Nekromanti Spelledarskärmens vara eller icke-vara?

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: naket [Off Topic]

Om du får en grupp som hellre sitter och ritar allihopa, i fem timmar, då ska du snällt sitta där och titta på

Ok, de har betalat. Men jag tycker ändå att man kan kräva någon slags motprestation av spelarna. Förtydliga lite i förutsättningarna vad du som spelledare förväntar dig av deltagarna. Att folk sitter och ritar behöver inte betyda att du som spelledare har en bristfällig metodik, utan även att spelarna är oengagerade, bortskämda idioter. Om det är så att man helt ska anpassa sig efter spelarna när de betalat för att ha rätt att "sitta och rita" vill iaf jag aldrig spelleda på något konvent. Jag tycker att man som (betalande) spelare i viss mån ska visa hänsyn till spelledaren som ansträngt sig för att få ihop ett bra scenario. Jag tycker alltså att både spelledaren och spelarna ska få ut något av spelet. Service på båda hållen.

Själv spelleder jag inte på konvent för att det är roligt. Visst, det blir oftast roligt och det är inget jag drar mig för att göra, men jag gör det för både konventets och min egna skull. Feedbacken jag fått på konvent har knuffat mig framåt och lärt mig en massa.

Bra om det funkar för dig. Själv hade jag aldrig haft tålamod till det... :gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Spelarskärmar

Dessutom är den förhoppningsvis snygg och har en bild som förmedlar stämningen i spelvärlden. Bilden blir en återkommande grej som spelarna känner igen. De vet att när Sagatuns Portar dyker upp så kliver vi in i Trudvang. Bilden kan bli en medveten eller omedveten symbol för hela spelet.
Bra skrivet, jag tror på skärmen som stämningsförmedlare. Om jag har en snygg skärm brukar jag dessutom lägga den ner varje gång vi tar en paus. Vi brukar nämligen spela någorlunda koncentrerat en eller ett par timmar och sedan ta pauser när vi behöver tramsa en stund. När skärmen är uppe signalerar den att spelet är igång.


Jag är helt klart för fler skärmar, både till spelledare och spelare.
Varför skärm till spelarna ?
Jag tycker att det är en dålig idé. Jag vet att det fanns "player kits" till Advanced Dungeons&Dragons, där det ingick någon sorts spelarskärm. Men jag kan inte komma på något hållbart argument för att använda sånt. De enda fall jag har upplevt av spelare som döljer sitt rolformulär visade sig bottna i fusk eller liknande. Moget? Nej. Men varför ställa fram godisskålen om man inte vill att någon skall äta snask?

Gordeg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: naket [Off Topic]

"Jag tycker att man som (betalande) spelare i viss mån ska visa hänsyn till spelledaren som ansträngt sig för att få ihop ett bra scenario."

Men om spelledaren skapat ett äventyr som Practice Effect, där spelarinteraktionen faktiskt inte påverkas det minsta om spelaren sitter och ritar (av den enkla anledningen att spelarinteraktion inte finns alls)? :gremgrin:

Sen säger jag som Rosen. Ett bra tecken på att jag är engagerad är att jag inte och doodlar/tecknar under spel. Ergo: om jag inte tecknar så är äventyret antagligen råsunkigt. Tja, såvida jag inte hoppar, tjoar, gapflabbar och attackrullar tärningar, förstås, och således är för upptagen för att teckna, men då märks det oavsett om det finns ett bord eller en spelledarskärm med. Den spelledarskärm som lyckas avskärma 120 kg tjoande Krille finns inte!
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: naket [Off Topic]

Men om spelledaren skapat ett äventyr som Practice Effect, där spelarinteraktionen faktiskt inte påverkas det minsta om spelaren sitter och ritar (av den enkla anledningen att spelarinteraktion inte finns alls)?

Ok då, i så fall... :gremtongue:

Ok, det behöver inte nödvändigtvis vara illa om någon sitter och kluddar, bara de är lite engagerade. Sitta och kludda har faktiskt varit ganska vanligt i våra spelgrupper, även under de bästa stunder. Däremot chipspåseprassel kan sabba ganska ordentligt bitvis. Alla spelare, häll upp era chips i skålar, för fasiken!

