Nekromanti Spelmöte

Darkside

Veteran
Joined
14 Nov 2002
Messages
116
Location
Hultsfred
Kan någon av er antäckna ett spelmöte och sedan lägga ut det här så att man kan se hur det går till? Våra speömöten äe ej så proffsiga eftersom inga lever ut sina karaktärer! :gremsmirk:
 

Darkside

Veteran
Joined
14 Nov 2002
Messages
116
Location
Hultsfred
Alla läser men ingen svarar.
Det e som att gå igenom en skog med henea alver som spanar på en. Man går o väntar på en pil i ryggen.
Kan ni bara ge SL test alltså beskriv hur ni Dödade eller hittade något!
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Det tycker jag att folk kan göra, kanske inte så intressant med HUR man spelar, men likväl VAD man spelar.
Jag vill se fler berättelser om äventyr och karaktärer, för det tycker jag är kul.

Så för att föregå med gott exempel ska jag berätta lite om vad som händer just nu.

Allas våra hjältar Rakknikk, Hiff och Similion är för tillfället på svärdsspelen. De som minns tidigare inlägg kommer ihåg att Rakknikk råkade gå o vinna senast, så både han och vapenmästaren Similion har en inbjudan till i år. Hiff vägrar att ställa upp i kvalen (han blev utslagen förra året), då han tycker reglerna är fåniga. Han vill slå folk många gånger, hårt. Rakknikk ville ställa upp i kvalet, men fick inte. De har återigen mött Helena, som ställde upp i kvalet. Hon har i år bytt namn och utseende, då de antagligen skulle slänga ut henne för vad hon gjorde förra året. Hon åkte ut i sista omgången mot en alvisk Carwelan-fäktare. Middagen hos hertig Yssec var något spänd. (dessa daak-troende!) Hiff blev som vanligt aspackad o däckade under bordet. Similion har fått ordning på sitt ansikte igen, efter att ha fått en trollnäve i plytet för några veckor sen, som krossade hans näsa, käke o pannben. Dagen innan spelen ska börja dök det upp en cirefalier som klagade högljutt på att de inte ville låta honom vara med, hans båt hade blivit försenad av en storm. När de vägrar låta honom gå in i spelen börjar han söka upp de som kvalat in för att utmana, och besegra, dem allihop. Våra kära hjältar blir vittne till den första duellen o byter hätska ord med mannen, men låter hans duellerande fortgå. Där är vi just nu...
 

Darkside

Veteran
Joined
14 Nov 2002
Messages
116
Location
Hultsfred
VARFÖR VARFÖR KAN INTE MINA SPELARE KÖRA SÅDÄR! Vi kör knappt med detalier. De vill nog ej! Hur får man igång dem så att de hittar sina gubbars intressen?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Att få igång rollspelandet...

Ett sätt är att ge varje spelare vetskapen om något, som helst är både viktigt och hemligt. Sedan är det bara att "plantera in" användningen för kunskapen i uppdraget. Det brukar hjälpa för att komma igång, faktiskt.

Att du sedan konfronterar rollpersoner med spelledarpersoner i rena dialoger borde ju dra in dem i en gestaltning av åtminstone spelaren själv så att säga, och det är ju alltid något. Efter ett tag borde detta leda till att de börjar tänka på hur deras karaktär ska reagera istället för dem själva, särskilt om du propsar på dem att de ska göra så.

Ett litet fult knep är att du koncentrerar dej på en av spelarna (den som du kan manipulera mest och/eller som är mest seriöst så att säga) och får honom att inse alla fördelar med att rollspela istället för att bara spela. Då han sedan smått börjar att rollspela så kommer de andra att upptäcka det och antingen följa med och "evolvera", eller stanna kvar i det stadium de befinner sej i. De som stannar kvar lämpar sej nog inte för rollspel, tyvärr. De bör spela talisman, drakborgen eller något annat fantasyspel, eller spel över huvudet taget för den delen. Strängt, men sant. Rollspel är inte något för alla. Så är det.

