Ett förslag är att göra en SL-skärm där man kan byta ut innehållet efter behov. På så sätt kan man anpassa skärmen så att den innehåller just den information man behöver för varje specifikt möte. Jag tycker själv att detta passar bra åt ett rollspel som O:FR, vars enkla och strömlinjeformade regler gör att man kan fokusera på annat i SL-skärmen (kartor, NPC-stats mm).
Här är min egna O:FR-spelledarskärm. Jag tillverkade den av två stycken tunna "papp-pärmar" som jag limmade ihop. Gaffelmekanismen gör att man enkelt kan byta ut innehållet när som helst. Det enda som återstår nu är att dekorera utsidan med passande bilder för spelarna att titta på.
Det coolaste med en hemgjord spelledarskärm att man kan välja liggande A4 istället för stående A4 när man gör den. Mycket bekvämare att spela och gestikulera över.
Så sant. Det heter ju spelledarskärm, inte spelledarMUR...
Jag satt och funderade på att ha lite stats för några klassiska NPC, men det blev svårt... Vilka stats skulle "mannen på gatan" ha? Och den vanliga polisen? Den vanliga soldaten?
Det är nått som man alltid saknar när man kör nått "on the fly" lite vanliga soldater, poliser, vakter, agenter, sjömän etc etc. Oftast är det där man "stannar upp" i sitt spelledande , oavsett spel, "vänta... leta bläddra bläddra, skriva", OK nu forsätter vi...
Man kanske skall ha en lista med Easy/Medium/Hard av lite basNPC:er. De man behöver stats på är ju sånna som dom komemr slåss med, eller hur, type soldater, poliser, vakter, skurkar och allmänna fyllon, tror inte man behöver några "Totenkopf Fallen Elites" där inte.
Jag har ett svagt minne av att det finns i någon gammal upplaga av CoC - eller möjligtvis Daredevils.
Edit:
Jag kollade upp förstautgåvan av Call of Cthulhu - A Sourcebook for the 20s, och där fanns det med avståndstabeller samt information om vilken hastighet olika transportmedel hade på den tiden.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.