Nekromanti Spelmusik på Radio

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det här inlägget passar kanske bättre på allmänna spelforumet och isf är det bara att flytta det.

I alla fall vill jag bara meddela att i P2s program Mitt i Musiken idag så handlade det om kompositörerna till datorspelsmusik, och de hade bland annat en intervju med David Salovski (tror jag han heter) som jobbar åt Black Ilse och en kille som heter Truls någonting som jobbar med det nya Robin Hood-spelet från Cinemaware.

Musiken är IMHO underskattad så det här inslaget var kanske en puff i rätt riktning även om det kanske var fel kanal och fel tidpunkt. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Musiken är IMHO underskattad så det här inslaget var kanske en puff i rätt riktning även om det kanske var fel kanal och fel tidpunkt.
Japp. Se bara vilken onorm skillnad Mark Seiberts (?) maffiga ledmotiv till Phantasmagoria gör! Det hade inte varit samma spel utan den. Över huvud taget så brukar Sierra göra ett gediget jobb med musiken.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Japp. Se bara vilken onorm skillnad Mark Seiberts (?) maffiga ledmotiv till Phantasmagoria gör! Det hade inte varit samma spel utan den. Över huvud taget så brukar Sierra göra ett gediget jobb med musiken.

Det är ett bra exempel även om de två stora giganterna i sammanhanget är snäppet värre. det är Blizzard och Black Ilse jag pratar om. Baldurs Gate-musiken är det inte mycket som slår, likadant med StarCraft och Warcraft 2-musiken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
"Japp. Se bara vilken onorm skillnad Mark Seiberts (?) maffiga ledmotiv till Phantasmagoria gör! Det hade inte varit samma spel utan den. Över huvud taget så brukar Sierra göra ett gediget jobb med musiken."

Det är ett bra exempel även om de två stora giganterna i sammanhanget är snäppet värre. det är Blizzard och Black Ilse jag pratar om. Baldurs Gate-musiken är det inte mycket som slår, likadant med StarCraft och Warcraft 2-musiken.
Det kan jag bara tolka som att du inte hört Phantasmagorias ledmotiv, Consumite Furore.

Det här är ett bra tillfälle att påpeka att man absolut inte får tanka hem det från fildelningsnäten, fast det finns där lätt tillgängligt, om man vill lyssna på det. Bara så att ni vet.

Jag råkar däremot ha två licenser på den musiken, så om ni lyssnar en åt gången så ska jag inte använda min ena, och om någon skulle klaga så lyssnar ni på min licens.

Men det är värt det. Det var ledmotivet (som jag hörde via en demo) som fick mig att köpa spelet (som är totalt underskattat om man bara står ut med lite rälsning).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det kan jag bara tolka som att du inte hört Phantasmagorias ledmotiv, Consumite Furore.

Tolka det hur du vill, men jag har för mig jag hört den, men det var förstås ett tag sedan. :gremsmile:

Det här är ett bra tillfälle att påpeka att man absolut inte får tanka hem det från fildelningsnäten, fast det finns där lätt tillgängligt, om man vill lyssna på det. Bara så att ni vet.

Jag råkar däremot ha två licenser på den musiken, så om ni lyssnar en åt gången så ska jag inte använda min ena, och om någon skulle klaga så lyssnar ni på min licens.

Men det är värt det. Det var ledmotivet (som jag hörde via en demo) som fick mig att köpa spelet (som är totalt underskattat om man bara står ut med lite rälsning).


Umm... Okej. Vet inte direkt hur det funkar med licenser och så.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Länk ?

Det där lät ju trevligt ju !!
Vet du elelr nån annan ifall det finns nån länk till programmet ?? Skulle ju vara skoj att lyssna på det !
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det här är ett bra tillfälle att påpeka att man absolut inte får tanka hem det från fildelningsnäten, fast det finns där lätt tillgängligt, om man vill lyssna på det. Bara så att ni vet."

Det blir inte olagligt att tanka hem det förrän vid nyår, om regeringen får som den vill, men fram till dess är det fullt lagligt. Däremot är det inte tillåtet att dela ut det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det blir inte olagligt att tanka hem det förrän vid nyår, om regeringen får som den vill, men fram till dess är det fullt lagligt. Däremot är det inte tillåtet att dela ut det.
Men även efter det så kommer det att vara tillåtet att låna ett giltigt original (eller en till annat media överförd version) under förutsättning att den inte används på två ställen samtidigt.

Jag har funderat på om man skulle göra en site där man kan registrera vilka skivor/filmer man har och sedan kan andra gå in och låna dem. Bara en person åt gången kan låna dem och under tiden de är utlånade får inte ägaren använda dem. Personen som lånar dem får själv svara för att skaffa ett lämpligt exemplar att ta del av. Naturligtvis kan man av integritetsskäl inte logga vem som lånar vad, utan det måste ske anonymt, men det viktiga är ju att bara en åt gången kan låna den.

Det borde slå botten ur eventuella juridiska argument mot ett fritt informationsflöde direkt mellan privatpersoner.

Det är vid närmare eftertanke också aningen OT, så jag lämnar nu diskussionen.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
mer musik

på P3 sänder de en kvart(!!! :gremwink:) spelmusik i veckan och den håller oftast högkvalite
programet sänds som en del av frank och heter Syntax Error(undra om det är en del av amigaföreningen...) nåväl nu i sommar sänds alla program från våren i repris... sedan i höst skall det tydligen komma nya
 
Top