Det viktigaste är dock att få bort att man inte spelar en situation utan endast säger "Jag springer ner på stan' och köper en kruka". I fall en spelare säger så är det bara att du fortsätter med "Du vandrar ner för gatan och kommer fram till krukmakaren du såg dagen innan..." o.s.v, och på så sätt får honom att spela situation ändå. Vidare så bör man bestämma så att spelarna måste säga varenda ord (åtminstone i så stor utsträckning som möjligt) som rollpersonen inne i spelet måste säga för att åstadkomma det spelaren vill. T.ex så skulle spelaren vara tvungen att först fråga krukmakaren "Hörru! Hur mycket ska du ha för den där krukan med de konstiga mönstrena på?" varpå krukmakaren svarar med "Två daler. Och då får du med regnvattnet som är i den" eller något i den stilen. Att bara säga att man frågar vad han ska ha för en kruka ska inte accepteras.

Att ni, som du sade, "knappt kör med detaljer" är inte bra. Det måste avvecklas fort, annars kommer man ingen vart i rollspelandet. Visserligen kan väl de mindre detaljerna skyndas på aningen, men någon form av rollspel bör ändå alltidförekomma.

I senaste numret av CODEX (017, September 2002) finns för övrigt en riktigt bra artikel som heter "Krilles 12 regler för spelaren". Köp och tvinga dina spelare att läsa den. Det kan hjälpa.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: DFSH (Spoiler)

Vi är mitt uppe i "De fördömdas sista hopp". Rollpersonerna är just på väg bort från fängelseön, efter drygt 10 dagars helvete. Ironiskt nog var det spelgruppens trukh som tillslut lyckades vinna Hadar Silverhjärtas förtroende. :gremsmirk:

Under vistelsen på ön har rollpersonerna tvingats att arbeta hårt i stenbrottet och i verkstaden. Trukhen Groll, som i vanliga fall äter tre gånger så mycket som de andra rollpersonerna, har drabbats av undernäring och börjat känna sig sjuk. De har även hamnat i slagsmål med livstidsfångarna Birokk och Arghax. Efter slagsmålet blev de piskade av fästningssoldaterna för deras olämpliga uppträdande, men klarade sig ifrån isoleringen pga deras hemliga uppdrag...

Hela fängelsevistelsen (ca två veckor) tog fyra-fem långa kvällar att spela igenom. Det blev ett litet annorlunda äventyr för spelarna och inte alls så mycket tärningsrullande och svärdsviftande som vi i spelgruppen är vana vid. Istället var det den sociala biten som rollpersonerna fick koncentrera sig på och då i synnerhet de olika konflikter som blossade upp innanför fästningens murar... Iaf var det några av årets trevligaste rollspelskvällar, men det känns ändå skönt att det är klart och att vi nu kan fortsätta med äventyret. Det ska bl.a. bli jävligt kul att se spelarnas miner när de återigen stöter på gürden Zabhir.. :gremgrin:
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Plats: Svärdsspelen i Hadarlon, på ett värdshus framför allt.
Tid: År 2969 e. Daak.

Det mesta av spelet gick ut på rollspelande på värdshuset där det fanns en hel del intressanta slp:s. Dessutom hade de flesta egna grejer de var tvungna att lösa.

Karaktärer

Rollpersoner:
Harek Hell Horm: Rik, snål och erfaren handelsman med kontakter över hela världen. Ogillar alver och tiraker. Drar gärna ett och annat skämt om de andra rollpersonerna. Citat: "Sabriska skämt är lika torra som min hals efter en månad på Ashaslätten", "att träffa på en smart alv är lika liten chans som att hitta en godluktande tirak".

