Nekromanti Spelmetod värd att pröva.

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag tänkte bara kolla om någon här har provat på Fredag den 13:e syndromet i något av sina äventyr. Om inte bör ni prova det. Det är både lätt och underhållande.

Du skapar ett monster som inte går att döda. Ger den en liten bakgrundstory och bussar på den på rollpersonerna när de skall ut och campa på en bekvämt avlägsen plats. Man börjar sedan lite smått med konstigheter som att bilen får punka på ett hjul och reserven är borta o.s.v. Lite senare kan man bussa monstret på dem och se dem skrika och springa som dårar. Meningen är egentligen att de skall fly men du kan inte ana hur länge spelarna kommer att försöka döda monstret. Spelare är ju inte kände för sitt intellekt.

Det finns bara en nakdel och det är att man måsste vara väldigt bra på att improvisera intressanta situationer men ändå ge rollpersonerna en chans att slippa undan. Annars är det ju ganska lätt att bara krossa dem med ett oförstörbart monster. Så som det verkar funkar den här tekniken bäst i CoC men kan säkert integreras i något annat spel också.

Ni borde verkligen prova det. Det är hur roligt som hellst och ett skitbra sätt att spendera en spelkväll som man ändå inte hade något planerat för.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Ja, det var det äventyret jag inte var med och spelade. Taskigt läge. Men tänk på att det går att döda Jason tillfälligt, det enda kravet är att 95% av spelgruppen dör och att de andra blir insatta på hispan för att påstått att en konstig mördare vaknat till liv och slaktat alla.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Låter skoj

Det låter faktiskt häftigt. Speciellt med tanke på att en "avrage" rollspelare sänker sin IQ drstiskt när han väl börjar spela. Undrar vad det är som gör en så himla dum i huvudet när man spelar. För när man inte är med så blir det ju: Men de är ju så uppenbart! Varför tänker dom inte på de?!

Måste vara nått allmänt rollspel fenomen.

Nightfang som drabbas kraftigt av låg IQ när han väl börjar spela...

Insanity is just a state of mind...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
ja, det låter ju välldigt spännande faktiskt ! Skulle vara kul att testa det nån gång !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Men tänk på att det går att döda Jason tillfälligt,</I>

GURPS Horror hade fö en regel för hur man hanterar skada för Psycho Slashers - när deras KP tar slut dör de inte, utan blir bara medvetslösa i lika många rundor som antalet poäng KP gick under noll. Efter det är de fit for fight igen. (-:

--
Åke
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Visst

Jag håller med dig fullständigt Nightfang. Och jag har nog ett svar (halft-om-halvt) på det: IOM att man är nån annan så anstränger man sig på att sätta sig in i situationen än att tänka, speciellt om karaktären är på en bar eller ett glädjehus. Men stress kan påvera det oxå:
"Åh nej. Nu sänker sig taket ner snabbt och jag har bara 5 minuter på mig att komma ut. Nej, jag vill inte då, JAG VILL INTE DÖÖÖ!!!"



Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Låter skoj

Det är därför jag alltid spelar korkade RP. Då kan man skylla att man bara spelar sin karaktär när man gör nått dumt.

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 
Top