Nekromanti Spelprojektet Oscariana

Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Efter mycket vånda vågar jag mig nu på att posta en skissartad beskrivning av mitt pågående rollspelsprojekt Oscariana. Dokumentet är på hela åtta A4-sidor, så det blir guldstjärna till den som orkar igenom hela texten.

Det jag undrar är framför allt följande:

1. Är det oscarianska Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet en setting som - också utifrån beskrivningen i skissen - lockar till rollspelande?

2. Passar det skisserade regelsystemet settingen och uppfyller den de angivna designmålen? Vad finns det för uppenbara brister med systemet, sådant jag beskriver det?

3. Är det tänkta upplägget för en tänkt bok (sist i dokumentet) en lämplig disposition av materialet?

Jag förstår om det är få som orkar ta sig igenom textmassan, men skulle bli mycket tacksam om några ville förbarma sig och komma med synpunkter.

/Tridentinus
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kul med rollspel i svensk miljö...

Hursomhelst, jag tycker att du ska fundera på att välja ut EN genre, och fokusera spelet på det. För att göra det lättare att komma igång med.

Ska läsa igenom reglerna noggrannare...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej!

Spännande! :gremsmile:

Utifrån lite första span på texten tänkte jag haspla ur mig lite åsikter...

1. Är det oscarianska Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet en setting som - också utifrån beskrivningen i skissen - lockar till rollspelande?
Kanske? I texten känns det som att du mer argumenterar för varför det suklle kunna vara kul än att faktiskt visa upp världen och settingen. Du refererar till böcker och filmer och till att rollspelare i stort kan den här gengren väl- men du berättar inte så mycket om vad du tycker att spelet ska handla om, vad ska man göra etc.

Skulle det vara en poäng att mer tydligt spalta upp det här:

Följaktligen finns i denna setting en uppsjö av olika uppslag till intriger och konflikter, där intressen och åsikter bryts mot varandra i oändligt många kombinationer och konstellationer. Vare sig man är intresserad av att sätta in spelarna hovintrigernas irrgångar eller låta dem mäta sina krafter med ockulta sällskap med ljusskygga agendor, finns det krokar att haka an på och miljöer att placera sina spelare i.
Alltså vad tänker du på? Hur presenterar du de olika konflikterna- för om jag själv ska sätta mig in i bakgrundsmaterialet och göra det till en setting med konflikter osv så har jag inte så stor nytta av spelet.

Som det här:

Många mer specifika genrer – detektivhistorier à la Holmes, gotisk skräck med vampyrer och gengångare, scientific romance i Jules Verne-stil och mer pulp-artade äventyrsberättelser – låter sig väl överföras till oscariansk setting. Varför inte en svensk mästerdetektiv som löser kniviga brottsfall i bonjour och cylinderhatt (”Elementärt, min käre Matsson!”), eller en varulv som härjar bland de fattiga tobaksarbetarna vid Hornstull, gemenligen kallat ”Knivsöder”? Varför inte solvindsturbindrivna stjärnklipperskepp i konstruktion av de Laval i skytteltrafik mellan jorden och Mars, eller en ädling och agent vid namn C. G. G. Hamilton, som med värjan dold i den silverknoppsförsedda promenadkäppen kämpar mot tsarens och Bismarcks spioner?
Fast mycket mer utfyllnad- och mer tydligt vad just ditt spel fokuserar på. Om jag får önska.

I nuläget känns det emr som- ja, du kanske har en poäng i att någon skulle kunna göra en kul miljö av de källor du nämner.... Och visst låter det lockande men man skulle vilja se lite mer vad du faktiskt tänker man ska göra i rollspelet- vem ska man vara, vad finns det för konfilkter, vad ska rollspelet fokusera på- är det mer steam punk och Jules Verne eller handlar det om realism eller är det Sherlock Holmes- vad är din Take på den här bakgrundsinformationen?

2. Passar det skisserade regelsystemet settingen och uppfyller den de angivna designmålen? Vad finns det för uppenbara brister med systemet, sådant jag beskriver det?
Svårt att svara på, tycker jag. Hänger mycket på vilken känsla du vill ha när man spelar. Men det ser väl ut som ett fungerande system?