Leon. Hareks livvakt, väldigt skicklig svärdsman. Håller med Harek i det mesta. "Rör inte min arbetsgivare"

Igos: Ädling från Soldarn, väldigt stroppig och sysslar med diverse "egna affärer". Har fått tag på ett underligt svärd i ett tempel på Takalorr, vilket Harek har misstankar om. "Jag trodde ni alver satt uppe i era trädkojor hela dagarna"

Lunerian: Stroppig Thismalv och lyfalifäktare. Reser i sällskap med Liljans råds utsända som har ärenden angående det kommande inbördeskriget. "Fnys", "Jag kommer att vinna svärdsspelen".

Cziremon: Väldigt fåfäng och renlig cirefalier. Kvinnotjusare och väldigt vältalig. Följer sin läromästare, Szlien Szezior, och hans följe, som är förinbjuden till svärdsspelen och Melorions mest berömda klingmästare i dagsläget. "Ska jag berätta vad jag har varit med om, Linn? (Fjäskigt leende)"

Grevinnan Marlene. Från Versus-akademin i Chadarians Hopp (magikerakademi). Hon ansvarar för mycket akademins diplomatiska kontakter. "Harek! Eget skryt luktar illa.

Förhistoria.
Under den förra hösten var alla dessa personer på ön Ralkom i Naldor, en kanton i Västmark. Harek och Leon, Igos och Grevinnan Marlene p.g.a. handel, Lunerian utskickad av alverna. Under deras vistelse där skakades ön av ett uppror där kantonfursten försökte göra landet självständigt med hjälp av damariska styrkor. Detta stoppades med hjälp av bl.a. rollpersonerna. Nu träffas de flesta i Hadarlon p.g.a. en person de hjälpte på Naldor, Voter av Xerim.

Viktiga bikaraktärer:

Drich klan Zolod. Dvärgisk svärdsmästare (!) från Västerbrygga i Soldarn. Vän till Harek, ska delta i kvalet. Bråkar mycket med Lunerian. Hjälper Leon med träningen.

Antonin Galbara: Jargisk duellmästare från Daval. Ska vara med och kvala. Bråkar lite med Harek, Leon och Lunerian. Bor på samma värdshus.

Szlien Szezior. Cziremons läromästare. Anser att falierna är bättre än andra.

Voter av Xerim: Är i Soldarna för att få Soldarns stöd i Västmarks krig mot Damarien.

Linn. Serveringsflicka som Cziremon får i sina armar.


Det mesta spelandet blir sedan att de spelar sina karaktärer, ibland mellan varandra och ibland med ingrepp av spelledarpersoner. Jag skapar alltså snarast en scen, med ett antal intressant spelledarpersoner. Sedan får spelarna utvackla resten själva, ta initiativ o.s.v. Det viktiga är att jag ger dem en bra möjlighet att göra detta.
Exempel på händelse (tagen i stort sett direkt):