Den spelledarskärm som lyckas avskärma 120 kg tjoande Krille finns inte!

Äh, då slår du mig. Jag väger "bara" 101 kg... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,604
Re: Soffa eller cirkel[Off Topic]

Jag tror att du missar en viktig sak när du kör så avskalat: hjärnan behöver lite andrum. Lite sidotankar rensar ut skräpet så att man kan djupkoncentrera sig bättre. Jag gör mitt bästa tänkande när jag spelar flipper (vilket jag dock inte gör vid spelbordet...), kör jag fast på något programmeringsproblem brukar jag ta en vända på flippret och det brukar inte ta lång tid innan jag knäckt det.

Varför tror du att nästan alla sammanträdesrum ser ut som de gör? För att det funkar.

Däremot så tror jag att man kan komma långt med lite enkla props. Om man spelar ett scenario på ett segelfartyg och man råkar ha några mässingslampor så tror jag att det är bra om man ställer dem på bordet. Varför? Inte för att de i sig ökar stämningen, utan för att när hjärnan blivit mättad och behöver ge sig ut på ett sidospår så fastnar den oftast på något man har framför ögonen, vilket om föremålet i fråga passar spelet gör att man stannar i rätt stämning.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: naket [Off Topic]

Du ligger snäppen bakom mig med, med mina 114kg =) Men jag har sett krille delta i en debatt och samtidigt skapa bilden av sin Qute =) (*vänder sig åt krille* hur går det med henne?)... det var riktigt snyggt "kluddat" med =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: naket [Off Topic]

"Men jag har sett krille delta i en debatt och samtidigt skapa bilden av sin Qute =) (*vänder sig åt krille* hur går det med henne?)..."

Debatten gick rätt bra - jag tyckte jag fick in ett par rätt bra poänger under mina korta anföranden och dippade en hel del om NSV - och bilden gick ungefär så här:

 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: naket [Off Topic]

Att debatten gick bra, det såg jag =) Bilden blev fin... har du hunnit spela henne något?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: naket [Off Topic]

"Bilden blev fin... har du hunnit spela henne något?"

Ne. Det är ju ingen som vill spela superhjälterollspel här i Skövde. Tja, förutom Vampire då.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
JÄTTEOFFTOPIC

Sen när blev vampire ett superhjälterollspel? *skrattar* Låter skumt, ni skövdebor e underliga =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: JÄTTEOFFTOPIC

"Sen när blev vampire ett superhjälterollspel?"

Sen när jag upptäckte att det enda som skilde en normal vampyrsåpa från en normal marvelsåpa är att vampyrerna är klädda i svarta skinnbyxor, hög hatt och långrock, medan marvelfigurerna fjantar runt i löjliga trikåer. Tja, och att vampyrerna har krångligare namn på sina superkrafter och att marvelfigurerna oftast kan vara ute dygnet runt.

I övrigt är skillnaden försvinnande liten: båda har superkrafter, båda håller sina identiteter hemliga, båda sabbar städer utan att det märks, båda har ångest och båda häver ur överpretentiösa tal innan de smiskar rumpa med sina respektive motståndare. :gremgrin:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: OT!

Det är just därför som vi fortsätt diskussionen över pm istället för här... =)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Har inget med spelledarskärmen att göra.
Men det är ju ändå sådana här små detaljer som driver användandet av spelledarskärmen.

Spelledarskärmen är mer ett verktyg för detaljerna än ett ideologiskt ställningstagande. Ett verktyg man kan träna sig att använda, och som passar olika personer och situationer. Om effekterna är så djupgående så kommer den kanske från spelarna och spelledaren, och inte SL-skärmen?

