Nekromanti Spelsession

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det brukar bli bäst kort.

Långa, meningslösa (och till stor del improviserade) evighetskampanjer mår bra av tokiga tiotimmars+sessioner, men sådana har man ju inte tid med längre.

Riktiga, extremt väl förberedda äventyr med kartor, handouts, en inledning och ett slut osv, de tycker jag skall liras igenom på fem timmar. Det är en bra tid för mig, så länge klarar jag att vara skärpt och hålla igång en enda dramaturgiskt helgjuten berättelse som aldrig blir seg eller plågas av transportsträckor.

När det skall spelas någon form av spelarstyrt rollspel (typ; rollpersonerna försöker bygga ett värdshus eller starta en egen religion) så får man dra ut på det. Tre timmar + paus + fyra timmar + paus + tre timmar, kanske. Pauser på två timmar eller mer, typ. Jag brukar inte direkt sitta med en klocka när vi spelar så. Spelarna fortsätter vara "in character" medan vi tar några bloss eller käkar krubb, och man kan köra lite solorollspel med någon enskild lirare medan resten går ner till macken och införskaffar groggvirke, typ. Det finns inga vattentäta skott mellan "rollspel" och "paus" om man så säger.

/Rising
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Re: Det brukar bli bäst kort.

Du har haft ett helt äventyr på 5 timmar?

hmmmm, det var länge sedan jag körde ett äventyr på 5 timmar.

Tja förutom de fallen där vi misslyckades totalt. T.ex. Infiltations team utplånat och där de onda demokratiska studenterna har spridit sina "lögner" till median.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fem timmar

"Du har haft ett helt äventyr på 5 timmar?"

Jupp. Det är standard för mig. (Det är väl konventsstandard också?) Då har vi dock förstås redan färdiga rollpersoner från start.

Men jag förstår att du tvekar. Jag trodde först inte på femtimmarsäventyr, men efter att spelat ett och samma äventyr i femtimmarssessioner för fyra olika grupper under en helg så slog det mig att det helt klart var mitt favvo-format. Jag brukade inte förbereda mina äventyr särskilt noga innan dess, men på den där fjärde och sista spelsessionen så märkte jag att jag behärskade precis var och en av mina spelledarpersoner intill perfektion, jag kunde göra de mest måleriska miljöbeskrivningar och alla händelser flöt på och avlöste varandra med ett helt grymt tempo.

Då förstod jag att det var så jag skulle inrikta mitt spelledande framöver: Fem timmar sanslöst förberett, alltså så att man har alla miljöbeskrivningar i huvudet, så att man inte behöver titta i några papper under händelsernas gång, så att man har övat in spelledarpersonerna ordentligt framför spegeln så att de både är utpräglat karaktäristiska och subtilt nyanserade på en och samma gång, osv. Så säker att man kan improvisera vilt och förbluffa sig själv, utan att det fuckar upp storyn i själva handlingen.

Det kanske går att dra ut på det mer än fem timar, men jag är nöjd med det formatet. Jag känner i bakhuvudet när det börjar gå för fort fram och när jag måste raska på tempot, osv. Jag är kanske inte tillräckligt duktig för att hålla på längre än fem timmar när jag spelleder så intensivt, men jag känner att det... tar stopp efter ungefär den tiden.

/Rising
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
i gruppen jag är med i så spelar vi 6-8timmar.... det tycker jag är helt ok men ibland vill man ju spela längre stunder och då drar men till med ett litet 3timmars äventyr...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När vi var unga var det 13-17, 19-en bit efter midnatt, när fler än en gäspar.

Nuförtiden så blir det 5-6 timmar, 19-24, då jag har en spelare som autosomnar vid midnatt (Nästan så man kan ställa en klocka efter det.)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaa...

Vi håller väll på MINST 5 timmar, är det helg så är det ju klart att det blir längre !
Har åxå tesat att lira rollspel i 24 timmar, det var helt klart en upplevelse !!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
9 timmar

9 timmar på fredagar eller lördagar, inräknat pauser.
Så aktiv speltid blir någonstans emellan 7-8 timmar.

Vi försöker spela så ofta vi kan, men spelarna envisas med att ha liv(flickvänner, saker att göra, ställen att gå till. Alltså inte spela rollspel :gremmad: ), vilket förstör planeringen. Så oftast blir det varannan vecka som bäst.

