Nekromanti Spelledarskärm

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Vad skulle en hemmasnickrad spelledarskärm kunna tänkas innehålla?

Kom med förslag! Jag håller på att snickra lite...
 

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
Ett förslag är att göra en SL-skärm där man kan byta ut innehållet efter behov. På så sätt kan man anpassa skärmen så att den innehåller just den information man behöver för varje specifikt möte. Jag tycker själv att detta passar bra åt ett rollspel som O:FR, vars enkla och strömlinjeformade regler gör att man kan fokusera på annat i SL-skärmen (kartor, NPC-stats mm).



Här är min egna O:FR-spelledarskärm. Jag tillverkade den av två stycken tunna "papp-pärmar" som jag limmade ihop. Gaffelmekanismen gör att man enkelt kan byta ut innehållet när som helst. Det enda som återstår nu är att dekorera utsidan med passande bilder för spelarna att titta på.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Vad som vore bra att ha på en skärm är ju "Travel Times" mellan olika platser i Storbritannien, Europa och Världen md Båt, tåg och Flyg.

Försöker komma på vilket spel som hade detta på sin skärm.....
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det coolaste med en hemgjord spelledarskärm att man kan välja liggande A4 istället för stående A4 när man gör den. Mycket bekvämare att spela och gestikulera över.
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Så sant. Det heter ju spelledarskärm, inte spelledarMUR...

Jag satt och funderade på att ha lite stats för några klassiska NPC, men det blev svårt... Vilka stats skulle "mannen på gatan" ha? Och den vanliga polisen? Den vanliga soldaten?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det är nått som man alltid saknar när man kör nått "on the fly" lite vanliga soldater, poliser, vakter, agenter, sjömän etc etc. Oftast är det där man "stannar upp" i sitt spelledande , oavsett spel, "vänta... leta bläddra bläddra, skriva", OK nu forsätter vi...
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Ja och då borde ju några lättillgängliga och simpla NPC passa bra på en skärm.

Frågan är bara, vilka stats och skills?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Man kanske skall ha en lista med Easy/Medium/Hard av lite basNPC:er. De man behöver stats på är ju sånna som dom komemr slåss med, eller hur, type soldater, poliser, vakter, skurkar och allmänna fyllon, tror inte man behöver några "Totenkopf Fallen Elites" där inte.
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Just vad jag funderade på, men jag blev lite ivrig och gjorde klart skärmen, utan allmänna NPCs. Jag tror att jag får starta en ny tråd: Allmäna NPC
 

cbdurietz

Veteran
Joined
8 Jun 2010
Messages
2
Totte said:
Vad som vore bra att ha på en skärm är ju "Travel Times" mellan olika platser i Storbritannien, Europa och Världen md Båt, tåg och Flyg.

Försöker komma på vilket spel som hade detta på sin skärm.....
Jag har ett svagt minne av att det finns i någon gammal upplaga av CoC - eller möjligtvis Daredevils.

Edit:
Jag kollade upp förstautgåvan av Call of Cthulhu - A Sourcebook for the 20s, och där fanns det med avståndstabeller samt information om vilken hastighet olika transportmedel hade på den tiden.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Har du lust att lägga upp de vanligaste? Typ Berlin-London
 
Top