Skulle vara jättekul att få se en rollperson och kanske till och med ett utdrag ur en spelsession... med tillhörande regelkommentarer... :gremsmile:
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Betyder de tre punkterna efter miljö att du är ironisk?

Spelet var från början tänkt att ligga inom horror-genren, och emanerar faktiskt ur ett äventyr om en försvunnen mumie av en egyptisk drottning (som faktiskt råkade försvinna på riktigt, vilket ställde till problem när khediven - eller vad han nu kallades - skulle komma på statsbesök). Anledningen till försvinnandet var intriger i samhällets högsta kretsar, och det var när jag samlade information till detta som jag upptäckte möjligheterna med den oscarianska settingen.

Problemet jag har med att välja ut EN genre är att jag tycker att genrerna så lätt låter sig kombineras. Men förmodligen har du rätt i att det ger bättre fokus, särskilt som kunskapsområdestexterna är tänkta att innehålla en hög andel "fluff".

Att det blir lättare att komma igång med bara en genre har du definitivt rätt i. Men det är svårt att döda sina älsklingar (till exempel nykterhetsagitatorn som jagar zombies nattetid).
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Tack för relevanta synpunkter!

Jag förstår att det utifrån projektskissen är svårt att bilda sig en uppfattning om vad spelet egentligen är tänkt att handla om, vad man skall göra. Det framstår förmodligen mer som ett slags sourcebook med vidhängande, ganska enkelt regelsystem.

Det i sin tur beror nog på att jag själv tycker att det är så enkelt att hitta uppslag för scenarier den oscarianska spelmiljön, vilket också är anledningen till att jag gärna skulle hänga på ett avsnitt med information och regler för särskilda genrer. Kanhända lyser entusiasmen igenom för mycket i det jag skrivit.

Det är som att skriva uppsats och avhandling: det gäller att inte gapa över för mycket och tala om exakt vad man är ute efter. Samtidigt riskerar ett för smalt fokus på spelet att begränsa det alltför mycket.

En idé jag laborerar med är att varje kunskapsområde innehåller ett (eller till och med flera) scenariouppslag. Det skulle tydliggöra mycket av det du efterfrågar.

Du skriver att regelsystemet ser ut som ett fungerande sådant, men jag måste fråga om tanken på kunskapsområden, som är mitt skötebarn i systemet. Själv tycker jag att det löser många problem, men vilka problem leder det till?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tridentinus said:
Betyder de tre punkterna efter miljö att du är ironisk?
Det där förstod jag inte. Betyder ... att man är ironisk?

Nej jag är inte ironisk. Klart det är kul med miljöer som man inte ser så ofta i rollspel. Tänkte, till exempel, lite på det norska skräck-rollspelet Draug som jag gillar, som utspelar sig i Norge på 1800-talet. Samma period, och det funkar utmärkt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej!

Jag är nog ute efter att få se lite hur texten skulle se ut i det faktiska spelet- alltså jag begär inte att den ska vara klar- men att få material presenterat så som en eventuell läsare skulle få det. Det blir svårare att diskutera och tycka när din text verkar rikta sig till andra spelskapare eller medskribenter- "det här och det här" ska vi utgå från"- (och allt det du presenterar låter jättespännande) men jag tror att man utifrån dina källor kan göra ett asballt spel, ett pissigt spel ett ointressant spel- beroende på hur man sammanställer och använder materialet, vilka val fattar man som spelskapare. Det var väl det där som jag var ute efter- vad i allt detta är din setting, din situation, din tolkning av dessa bitar?

Sen regelbiten så är jag personligen av den smaken att de regler som finns ska lyfta fram viktiga aspekter av settingen. Humanity och blood point porträtterar viktiga aspekter av Vampire-settingen. Utposts regler för att sänka spänningen i gruppen målar upp bilden av hur instängda grupper under tryck fungerar i den spelskaparens ”take” på miljön.

Solar System har inbyggt premissen i ”världen” att man hela tiden måste bestämma sig för hur viktigt en viss sak är att kämpa för- jag kan vinna alla konflikter men om jag satsar allt är jag försvarslös i nästa konflikt, ingen är osårbar bara man anfaller med allt man har- vilket är en av premisserna för spelvärlden (spelvärldarna).