"Ha".Drich klan Zolod, drog upp munnen till ett flin och lutade sig bakåt. Han tog upp stopet och vräkte i sig allt öl med det samma. Gott kvasr, tänkte han och satte ner stopet på den fina röda duken. Lite öl var spillt och sipprade långsamt genom Drichs korta, svarta skägg men det besvärade honom inte, han hade tankarna åt annat håll. Nämligen på den tröttsamme Thismalven som tydligen presenterade sig som Lunerian, vad man nu skulle bry sig om alvernas namn. Nå, han kunde faktiskt stå ut med lite dåligt sällskap, även om det var en alv. Han befann sig faktiskt i Röda rummet, värdshusets finaste matsal med väggarna täckta av röda goblengär och fina röda mattor på golvet. Maten vart också bra mycket godare än hemma i Västerbrygga. Dessutom satt han med sina goda vänner Harek Hell Horm och Medyr klan Zolod med deras följe samt ett cirefaliskt följe bestående av en och annan klingmästare, duktiga fäktare som Drich var imponerade av. Harek vände sig mot Drich och gav honom ett leende innan han ställde sig upp.
"Mina bästa herrar, mitt namn är Harek Hell Horm, beryktad köpman från norr". Harek strök sig långsamt över det röda täta skägget och fortsatte. "Liksom er andra är jag bekant med Voter av Xerim efter incidenten på Ralkom i höstas". Harek bugade sig lätt mot Voter av Xerim, en man i gråa kläder och grått skägg som satt vid långbordets kortsida. "Jag är här för att diskutera handeln med Voter, och dessutom hoppas jag vinna silver genom vadslagningen under svärdsspelen".
Drich rättade till sig på stolen. Harek var en mycket god vän, det vara bara det att han blev lite.. ja han brydde sig om silver mer än allt annat. Så hade det varit ända sedan han först träffade honom. Drich insåg då att alla i matsalen såg på honom och han ställde sig snabbt upp.
"Mitt namn är Drich klan Zolod, vän till Harek Hell Horm och Medyr, svärdsmästare från Västerbrygga".
"Fnys, dvärgiska svärdsmästare, sen när lärde sig de att bruka svärd". Thismalven lutade sig roat bakåt med ansiktet halvt dolt bakom den fula alviska mössan. Drich kände vreden koka upp men fortsatte lugnt.
"När vi ändå kommer in på ämnet svärdskonst skulle jag kanske kunna få säga något om den alviska lyfalifäktningen". Harek flinade nöjt vid hans sida, då han förstod att den stroppiga alven skulle sättas på plats. "Visa stridskonster använder sig av de snabba öppningsanfallen, kvicka anfall, eller vad man nu vill kalla dem. Man kan säga att det finns sex huvudsakliga varianter av dessa anfall med diverse undervarianter av dem", Drich visade upp sex av sina kraftiga små fingrar. "Fem av dem går ut på att du på långt avstånd påbörjar ett hugg eller stick, och sedan tar ett steg framåt så att anfallet avslutas varken mitt i steget eller i slutet av det. De här anfallen är ofta oväntade, snabba och svåra att läsa. Därför får man svårt att undkomma dem. Men om du lär dig alla sex varianter blir det en barnlek, som till och med en gurd skulle kunna klara. Det räcker oftast med att backa ett steg eller göra andra små rörelser. Den alviska lyfalifäktningen".. Drich tystnade och såg sig omkring i salen. Alla, såväl dvärgarna, cirefalierna och människorna som var Hareks vänner verkade lyssna, "... Använder bara tre av dessa varianter, vilket gör att alvernas stridskonst är bland den mest enkla att förutspå. Det kan jämföras med klingmästarna som i många fall behärskar alla sex varianter eller liksom jag gör. Så ni som ska delta i svärdsspelen, frukta klingmästarna och gläds om ni får möta en lyfalifäktare. Deras stil är gammal och enformig."
Drich satte sig nöjt ner och bråket var i full gång.


Den kursiva texten är spoiler för min spelgrupp (Läs inte alltså).




Igos hjälper i själva verket Silversparre (upprorssidan i inbördeskriget). Han är i Hadarlon för att:
1. Få över Harek på ders sida för penninglån.
2. Stifta avtal med alverna (representerade av Lunerian).

Cziremon ska ta reda på vad Igos gjorde på Ralkom i höstas (stiftade avtal för Silversparre)

Grevinnan Marlene ska ta reda på vad alverna gör i Trollhem och Västerbrygga (genom Lunerian).
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Att få igång rollspelandet...