/Naug
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varierar

Mellan fem och tio timmar. Beror rätt mycket på vilken sorts äventyr det är, hur mycket spelledaren har förberett och hur spännande det är. Egentligen tycker jag att femtimmars pass flera gånger i veckan hade varit bäst men det är sällan spelarna har så mycket tid över. Långa utdragna maratonpass har en tendens att tappa ganska mycket fart när man väl passerar tolvsnåret. Just nu arbetar jag med en kampanj för att omvända alla till studenter så att de ska få lika mycket tid över som jag har.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Seg i bollen

Vi brukar spela fredagar mellan 18 och 23 samt lördagar mellan klockan 17 och 23. Detta har vi kommit fram till genom 15 års spelande så som varande den mest optimerade spellängden. Om vi spelar kortare hinner vi inte med så mycket kringsnack och sessionen blir tråkig. Om vi spelar längre kan vi bli sittande till 3 eller 4 på morgonen och då är man helt seg i bollen långt efteråt, vilket inte riktigt uppväger eventuella framsteg i spelet. Inte alltid i alla fall.

/Duddmannen
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Fem timmar

"så att man har övat in spelledarpersonerna ordentligt framför spegeln så att de både är utpräglat karaktäristiska och subtilt nyanserade på en och samma gång, osv."

Har alltid haft ett problem med att karaktärisera min rollpersoner igenom mej själv. Jag är en ganksa stor kille med basröst och ett ganksa pondusingivande utseende, så jag har fått höra att alla mina SLPs känns som auktoriteter eller "snäpet mäktigare" än rollpersonerna, så även om jag ska gestalata en liten tomte eller en en vätte med ena armen avhuggen så blir mina spelare alltid övertygade om att de är både ett och två steg korta, på något sätt(tomten är kanske en demon från underjorden, och vätten har kanske fyrtio kompisar i närheten, typ)...

Leder iofs till paranoida, smått vättskrämda, spelare, så det är kanske något trevligt...

"Bondskurksfinurlighet" kallas det tydligen, eller något...

/Mask - avskyr att vara auktoritär, blev alltid röstad till att spela kung/präst/statsminister i alla skådespel och rollspel i plugget... :gremtongue:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Nää, min grupp håller inte på så länge. Vanligtvis mellan 13.00-18.00. Ungefär 5-6 timmar brukar våra spelpass vara. Senaste gången jag spelade blev det dock bara ungefär två timmar totalt. En i spelgruppen hade fått får sig att vi skulle äta hemmagjord pizza och det tog en stund att köpa, ingredienser, baka pizzorna och tillaga dem ordentligt. Nästa gång så tror jag att vi kör gorbis piroger eller liknande istället :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har problem också... :^(

"Jag är en ganksa stor kille med basröst och ett ganksa pondusingivande utseende, så jag har fått höra att alla mina SLPs känns som auktoriteter eller "snäpet mäktigare" än rollpersonerna"

Tro mig, vi småfjantar har det lika illa. Jag försöker undvika riktiga hårda ondingar i mitt rollspelande, helt enkelt eftersom jag inte kan gestalta dem med den pondus som krävs. Jag är bäst på psykfall, giriga småskurkar och diverse slynglar, spjuvrar & oduglingar.

Man får försöka kolla hur stor variation man egentligen kan få på sig själv, och sedan försöka hålla sig inom det omfånget. Jag saknar dock möjligheten att kunna vara riktigt auktoritär och respektingivande, så vi har det säkert lika illa båda två.

avskyr att vara auktoritär, blev alltid röstad till att spela kung/präst/statsminister i alla skådespel och rollspel i plugget

Jag har alltid fått vara någon tönt eller lustigkurre... Jag har aldrig ens fått vara stalledräng i något luciatåg... Bara lökig tomte eller pepparkaksgubbe...

/Rising
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Varierar

Vi brukar hamna mellan 5-7 timmar eller något liknande.

Just nu arbetar jag med en kampanj för att omvända alla till studenter så att de ska få lika mycket tid över som jag har.

Jag har faktiskt rätt mycket tid ledig den här terminen. :gremsmile: Som jag förvisso (till viss del iaf) borde lägga ner på att läsa kursliteratur.... men jag är nog lite för lat eller nåt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fem timmar

"blev alltid röstad till att spela kung/präst/statsminister i alla skådespel och rollspel i plugget..."

Jag hamnar liksom alltid i någon ansvarsfylld eller rådgivande roll (Marley i "En julsaga", Don Pedro i "Mycket väsen för ingenting"), trots att jag inte upplever mig själv som någon auktoritär person i verkligheten. Mer som Risings definition på "kuf" i inlägget om rollspelare som töntar och idioter.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
I vanliga fall börjar vi med min ena spelgrupp spela 19:00 (säger vi, sedan börjar vi 20:00 på grund av folk som dräller in lite efterhand) och fram tills folk blir trötta (02:00) eller någon utropar klassikern "men det är ju ljust ute". I den andra spelgruppen börjar vi vanligen spela runt sju där också, och sedan fortsätta till runt två.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Eftersom vi är gamlingar och en del har familjer och vi alla börjar tidigt på morgonen så blir det nog 4-5 timmar, börjar runt 19 00 och slutar runt 23 - 24 någon gång
 
Top