Nekromanti Spelledartips?

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Mystik

Jag ser gärna en kombination. problemlösande motsäger inte epik och vice versa IMM. Dock håller jag med om att äventyren är relativt ensidiga... Dock passar de utmärkt som "påresan-äventyr". När hjältarna rör sig i världen i byar, på slott osv. ser de hur mörkret korrumperar mer och mer av befolkningen. Sen är det valfritt om man absolut måste lösa varje tråd eller gå rakt på ett högre (läs episkt) mål.

weatherman - vill ha både Rosens Namn och fältslag och dueller och ränksmideri

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Om försvararen misslyckas med sitt försvarsslag räknas skadan enbart på anfallarens effekt. Skada fungerar som vanligt.
Vapenskada? Rustningsvärde?

Om försvararen lyckas med försvarsslaget men anfallaren lyckas bättre beräknas skadan som vanligt, med relativ effekt, vapenskada och rustningsvärde. När man har fått fram ett skadevärde halverar man det.
Det slog mig att i "Den Mörka Magin" står det att i vid besvärjelser som är avsedda att skada fysiskt, ska man förutom de poäng aspekterna ger halvera effektslaget och addera det också. Kvarstår detta (om nu nu använder det) när ni spelar?

weatherman - läskigt, forumet verkar leva upp något!

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Om försvararen misslyckas med sitt försvarsslag räknas skadan enbart på anfallarens effekt. Skada fungerar som vanligt.
Vapenskada? Rustningsvärde?


Som standardreglerna, men försvararens effekt är noll. (Det blir imho bara jobbigt om man måste räkna med en massa negativ effekt.) Tanken är att försvararen helt blottat sig och lyckas inte avstyra attacken. Att försvararen lyckats med sitt slag men med mindre effekt än anfallaren tolkar jag som att han lyckats avstyra en del av kraften i anfallet, men inte all.

Med dessa regler kommer man dessutom runt buggen att en tillräckligt oskicklig krigare löper större risk att dö om han försvarar sig än om han inte gör det...

Det slog mig att i "Den Mörka Magin" står det att i vid besvärjelser som är avsedda att skada fysiskt, ska man förutom de poäng aspekterna ger halvera effektslaget och addera det också. Kvarstår detta (om nu nu använder det) när ni spelar?

Tja... faktum är att jag inte spelar. (Även om jag gärna skulle vilja göra det.) Jag har dessutom inte tillgång till "Den Mörka Magin", så jag känner inte till reglerna ifråga.

Ridijeck
som ägnar betydligt mer tid till att läsa rollspel än att spela dem
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Förstår.

Det verkar vara en del som ägnar mer tid åt läsandet än spelandet. Om jag skulle sluta spela skulle jag antagligen fortsätta läsa rollspel. Det är skitkul...

weatherman - som också gärna skulle spela mer (veckans dagar inte skulle räcka till!)

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Rosens Namn [OT]

>Är den bra? Gillar filmen skarpt (särskilt för Connery) och undrar om boken är bättre än filmen (brukar ju i regel vara så).

Boken är MYCKET bra. Den är dessutom om möjligt ÄNNU mörkare än filmen, som är lite "tillgullad" på ett par punkter. Som bonus får man i boken även en karta över bibliotekslabyrinten. Utmärkt att använda till rollspel :)

/Anders
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Mystik

Problemlösning motsäger inte epik. Det är få scenarion som inte innehåller problemlösing. Men det är sällan en deckare är episk och det var väl deckare vi diskuterade. Jag tycker att Gemini lämpar sig för spel på lite högre nivåer. Grundboken ger väldigt lite information om bondelivet. Men desto mer om järnalver, dvärgar, kyrkan och mörkret...

/Korp
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Mystik

Håller med. Det borde utgivits lite äventyr som inte baserade sig på problemlösning. Dock är det relativt lätt att hitta på sådana själv, jag tycker det är svårare att skriva en bra deckarnöt - därför klagar jag inte på det som finns. Jag gillar problemlösning inom rollspel, antagligen är det sådana äventyr jag tycker är roligast. Jag skulle gärna se fler äventyr som handlar om ränksmidningar, intriger och konspirationer.
Detta är Gemini för mig. Jag anser inte premiärt att mörkret är någon extern maktfaktor (typ Sauron och hans legioner), utan en kraft inneboende i vanliga männsikor. Därför är hemligheter och intriger ett måste i min kampanj. Sen är det inget som säger att ränkerna inte inkluderar järnalver, dvärgar, kyrkan och mörkret :)
Vill gärna höra förslag om episka kampanjer.

weatherman - vill ha en omväxlande kampanj

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Mystik

Hmm. Kanske borde vara lite tydligare i vad jag egentligen tycker (så det inte blir någon blodsfejd mellan mig och Korp :)...

"och det var väl deckare vi diskuterade."
Mycket sant, det är jag som glider ut!

Deckaräventyr är bra för upptakter till episka kampanjer, Nidländska Reningen och Barbia till exempel. Båda baserar ju sig på ett viss informationssamlande och problemlösning (som inte innebär problem som "Hur ska ta oss förbi den här läskiga fällan?"). Därefter såarkas handlingen igång och blir mycket tuff. Så vill jag ha det. Absolut inget evigt harvande som medeltida Sherlockar!

weatherman - fluffig och otydlig

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Mystik

Det är lungt. Det var väl jag som var lite hård. Det tråkiga är ju egentligen att det finns så få gemini ävetyr och att i princip alla är deckare. Det kunde ju vara lite mer varierat tycker man. Jag har ett äventr på gång men det är bara i startgropparna än så länge.

/Korp
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
<font size=+2 face="Brush Script BT">Dolk AS 18 vilket inte är särskilt svårt att få om man låt säg är en tjuv med hög SMI. Sen träffar man av någon anledning en vakt med metall rustning, kanske en ordenskrigare och man hugger gossen med sin dolk. Tjuven som har Dolk AS 18 slår 4 och har 18 i dolk, därmed 14 i differens. Riddaren misslyckas att parera då han inte övervinner differensen på sin parad (säg till om jag fattat fel!) och därmed gör tjuvens 14+2+'eventuell skadebonus exempelvis +1'=17 i skada på riddaren, och om hans rustning skyddar 10 så får han ju 7 i skada! av en dolk!. </font face=brush>

det är jäfligt värkligt i värkligheten går det att hugga igenom en springa på rustningen och döda någon med en dolk. för det gör man om man slår 4 med ac18
 
Top