Spelsystem och regler?

Om man ska fokusera på engångsäventyr ca 3h speltid, bör jag skaffa Fantasy! ?

  • Ja

    Votes: 5 55.6%
  • Nej

    Votes: 4 44.4%

  • Total voters
    9

Kapten Haddock

Veteran
Joined
5 Oct 2020
Messages
18
Hej,

Har fått mycket tips om att Fantasy! är ett bra rollspel att börja med för de som är helt nya (SL och spelare).
Lyckas dock inte få någon information om vad det är för typ av system. Om det är slå lågt med D20, samla tärningar och slå 6or, eller någon annan variant.

Läste även en recension där det stod att nya spelare kan vara klara att spela på 15min och en SL behöver bara ca 30 mins prepp för att dra igång ett Äventyr, samstämmer den uppfattningen med folk här?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Du samlar tärningar (T6:or) och slår en näve. Grundgegenskap+färdighet ger dig antalet tärningar (ofta mellan 2-10 har jag för mig), så räknar du antalet "lyckade" tärningar (har för mig att det är 4+ för att lyckas, och för varje 6:a slår du en extra tärning).

Du borde kunna ladda ner reglerna från saga games hemsida tror jag för att kolla närmare: http://www.sagagames.com/styled-6/downloads/

Det finns även lite olika "hack" för att köra med 1T20 eller 2T6 iställe tom du föredrar. Plus en massa äventyr.
 

Kapten Haddock

Veteran
Joined
5 Oct 2020
Messages
18
Något jag inte förstår när jag läser på regelsystemet är när de pratar om strider och ”tvekamp” när man ska jämföra mot andra. Och slå högst, är det totala siffran på alla tärningar? Eller är der fortfarande samma system med 4-6 som är ”träff” och bara jämför a antalet sånna mot varandra?

vinner fyra stycken 4or mot fyra stycken 6or?

reglerba förklarar hur man slår mot olika prövningar, men när det kommer till att jämföra med någon annan så står det bars slå högst.

som sagt, är det högst totala värde på tärningar oavsett 2or, 3 or osv, eller är det antalet tärningar som är 4 eller mer???
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
4-6 på en tärning är en framgång. Vid person mot person ska du jämföra är antalet framgångar. Flest framgångar vinner. Siffrorna på tärningarna ska aldrig summeras eller jämföras. Dock kommer jag inte ihåg hur det blir vid lika många framgångar.
 

Kapten Haddock

Veteran
Joined
5 Oct 2020
Messages
18
4-6 på en tärning är en framgång. Vid person mot person ska du jämföra är antalet framgångar. Flest framgångar vinner. Siffrorna på tärningarna ska aldrig summeras eller jämföras. Dock kommer jag inte ihåg hur det blir vid lika många framgångar.
Tack så mycket. Finns det någon bra allmän svensk discord för rollspelare i sverige?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Finns det någon bra allmän svensk discord för rollspelare i sverige?
Jag är ingen flitig användare av Discord men Grottröj har en server där det diskuteras old school-rollspel som Fantasy! WRNU, alltså det här forumet, har också en Discord-server men den har jag aldrig besökt.
 
Top