Nekromanti Spellitteratur ett sätt att värva spelare?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
För några dagar sedan såg jag ett ex av Eon-romanen "Vargen och kättaren" i en av boklådorna på universitet som i övrigt inte har något rollspelsrelaterat. Kan den spelrelaterade litteraturen vara ett sätt att smyga in rollspel i bokhandel och affärer igen? Eller köps och läses de bara av folk som redan rollspelar? Går de att få tag i på biblioteken?

Jänkarna har ju länge varit föregångare när det gäller spelrelaterad litteratur, hur pass bra har egentligen alla D&D-böcker sålt? Borde inte R.A Salvatores böcker vara kända och lästa även utanför rollspelskretsar? Eller är det helt enkelt så att även fantasy och sci-fi-genren är så "nörddominerad" att den inte når ut till någon annan än de redan frälsta?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan den spelrelaterade litteraturen vara ett sätt att smyga in rollspel i bokhandel och affärer igen?
Tjaa, det kanske det kan bli.
Om inte anant så kansek man kan hopaps på att butiksägarna & elelr annan personal får upp ögonen för detta & blir intreserad av det.
Sen så kanek man får ut det bättre till andra som överhuvudtaget inte kommit i kontakt med det & därigenom för ett större intresse för rollspel.

/ Johan K, som snart skall & lira mech-slag
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Eller är det helt enkelt så att även fantasy och sci-fi-genren är så "nörddominerad" att den inte når ut till någon annan än de redan frälsta?
Fast även om det är så, kan de ju ändå värva spelare. Det är ju trots allt rätt liten del av de som läser sci-fi och fantasy som också spelar rollspel, eller hur? Dessa människor tror jag också lätt kan lockas att spela rollspel. Tycker man det är ashäftigt med fantasy är det rätt troligt (imho) att man samtidigt skulle uppskatta fantasyrollspel. Så oavsett om det bara är nördar som läser, fungerar det fortfarande som bra spelvärvning.

Jag har dock ingen aning om ifall detta faktiskt sker, men jag är övertygad om att det skulle ske om de spelrelaterade böckerna lästes av sådana som inte spelar.

Intressant grej, tycker jag. Jag misstänker att vi får se mer av detta i framtiden, bara vi kan få fram böcker med tillräckligt hög kvalitet. De måste ju fungera som böcker även om man plockar bort rollspelet det baserar sig på, annars kommer ju ingen utomstående att gilla dem i vilket fall. Jag känner inte riktigt att det uupnås idag.

Jag skulle också vara nyfiken på hur det är i USA till exempel. Dragonlance var väl det jag hade i åtanke, någon som kanske vet mer om hur läst detta är utanför "de inre kretsarna"? Rätt många av dem är ju i alla fall översatta till svenska.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,545
Location
Stockholm
Min erfarenhet säger mig att många många många rollspelare börjar läsa fantasy/sf-litteratur - ibland spelbaserad ibland inte - medan väldigt får personer får från litteratur till rollspel. Känner nog inte någon som gjort det.

Inte för att min umgängeskrets på något sätt är representativ för länet, riket eller ens kommunen.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Kan besvara biblioteksfrågan med ett ja. Hittade minst en av Romans böcker på biblioteket i min hemby Åkersberga, och efter en sökning i bibliotekskatalogerna i Umeå så finns de både på stadsbiblioteket och på universitetsbiblioteket.

Självklart kan läsningen av böcker leda till intresse för rollspel, på samma sätt som datorspelet Baldurs Gate säkerligen har skapat en och annan rollspelare. Men det är knappast någon löpeld, och det vore onekligen trevligt kom det kunde komma böcker med lite högre litterär kvalitet.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Spellitteratur skrivs av personer som själva spelar spelet. Eftersom den i första hand riktar sig till personer som själva spelar så vill de ju känna igen sig när de läser och därför måste författaren vara inkörd på settingen. Boken blir ytterligare ett sätt att förflytta sig till sin favvofantasi. Eftersom urvalet av författare hämtas från just spelkretsar så kan det vara svårt att hitta riktigt bra skribenter. Inte för att rollspelare skulle vara speciellt dåliga på att skriva utan för att bra författare är sällsynta och med en liten urvalsgrupp så minskar chansen att hitta en som är duktig. Det är klart att en del personer som gillar fantasylitteratur, förr eller senare snubblar över Drizzt och gillar man det så kanske man börjar att spela. Men för de som är lite mer kränsna kommer Drizztböckerna antagligen att uppfattas som kiosklitteratur vilket inte ökar chanserna att börja med rollspel.
 
Top