Spelledarutmattning och önskan om att starta om kampanjer

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag provar en följdfråga: vad gör en kampanj Avslutad på ett bra sätt, jämfört med bara Övergiven (även en övergiven kampanj är ju avslutad).

Jag tänker att det kan ju inte krävas att man satte ett tydligt avslut-villkor från början? (för det tror jag inte jag vill göra, men jag kan ändå se att det finns ett värde i att avsluta snyggt och inte bara överge).

Ok, om man kör en köpt kampanj (Svavelvinter-serien) så förstår alla vad en kampanj som kom i mål och avslutades är (gissar jag).

Men om man känner: det här är ett roligt spel, en rolig spelvärld, och man är en grupp spelare, och man kör igång med lite köpt och hemmagjort material... hur avslutar man en sådan kampanj?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Men om man känner: det här är ett roligt spel, en rolig spelvärld, och man är en grupp spelare, och man kör igång med lite köpt och hemmagjort material... hur avslutar man en sådan kampanj?
Ett av två sätt (som är de tydligaste för mig då):
1) Spelarna sätter upp något slags mål för sina RP. Det funkar väl bäst om det är artikulerat men ibland kan det vara underförstått. "Kejsare över världen" kanske inte är det som funkar bäst men lite mer jordnära grejer brukar vara rimliga av avhandla. De behöver ju inte uppnås men beröras i spel på ett sätt som liksom stänger kapitlet. "Hämnas på X", "vinn Ys hjärta" och liknande. Så länge både spelarna och SL har fokus på det här brukar det inte vara så knepigt att nå i mål.
2) När som helst när ett äventyr är slut och ingen känner sig missnöjd med att avsluta. Det krävs ju att man spelar avgränsade äventyr och att de i sig inte är en del av en större intrig. I en av mina grupper spelade spelade Star Wars D6 runt 2010, som ju verkligen arketypiskt avgränsade äventyr. Spelade två och därefter vara alla nöjda. Runt 2015 spelade vi ett till med samma rollpersoner. I den mån det är en kampnj så har den liksom inget slut och kan alltså avslutas när som helst.

Jag tycker ert upplägg @crilloan min #2. Om ni inte är på väg någon särskild stans (vilket inte äventyren i sig antyder) så är det väl helt ok att starta om? Men det bygger så klart på att spelarna också accepterar. Och kanske låta någon annan SLa innan du tar vi igen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag provar en följdfråga: vad gör en kampanj Avslutad på ett bra sätt, jämfört med bara Övergiven (även en övergiven kampanj är ju avslutad).

Men om man känner: det här är ett roligt spel, en rolig spelvärld, och man är en grupp spelare, och man kör igång med lite köpt och hemmagjort material... hur avslutar man en sådan kampanj?
Ett sätt är att när alla verkar vara inne på det, köra ett avslutningsäventyr. Exakt vad ett sånt äventyr ska vara beror på ens grupp. Nåt episkt där världen räddas för sista gången och sen lever lyckligt i alla sina dagar, ett episkt där världen går under, eller nåt som blickar tillbaks och återanknyter till tidigare äventyr och slp.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
En kampanj är väl avslutad när alla är överens om att det inte blir fler sessioner, till skillnad från när det inte blir av, men man hade tänkt att spela vidare.

Som jag nämnt tidigare brukar vi säga ”Okej, nu är det två spelmöten kvar” och sedan prata lite om vad vi vill hinna se innan vi avslutar. Ibland sätter vi antalet sessioner i förväg, som i PTA där det är ett bestämt antal avsnitt i en säsong.
 
Top