Rent regelmässigt, hur tärningar och så fungerar ihop och sannolikheter får jag nog återkomma med, eller låta någon annan kommentera, tycker det där är ganska ointressant så länge det funkar…

Spännande att se dina planer och fantastiskt koolt och kul att först i ett inlägg kritisera texterna och språket i svenska rollspel och i nästa stund presentera ett eget rollspel :gremsmile: way to go!
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Självklart förstår jag att det skulle underlätta om texten var av det slag som den är tänkt att se ut i det faktiska spelet. Men vägen till färdig text är lång, och jag ville med den här tråden skicka ut ett slags trevare för att kolla om det ens är värt att gå vidare mot färdig text.

Efter att ha läst otaliga diskussioner på spelmakarforumet har jag sett vilken samlad kompetens som finns här. Att få synpunkter i ett tidigt stadium kan göra att jag undviker onödigt arbete (och det har jag hur som helst inte tid med). Därav att jag i texten riktar mig så pass mycket till andra spelmakare.

Att reglerna inte lyfter fram viktiga aspekter av settingen har att göra med att jag ville göra dem enkla att modda för olika typer av genre-spel (men där har jag nog fått tänka om). Sedan har jag nog haft något slags "verklighetstrohet-demon" på ena axeln, vilket kanhända har avhållit mig från att baka in det du efterfrågar.

Väsentligt - bland annat utifrån det jag skrivit om motsättningar av olika slag i det oscarianska samhället - är förstår hur man har positionerat sig i alla dessa konflikter. Kunde den typen av positionering vara något att utgå från för att skapa regler som lyfter fram settingen?

NilsH skrev:
"Spännande att se dina planer och fantastiskt koolt och kul att först i ett inlägg kritisera texterna och språket i svenska rollspel och i nästa stund presentera ett eget rollspel"

Det fanns faktiskt ett syfte med den ordningen. Jag vill i det här skedet av projektet ha kritik, inte bara uppmuntrande tillrop. Och att först vara kritisk själv brukar inbjuda till kritik.

/Tridentinus,
som fortfarande är tacksam över de relevanta synpunkterna!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vågar man vara så fräck att man föreslår rollspel att inspireras av- jag tycker Oktoberlandet Hammaren & Trollspöt är mycket bra skrivet- det är ett rollspel som verkligen arbetar utifrån en vision av sin värld utan att släppa möjligheterna att spela vad som helst i världen. Rekomenderas att spana in om du inte läst det. Info presenteras dessutom på ett ruggigt grymt sätt. Kanske saknar spelet ett intro-äventyr, och lite mer verktyg för att översätta världen till spel. Reglerna är ganska traditionella men enkla och funktionella. Det finns många regelinslag som är tydligt kopplade till fenomen i spelvärlden.

Sen skulle jag vilja rekomendera Utpost eftersom det verkligen är ett spel som tydilgt foukserar på exakt det som spelskaparen vill att settingen ska handla om- det är smalt men knivskarpt. Risken är dock att Utpost är svårt att få tag på? Jag har en speltestversion men jag är osäker på om spelskaparen tycker det är en bra idé att skicka det vidare...

Anledningen till att jag skriver de här tipsen är att jag får en oro för att din idé är en lite ofokuserad gigantisk värld (som en allmänt hållen sourcebook) med ett ganska allmänt regelsystem som ska täcka in allt och inget. Personligen har jag inget ut av sådana spel (min smak och högst personliga åsikt)- jag kan i så fall själv läsa in settingen och använda mitt favoritsystem Solar System :gremcool:

Men om din fråga var- är det här något som verkar innehålla bra frön till fett rollspelande- så Absolut med stort A. Låter jätteskoj!

Jag skulle vilja höra lite- vad handlar äventyr om? Har du några exempel på sådana ni spelat?
Vad är issuen i världen? Vad är centrala teman som finns med i alla kampanjer?
Vad är viktiga ställningstagande när man beskriver en person i den här settingen?
Vad i settingen/ världen appelerar till mig som person nu- varför ska jag som spelare tycka det här är kul (för utom att spelvärlden är häftig)? Vilka teman behandlas?

ja, det är kanske lite högt ställda krav att man ska kunna svara på allt det här- men det vore roilgt med lite mer utläggningar av den här sorten- har ni några spelupplevelser som är matnyttiga och spännande?
 
Top