Nekromanti SPELSTIL

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag håller med! Till viss del.

Kanske kan man komma längre om diskussionerna utgår från olika behov. Dessa behov fylls olika bra av olika spel.
Men det är just här som termerna Problemlösning, Rollgestaltning och Samberättande kommer in.

Om någon exempelvis eftersöker ett bra skräckrollspel så får man en helt meningslös diskussion där folk från olika läger kommer och ger förslag från olika håll. "Spel X har en mycket bra skräcktabell" "Nä! Regler för skräckpåverkan förstör ju all skräckkänsla!" "Delagarna kan väl hjälpas åt att skrämma varandra?" "Meh! Det är ju metaspel!" osv.

Det är här jag ser en fördel med någon form av klassifikation.

Det är dumt att eftersöka "bra stridsregler" - för vad som är "bra" avgörs ju av vad man har för behov och vad för sorts engagemang man vill att spelarna skall ha.

Vill man ha Problemlösning så kan man diskutera golvplaner, avvägningar, psykologi, strategi, sax, sten och påse-mekanismer och resurs- och riskhantering.

Vill man ha Gestaltning så kan man diskutera trovärdig detaljism eller snabba, abstrakta regler som lyfter fram vikten av initiativtagande och stress.

Vill man ha Samberättande så kan man diskutera spelardeltagande, stimulerande output, mekanismer för planteringar och skörd, osv.

Det är en övergripande klassificering som avser att hjälpa till så att man inte pratar förbi varandra.

Fördelen med triangeln framför ROLLspel vs rollSPEL är att den inte är fördomsfull. Den påstår inte att D&D-spelare skulle sakna inlevelse eller en fantasieggande illusion. Tvärtom så visar den olika sätt att leva sig in i rollspelet.

Herr Nils talar exempelvis om att han inte vill skrämma rollpersonerna utan spelarna. Givetvis vill han att båda ska vara rädda - men han anser inte att spelarna skall skådespela som om de vore lika rädda som sina rollpersoner - utan att de skall agera skrämt med sina rollpersoner för att de faktiskt själva är rädda. Det är en Problemlösningsinställning. Att kalla det "rollSPEL" känns missvisande.

Jag diskuterade skräcktabeller och regler för skräckpåverkan med Herr Nils och han sade att de var bra - men att poängen med dem, det var inte att använda dem, utan att hota med den. Alltså, om spelarna bara går omkring och tar det lugnt så är det ingen idé att överraska dem med något läskigt för att därefter slå ett slag på skräcktabellen - utan meningen är att spelarna ska bli extra försiktiga och rädda när de väl förväntar sig att något läskigt skall hända; ty de skall frukta att tappa kontrollen över sin rollperson.

Återigen; en typisk problemlösningsinställning; han vill försätta spelarna i rollpersonens situation, snarare än att spelarna skall gå in och skådespela utifrån sina rollpersoner. Med det utgångsläget så kan vi ha en mer givande diskussion än om jag skulle argumentera ur ett gestaltnings- eller samberättarperspektiv.

Ser du?

Jag personligen gillar att Maleficor har sin inställning. Det är ett perspektiv jag saknar på forumet. Jag skulle älska en tråd där han gav tips och råd på hur man exempelvis skulle kunna använda gärningsmannaprofilering i ett äventyr. Det låter jättespännande. Och om han skrev en sådan tråd så skulle jag avsky om någon Forgeit kom in och började jiddra om konfliktresolution och author stance, eftersom sånt vore helt meningslöst i diskussionen.

Kategoriseringarna finns alltså där även till Maleficors fördel. Han kan med dem slippa åsikter som han skulle finna irrelevanta.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Appropå improvisationer

De flesta kampanjer jag spelleder hade kunnat skrivas ner och bli hundratals sidor långa, så att jag sedan kan vifta med sidantal på forumen. Istället har jag kanske totalt 50 sidor per kampanj med diverse anteckningar som anger hållpunkter, viktiga personer, intriger, etc. Resten är jag så illa tvungen att improvisera - dels för att jag inte har tid att förbereda allt, dels för att jag gärna låter spelarna påverka berättelsen i stort. Jag hade gärna skrivit ner mina kampanjer, men inte för att jag behöver texten, utan för att kunna delge det till andra om de är intresserade. Dessvärre har jag inte tid, som sagt :gremsmile:

Komplexitet mäts alltså inte nödvändigtvis i antalet sidor. Det kan mätas i antalet spelade timmar, antalet plotter och subplotter eller hur många timmar det tar att berätta kampanjen för en annan.

Du skriver att "risken med improvisationer är att man glömmer något viktigt". Jag kan svara på ja eller nej på det. Nej, för har man viktiga saker så har man skrivit ned dem eller kan dem ändå. Ja, givetvis glömmer man bort saker, men dessa är inte viktiga. Framförallt - hela vitsen med improvisation är att vara flexibel - det gör inget att man glömmer något eller att spelarna tar en oförutsedd väg - man hanterar det när det kommer.

Jag har förstått att du anser att man är en bättre rollspelare om man kan hantera långa och komplicerade äventyr. Jag håller ju delvis med - det krävs mycket inspiration, flit och liknande för att sätta ihop stora, komplicerade kampanjer (oavsett om de skrivs ned eller inte). Men komplexitet kan ta helt andra former - att finstämt spela / spelleda en mor och dotters hat/kärlek, att på ett 5-timmarsscenario få alla spelarna saliga, att driva fram en filosofisk/politisk poäng med sitt scenario... det finns mycket som kan vara utmanande med rollspel.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ymir och Traffaut [OT]

Hihi. Är det bara jag som tycker att dessa är väldigt lätta att skilja åt på forumet? Jag gissar, men jag tror att de favoriserar HELT olika spelstilar :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Fenix och auktoriteter

Du bör vara uppmärksam på att Fenix är en speltidning och inte ett organ för den senaste rollspelsforskningen. Vare sig Niklas Wistedt eller Ola Jansson är några världsberömda auktoriteter på rollspel vars omdöme inte kan ifrågasättas, tolkas eller diskuteras. Att försöka kasta dem i ansiktet på andra i ett försök att plocka hem poänger fungerar alltså ganska dåligt. Det är inte ens säkert att de hade hållit med dig om de deltagit i denna diskussion (med tanke på hur litet rollspelssverige faktiskt är så hade det säkert gått att få hit dem ganska lätt också).

Vill man dessutom framstå som en seriös akademiker (eller en vettig person i största allmänhet) så bör man också avstå ifrån angrepp, idiotförklaringar och förlöjligande av motståndarnas åsikter. Rollspel är en hobby som är starkt påverkad av individuella känslor, upplevelser och erfarenheter, att under sådana omständigheter påstå att det finns rätt eller fel, högre eller lägre former av utövande eller någon form av "sanning" är att vara helt fel ute. Det går alltså inte att bli stormästare på rollspel, bättre då att verkligen satsa på att bli upplyst. :tekopp:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Fenix och auktoriteter

"Vare sig Niklas Wistedt eller Ola Jansson är några världsberömda auktoriteter på rollspel vars omdöme inte kan ifrågasättas, tolkas eller diskuteras."

You made Vulf cry! :gremfrown:


Storuggla, impasse
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Hemlighetsfullhet och spridande

Vi får ses när jag är i Uppsala nästa gång...
 
Top