Och jag tror på att människor är tillräckligt vettiga för att själva kunna välja det som passar dom inom kultur. Det som inte känns naturligt undviker man - Antingen självmant eller på uppmaning från spelare. Jag tror inte på rätt och fel sätt att använda en spelledarskärm, vi har alla för olika förutsättningar och målsättningar. Igår använde jag en spelledarskärm i knähöjd enbart för att snabbt kolla upp prislistor i en Chronopia-session. Jag kan tänka mig att förvara anteckningar i en politisk kampanj i en spelledarskärm vid sidan om mig. Jag kan tänka mig att sätta upp en hög spelledarskärm framför mig själv för att avskärma mig från spelarna i ett scenario där rollpersonerna utforskar okända områden, som ett skrämmande grottkomplex, för att ge intrycket av att rollpersonerna är ensamma, och spelarna är på egen hand - Ingen hjälp från mig. Så målsättningarna behöver inte enbart vara att hålla en så öppen kanal som möjligt mellan spelare och spelledare.

Jag kan förstå att du vill uppmana och provocera till reflektion snarare än att lära ut och läxa upp, och jag kan förstå att du drar saker till sin spets för att belysa, men det kunde framförts så mycket tydligare. Nu har du ju sagt det här själv, så jag ska inte gnälla på dig för det.

Hell, jag drar själv saker till sin spets, men om jag bara konstaterat att vi tycker olika så hade vi ju inte kunnat diskutera det här, och då hade ju ingen fått ut något från det.
 
G

Guest

Guest
Re: JÄTTEOFFTOPIC

och båda häver ur överpretentiösa tal innan de smiskar rumpa med sina respektive motståndare.
Du har då aldrig läst The Punischer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: JÄTTEOFFTOPIC

"Du har då aldrig läst The Punischer."

Åkej, Punisher håller inga överprettotal. Han skriver dagbok istället. Är det bättre? :gremgrin:
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Spelarskärmar

Vid flera tillfällen har vi haft spelare som av en eller annan orsak velat dölja sina rollformulär. Emellanåt har vi kommit överens om att hela gruppen spelar med dolda formulär, detta för att undvika situationer av typen "Vad har du i Gillra Fällor? *kolla på medspelarens formulär* Ok, jag har bättre, jag gör det." och uppmana till beskrivande istället, in game. Vidare har detta möjliggjort infiltratörer som omedelbart hade upptäckts om deras formulär hade varit synliga, och andra rollpersoner som bara haft något att dölja, t.ex. att de egentligen är magiker och inte alls kringresande gycklare. Så visst, det finns ett behov av att dölja spelares formulär, men då inte så mycket från spelledaren som från de övriga spelarna.

/Berserk
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Spelarskärmar

Ok, jag köper resonemanget om spel med infiltratör i gruppen. Jag medger att det kan finnas anledning att spela med dolda rollformulär.
Men det kan lösas med att spelaren antingen döljer rollformuläret på annat sätt tex genom att ha rollformuläret instoppat bland andra papper, eller att har ett fejk-fomulär som visar en del korrekt info men inte vissa vitala förmågor (funkar tex vid crossover i Storytellerspelen).

De gånger jag råkat ut för en infiltratör i gruppen har det inte varit siffrorna på rollformuläret som varit väsentliga, utan rollpersonens okända kontakter och allianser.

Men allt detta har inte så mycket med spelarskärmar att göra. Som SL vill jag tex gärna kunna se vad spelaren slår med sina tärningar. Och att dölja sifferdata från rollformulären pekar i mina ögon på en ökad fixering mot siffrorna istället för tvärtom. Man tillskriver ju siffrorna en hög prioritet på detta vis.

Gordeg
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Spelarskärmar

Självklart går det att dölja infon på annat sätt än med en spelarskärm, vi hade alltid en bok eller en mapp som vi placerade formulären i. Min poäng var närmast att påpeka att det inte uteslutande är fusk som motiverar att spela med dolda kort.

I övrigt så håller jag med om att det nästan hade motsatt effekt att koncentrera sig så på att vara hemlighetsfulla, även om det hade en viss charm. Men det är också något vi har frångått sedan en längre tid tillbaka.

/Berserk
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Cirkelargument?

"En cirkel med stolar känns så... gruppterapi, liksom. "

Trivia: Jag har faktiskt spelat hemma hos en kompis föräldrar där båda är psykologer och vi använde deras mottagning som spelrum. Det funkade faktiskt riktigt bra även om tvångströjeskämten duggade tätt. :gremsmile:
 
Top