Framsynt bakåtsträvare
Kyrkkulle
Jag läste lite om humor-skräck-rollspelet InSpectre igår och jag läste för inte så länge sedan Mutant År 0. Jag upplever att väldigt många rollspel endast har en spelvärld/spelregler som beskriver spelvärlden och hjälper spelgruppen att skapa rollpersoner och avgöra hur rollpersonerna lyckas med färdigheter och strid. Jag inser när jag läser spel som MÅ0 och InSpectre att jag vill ha ett spel som innehåller regler som talar om för spelledaren och spelarna hur personerna bakom spelet vill att spelet ska spelas.
För mig är ett "komplett" rollspel:
1. Spelvärld (dark fantasy, steampunk, skräck, cyberpunk, pirater mm)
2. Spelregler för sådant som färdigheter och strid.
3. Regler som så osynligt som möjligt avgör hur spelet artar sig i spel. De här reglerna kombineras med fördel med punkt 1 och 2 för bästa resultat.
Förstår ni vad jag menar eller har jag varit otydlig?
Min fråga är nu vilka svenska/engelska rollspel det finns som liksom MÅ0 innehåller "regler" som tydligt talar om för spelgruppen hur spelet är tänkt att spelas?
När jag läste ut MÅ0 och slog ihop böckerna så visste jag hur jag skulle spela spelet. Det fanns inga frågetecken att räta ut. Jag upplever att med många rollspel är det snarare så att man efter att ha slagit ihop böckerna frågar sig: hur ska jag omsätta det här spelet i praktiken när vi sitter runt spelbordet och spelar rollspelet?
För mig är ett "komplett" rollspel:
1. Spelvärld (dark fantasy, steampunk, skräck, cyberpunk, pirater mm)
2. Spelregler för sådant som färdigheter och strid.
3. Regler som så osynligt som möjligt avgör hur spelet artar sig i spel. De här reglerna kombineras med fördel med punkt 1 och 2 för bästa resultat.
Förstår ni vad jag menar eller har jag varit otydlig?
Min fråga är nu vilka svenska/engelska rollspel det finns som liksom MÅ0 innehåller "regler" som tydligt talar om för spelgruppen hur spelet är tänkt att spelas?
När jag läste ut MÅ0 och slog ihop böckerna så visste jag hur jag skulle spela spelet. Det fanns inga frågetecken att räta ut. Jag upplever att med många rollspel är det snarare så att man efter att ha slagit ihop böckerna frågar sig: hur ska jag omsätta det här spelet i praktiken när vi sitter runt spelbordet och spelar rollspelet?