vättar, häxor, trollkarar och även mer nyskapande varelser (hoppas jag) och pompösa settings, det ska inte vara grisodling utan mer episk miljö (om man ska vara hjälte eller ej är inte så viktigt, dock så kommer man nog med stor sannolikhet i regel kunna trolla på ett eller annat sätt).

Systemet ska vara speligt och (förhoppningsvis) snabbt och målande.

KLÖS 4variabelt spelsystem :gremlaugh:

Reglerna kräver en kortlek per spelare och gärna ett fasligt massa kort åt sl.

De fyra valörerna är:

1. Hjärter: Muskulös (karaktärens fysiska och magiska maxkapacitet)

2. Spader: Graciös (karaktärens smidighet och kvickhet typ)

3. Klöver: Pompös (självförtroende i olika situationer och mod)

4. Ruter: Observant (intelligens, informationshantering mm, ja ni fattar, krävs aven för att göra komplex magi)

En karaktär består av en sida med färdigheter från ett till uppåt (t.ex. strid, magi, sociologi (även om det nog är ett akademiskt ämne :gremtongue:) osv osv osv), en bunt kort bestående av mellan 1-10 i olika valörer+ ev jokrar.

Uthållighet bestäms av hur många kort man har så man går i väggen vid 0 kort. När man ställs inför en utmaning så tar man lika många kort som man har i färdigheten eller mindre och får spela ut dessa kort mot utmaningens hand (mer om detta senare), samtidigt som man förklarar innebörden av de kort man spelar (typ spelar man en Muskulös tia så kanske man beskriver hur man kastar sig mot dörren med ett vrål som ekar genom de öde korridorerna och gör splintved av ovan nämnda... eller nåt), i sociala situationer kan man likaså spela på olika sidor, en dam som gillar muskulösa barbarer har en hand som är lätt att vinna med muskulös-kort t.ex.

Magin kommer följa ett liknande system, olika magier kräver olika mycket av de olika valörerna, vilket kommer att anges för varje magi, vissa magier kräver väldiga mängder energi(muskulös) av en typ som är enkel att framtvinga (lite pompös då det inte kräver så mkt självförtroende, som med kraften och luke, han kan inte lyfta stoooora skepp men hellre små stenar) men ändå väldigt komplex(mkt observant), en person som har förutsättningarna för komplex (observant)snabb (graciös)men svag magi kommer trötta ut sig mkt snabbare om hon/han gör energikrävande (muskulös) magi då hon måste se till att dra fler kort (och på så sätt få slut på korten fortare) för att lyckas, dessutom så måste hon generellt vara skickligare (för att få dra så många kort).

Hur strid ska te sig är jag inte riktigt säker på men det ska nog funka i stil med att man blir olika skadad beroende på hur mkt man förlorar med eller nåt. De olika valörerna ska symbolisera olika sätt att slåss (finter, undvikande, anfall eller att skrämma motståndaren)

Exakt hur själva (kort)spelet ska funka är jag inte helt hundra på, det ska helst vara ganska lätt och om det funkar så ska jag nog ordna med en form av grovt moddad bluffstopp(utan dropp).

Jokrarna ska funka som nån form av perfekt slag och kunna påverka utfallet olika beroende på vad man har för förmågor och vad man vill åstakomma.

Jag ska slipa färdigt så att ni kan kommentera mer än själva konceptet.

P.S. Man ska antagligen ha olika fördelar, nackdelar, förmågor på pappret oxå (utöver färdigheter)men som på ett liknande sätt använder korten som slupmgenerator, detta för att man ska kunna göra mer varierade och mindre kliche artade karaktärer.
 
Top