Nekromanti Spelmakande när de andra är på GothCon!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Ja! När de andra är på GothCon skall vi som är kvar här hemma köra en spelmakarutmaning.

Fina priser!

Spännande utmaningar!

Fantastiska spel!

-

Jag återkommer.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Coolt!

Ska se om jag har tid, ork och hjärna nog att vara med.

Låter hur som haver jätteskoj och spännande. =)

/solvebring som trodde att wilper alltid for på GothCon.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
[OT] Varför jag hoppar över GothCon.

solvebring said:
/solvebring som trodde att wilper alltid for på GothCon.
Nja, GothCon-åkande är rätt nytt för mig. Mitt första var XXX, så det har varit sex stycken.

Men jag insåg att det började kännas som ett måste snarare än ett vill. Ett tag övervägde jag att åka till danska Fastaval i stället, men i slutändan lyckades jag inte samla motivation nog för att åka. Speciellt som Holmcon var så fantastiskt och jag inte ville ha den känslan kvar och gå runt och jämföra allt hela tiden.

Så det blir en hemmapåsk, med spelmakarutmaning och förmodligen en hel del spelande med den majoritet av den lokala spelkretsen som aldrig åker på GC.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [OT] Varför jag hoppar över GothCon.

wilper said:
solvebring said:
/solvebring som trodde att wilper alltid for på GothCon.
Nja, GothCon-åkande är rätt nytt för mig. Mitt första var XXX, så det har varit sex stycken.

Men jag insåg att det började kännas som ett måste snarare än ett vill. Ett tag övervägde jag att åka till danska Fastaval i stället, men i slutändan lyckades jag inte samla motivation nog för att åka. Speciellt som Holmcon var så fantastiskt och jag inte ville ha den känslan kvar och gå runt och jämföra allt hela tiden.

Så det blir en hemmapåsk, med spelmakarutmaning och förmodligen en hel del spelande med den majoritet av den lokala spelkretsen som aldrig åker på GC.
Aha, det var som tusan. Hoppas du får en skön påskhelg då. =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Regler

Utmaningen sträcker sig från söndagen 1 april, och bidragen skall vara inlämnade vid midnatt söndagen 8 april. Sista instruktionerna kommer under lördagen 31 mars, men det är fusk att börja med spelet före 1 april.

Bidragen skall lämnas in i digital form. Är ditt spel handskrivet på rutpapper får du fotografera eller scanna och lämna in det som en PDF eller liknande. Är det en dans kan du lämna in det som en film på YouTube, eller som en dansinstruktion i en PDF (gärna ackompanjerad med en passande mp3:a).

Samarbeta bäst du vill med andra, eller jobba själv om det passar bättre.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Spännande utmaningar

Både deltagare och GothCon-resenärer har möjligheten att komma med spännande utmaningar till deltagarna. Utmaningarna är kreativa begränsningar som skall väcka spännande idéer och funderingar, eller helt enkelt bara vara roliga eller intressanta.

Exempel:

GothConresenär said:
Jag utmanar deltagarna att skriva ett spel på rim!

GothConresenär said:
Jag utmanar deltagarna att skriva ett spel som illustreras enbart med bilder från http://commons.wikimedia.org/wiki/Hat
Utmaningar ställs genom att posta dem som svar på just det här inlägget. Inlägget skall ha "Spännande utmaningar" i (eller som en del av) ämnesraden/subject.

Ingen får ställa mer än tre utmaningar.

Efter 31 mars får inga fler utmaningar ställas.

Utmaningar antas av deltagarna genom att citera inlägget där utmaningen ställdes.

Deltagare said:
GothConresenär said:
Jag utmanar deltagarna att skriva ett spel som illustreras enbart med bilder från http://commons.wikimedia.org/wiki/Hat
Jag antar utmaningen!
Deltagarna är fria att anta utmaningar från det att de postas till dess att utmaningen tar slut. Man får inte anta utmaningar efter att utmaningen är över.

En deltagare kan anta hur många utmaningar som helst.

Flera deltagare kan anta samma utmaning.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Fina priser!

Den här utmaningen har fina priser! Exakt vilka får vi se.

Jag bidrar med några, och jag hoppas att fler vill bidra med priser.

Priser kan ta många olika former, dels rena prylar, men även titlar, små .gif-medaljer att stoppa i sin signatur på forumet, framtida hjälp med att korra en reviderad version av spelet, eller vad man nu tycker skulle vara ett kul pris att dela ut.

Med andra ord, "pris" kan också i sammanhanget betyda "påhejande" och "hjälp".