Hålller helt med DaKrilla. Ge de olika rollpersonerna olika uppgifter och låt ders egna uppgifter (som du helst ska lösas inom gruppen) komma i centrum istället för något "uppdrag". Internetuppdrag är svårare att rollspela eftersom de inte blir så personliga för rollpersonen. Ha också med en mängd intressanta slp:s som du kan slänga in för att öka rollspelandet. Exempel på bra platser att vara på:
Slott, värdshus, by, magikerakademi etc.
Se exempel i mitt tidigare inlägg.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Konkret exempel: "Min" nuvarande grupp i Consaber har en Daaktroende köpman, en Daaktroende stigfinnare av väldigt enkel börd, en riddare som hör till den Gamla tron och slutligen en léaram av Gamla tron. Stigfinnaren kör stenhårt på sin religion samtidigt som han har börjat tala väldigt mycket om hur bra ett jämlikt samhälle vore och hur adel och fogde bara tar ut skatter och inte gör något rejält arbete - gissa om den hedniske riddaren var en chock för honom. Han tar varje tillfälle att med HÖG röst (nackdel - skrikig röst) deklarera hur synd det är om allmogen osv, det lär nog inte dröja innan någon adlig tycker att han verkar vara lite väl upprorisk för sitt eget bästa... Köpmannen å sin sida är lågmäld och diplomatisk, förutom en och annan kommentar om att "Gud tycker om mig" som förklaring till hans ekonomiska framgångar. Alven är glad upptäckare och vällusting som alltid ser fram emot nästa fest och försöker lägra det mesta av motsatt kön. Då stigfinnaren har vissa problem med spriten och alvens beteende inte direkt gör återhållsamhet lättare blir det ofta ordväxlingar däremellan, särskilt då alven dessutom ständigt bedriver otukt och är hedning (som stigfinnaren ser det). Situationen för tillfället är snarare den att alla spelar sina roller fullt ut men de interagerar så mycket sinsemellan att det kan vara svårt för mig som SL att få en syl i vädret och försöka driva någon form av äventyr. Det är i alla fall himlans kul...

Konkret tips - tvinga dem att göra ordentliga bakgrundshistorier, definiera religion osv och sedan ser du till att göra äventyren/kampanjen så att de har personlig anknytning till rollpersonerna. När äventyren rör RP personligen och de verkligen fått tänka på hur RPn kan "hänga ihop" kommer dina spelare kanske lättare in i att tänka efter hur deras RP torde agera.

Hoppas det var något i den här stilen du tänkte dig / Phelan
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: DFSH (Spoiler)

Hur tror du det kommer att bli med en trukh i gruppen? Innebär inte det ganska stora nackdelar, både när det gäller slutstriden och mötet med den gode dvärgen?
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: DFSH (Spoiler)

Det blir en extra utmaning, men det ska nog gå bra. Jag anser att trukher definitvt är spelbara som rollpersoner. Just i DFSH blir det visserligen en nackdel för spelaren, men också en fördel för hela äventyret, då trukhen blir motiverad av helt andra skäl (kämpar för sin egen och rasens överlevnad).
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Re: DFSH (Spoiler)

Det skulle säkert vara kul att spela tirak. Men några i vår grupp är eller var i mot det av olika skäl.
 

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Re: DFSH (Spoiler)

Men snälla Zaaken, om det är någon i våran spelgrupp som har något imot Tiraker (och dvärgar för den delen) så är det ju du. Du vägrar ju till och med att läsa dessa moduler. Men åd får du ju inte spelleda heller...
 

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Re: DFSH (Spoiler)

Tzam, nu är det så här min gosse att när det gäller att över hälften av spelgruppen spelar alver beror delvis på detta
Zaaken: Alv fantast (det är inte speciellt possetivt)
Mouja: Léaram galning och besatt i den alviska kulturen (ganska possetivt)
Tzam: Jobbig härmapa (aldrig possetivt)
Belion: En spelare som kör alv för att få någon hållning på gruppen. Jag ska säga dig att jag inte har något som helst imot att köra varken människa, dvärg eller tirak. Men som du sa blir det mycket svårt att spela någon av dessa... md undantag av människor. Det beror ju i för sig på hur skicklig man är på att rollspela... Så jag tvivlar på att någon i våran grupp skulle ha en chans att spela Tirak eller Dvärg i de andras sällskap.
 
Top