Clericen i 3.5 med bara grundregler är inte allt särskilt OP. Vissa tittar på att de får "alla" spells och tycker det verkar mycket, men om man tittar närmare på prästlistan är det i princip ett måste eftersom spellsen är så pass specialiserade. Om någon blivit tillfälligt level-drainad eller stat-skadad behöver du lesser restoration, om någon blivit skrämd behöver du remove fear, om de blivit sjuka använder du remove disease, förgiftade neutralize poison, o s v. Dessutom består stora delar av resten av listan av kopior på spells, med detaljer ändrade beroende på alignment (protection from evil/good/chaos/law, dispel evil/good/chaos/law, blasphemy/dictum/holy word/word of chaos).
Det här är rätt lätt att missa, jag tänkte inte direkt på det själv förrän relativt nyligen när jag gjorde ett Oracle (som lägger cleric-spells spontant med en begränsad lista, ungefär som en sorcerer) till Pathfinder. Just spellcasting-biten var märkbart svagare än en clerics som resultat, men det kompenserade å andra sidan med en del intressanta specialförmågor.
För sorcerers visavi wizards är det inte alls samma sak, eftersom wizard-spells i princip handlar om att ställa till problem, och det spelar ingen större roll vilken sorts problem man ställer till. Cleric-spells handlar å andra sidan om att lösa problem, och om man saknar rätt lösning på problemet man ställs inför är man lite värdelös.
Sedan kan jag villigt erkänna att 3.5 plus splatböcker gör clericen rätt broken, men grundversionen är helt OK.