Både deltagare och GothConresenärer får ställa upp med priser, och avgör själva hur de skall delas ut och till vem.

Annonsera priset genom att svara på det här inlägget och ha "Fina priser!" i eller som en del av ämnesraden/subject.

Respektive prisutdelare ansvarar för att priset blir ordentligt utdelat.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Fina priser! Skräck och Sci Fi

Enhörnings och wilpers pris i genrerna skräck och sci fi

Till den som bidrar med det spel i genrerna skräck eller sci fi som tilltalar mig (wilper) mest kommer vi att skicka den fantastiska filmen Alien på DVD.

För att det skall framgå att filmen är ett fint pris kommer Enhörning att dekorera fodralet. Jag misstänker att det blir mycket glittrigt, och en prydnad för vilket prisskåp eller flickrum som helst.
 

Enhörning

Veteran
Joined
5 Jan 2009
Messages
45
Location
Se bild.
Spännande utmaningar: Prinsessans födelsedag

Det är så att en viss prinsessa fyller år, som hela hennes rike vill fira, och det är ditt och alla andra slottsfigurers jobb att fixa det fantastiska födelsedagskalaset på slottet. Naturligtvis går ingenting som det var tänkt, varken under planeringen, fixandet eller under själva kalaset.

Jag utmanar deltagarna att skriva detta spel!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
God morgon!

I dag är sista dagen att ställa utmaningar till deltagarna i påskens spelmakarutmaning. I skrivandes stund har vi tre stycken. Nog för att köra igång, men det finns absolut möjlighet att bidra med fler.

Liiiite magert på prisfronten än så länge, men jag hoppas att vi skall kunna göra något åt saken under dagen, eller kanske till och med när utmaningen har dragit igång.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Eftersom jag själv inte skriver spel OCH är på Gothcon så utmanar jag någon att skriva ett spel om "Sverige: Ledande i Rymdutforskningen/ Sverige vs. Det kosmiska hotet."
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Spännande utmaningar! Äventyr med coola namn!

Jaaaaaa! Inte ska det bara behöva vara knåpande av helt nya spel som ska få vara med. Därför utmanar jag deltagarna att skriva ett äventyr utifrån någon av titlarna i tråden ”Coola namn på äventyr (som inte finns än)”!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Spännande utmaningar! Var en förkämpe!

Jaaaa! En till äventyrsutmaning (typ)!

Skriv ett konventsanpassat äventyr eller gör ett demokit till ett favoritspel som du tycker får för lite uppmärksamhet!

På konvent har man i regel 4-5 timmar på sig att spela något med 4-5 spelare. Färdiga roller är nästan alltid ett måste för rollspel av klassiskt snitt.

Ett demokit kan t.ex. bestå av halvfärdiga roller (såna spelarna kan få göra klart för att få ett hum om spelsystemet) och ett par scener att spela igenom. Helt enkelt något som underlättar om man vill visa upp sitt favvospel för folk.

Var en förkämpe för ett spel du älskar!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Re: Fina priser! Skräck och Sci Fi

I och med DeBracys utvidgning av utmaningarnas omfång till att omfatta äventyrsliknande saker så anpassar vi kriteriet för vårt pris. Det måste inte vara ett självständigt spel, så länge bidraget är ett svar på en utmaning.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Spännande utmaningar! Spel på 20-30 minuter!

  • Spelet bör gå att spela på 20-30 minuter.
  • Spelet bör fungera med varierande antal deltagare.
  • Bonuspoäng spelet tar hänsyn till att spelare kanske tillkommer eller avviker under tiden.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Fina priser! Var med i Nordnordosts podcast.

En jury ur Nordnordost kommer att utse det bidrag som öhh... är bäst... eller djärvast... eller passar bäst till te eller nått.

Vinnaren får gästa podcasten (fysiskt om vi kan sammanstråla på ett bekvämt vis, eller över Skype/Google Hangout om inte) och prata om sitt spel eller något annat spelrelaterat som ligger varmt om hjärtat.

Om vinnaren inte vill delta personligen så kan hen välja ämne för ett avsnitt inom ramarna för Nordnordosts intressen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Fina priser! Finslip, korr och layout!

  • Bidrag får 1 poäng per antagen (och uppfylld!) spännande utmaning.
  • Bidrag får 1-2 extrapoäng om de är till något spel jag själv är förtjust i (när det gäller äventyr) eller är ett spel jag blir sugen på att spela.
  • Bidrag får 2 poäng om de använder någon form av licens (t.ex. Creative Commons) som låter andra bearbeta och använda materialet. Sharing is caring.
  • Bidrag får 2 poäng om de har testspelats.
 
Top