Nekromanti Spelledarskärm och vapenkort

Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Nu börjar manus för vapen kort samt spelledar skärm bli redo.
När det gäller vapenkorten skulle vi gärna ha in förslag på intressanta och lite ovanliga vapen.
Tanken på uppdelning; en lek för militära vapen fram till 1942 samt militär utrustning ca 60-100 kort.
En lek med civila vapen och utrustning av ungefär samma omfattning.
Standardvapen är ju ganska givna men vi skulle gärna ha in lite mer idéer som tex den helautomatiska Colt m1911 eller avsågat Browning Auto-5 hagelgevär. Har ni nått kul på lager?
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
En lwk med alla vapen tillverkade mellan på 30 och 40talen kommer väl bli rätt mycket mer än 100 kort, men fokuserar man bara på 'general issue' och bara på stormakterna så blir det mer hanterligt.
Det jag kan bidra med på rak arm är väl
T26 Garand tydligen så kortade en del jänkare av pipan på sina bössor för jungelstrid. Ungefär som att såga av en hageolbössa.
I Band of Brothers nämns att någon skulle ha lyckats tillverka helautomatiska M1 Garand genom att fila bort någon spärr, han minns dock inte hur han gjorde.

Jag snubblade över en udda bössa kallad Stinger som var ett kärleksfullt möte mellan en .30 kaliber kulspruta och stocken till en Garand. Använd av en viss Tony Stein från amerikanska marinkåren.

Clyde Barrow från Bonny&Clyde använde en Scattergun, en avsågad BAR, möjligen med föstorat magasin.
Tydligen så kunde man med lite jobb få in ett BAR mag i ett Springfield gevär också.

Mer internetande gav;
- en Mosin-Nagant pistol vilket verkar väldigt farligt
- Rykte om tyska 7.9mm AT gevär konverterade för att skjuta AT granater.
-Em finsk ;/31 med eldkastartillsats!

Ja, det var vad jag kom på precis nu.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Hoel said:
I Band of Brothers nämns att någon skulle ha lyckats tillverka helautomatiska M1 Garand genom att fila bort någon spärr, han minns dock inte hur han gjorde.
Jag har aldrig hört talas om en helautomatisk M1 Garand.
Med bara 8 skott i mag:et ser jag ingen anledning till att man skulle vilja ha en helautomatisk dito. :gremconfused:



Vad jag däremot hört talas om och kan verifiera är den helautomatiska M1 Carbine. Som var ett helt annat vapen med mer ammunition (15-30 skott) i en klenare kaliber.


Jag säger inte att du har fel, men med tanke på att bägge vapnen har designationen M1, skulle det vara möjligt att du förväxlat de båda?
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Mosin Nagant m1895 som var en speciell revolver på det sättet att den var "gastät".

Ni vet hur man brukar kunna se i filmer hur någon gör bort sig genom att utrusta revolvrar med ljuddämpare eftersom en revolvers konstruktion tillåter gas att slippa ut från andra ställen än pipan, vilket gör ljuddämpare verkningslösa?

Nå, den här pistolens konstruktion gjorde den unik såtillvida att den faktiskt tillät att man kunde använda ljuddämpare på den.

Sen hade den 7 skott i trumman istället för 6, vilket gör den cool av bara det skälet.

 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
Från Stephen Ambrose, Band of Brothers (s286, paperback)
"Speirs thought Guth was a good soldier, and was appreciative of the way Guth could take a file and work on the tripper housing of the M-1 and make it fully automatic. (Winters got one of those Guth specials. He kept it and, when he set off for the Korean War, took it with him. Unfortunately, Guth cannot remember today how he did it.)"
Detta refererar till M1 Garand.
Den helautomatiska M1 karbinen kallades för M2 och kom 45.

Den helautomatiska garanden var väl ganska värdelös med 8 skott i magasinet, men internet säger att ett modifierat BAR magasin kunde användas. Den konfigurationen (full auto, 20 skotts boxmag) blev senare omarbetad av John Garand till M14 geväret.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
det är sant att den helautomatiska versionen av M1 carbine kallades M2, men den halvautomatiska M1 carbine kom redan i bruk 1941 och angående den så är det inte första gången jag hört talas om hel-auto Moddade M1 carbines.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M1_carbine

Så faktum kvarstår att det fanns 2 vapen som kallades M1 som var halvautomatiska. Jag önskar Ambrose hade varit lite mer specifik om vilken M1 som det refereras till.
Att helauto-Garanden moddades med ett BAR-mag lånar dock lite mer trovärdighet till historien.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Utmärkta inlägg precis vad jag behöver. Många goda uppslag, har ni länkar till bilder också så blir vi ännu lyckligare
.
Det vore som sagt kul med så mycket udda grejer som möjligt. Även om en del var mycket udda så känns det rimligt att hemliga (och ofta väldigt rika) OFR medlemmar hade extra god tillgång.

När det gäller mängden vapen modeller så fanns det visserligen massor men många var väldigt lika. Det är liksom ingen idé att göra mauser gevär i 50 olika nationalbetäckningar, det samma gäller t ex vissa kulsprutor. Av samma anledning kommer vi bara att ha lite lättare vapen fram 1942 i första rundan och tunga vapen från 1943 i andra rundan.

Vet någon om Artilleri Lugerns 32-skotts magasin passade en vanlig kortpipig Luger?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
mateyasu said:
Jag säger inte att du har fel, men med tanke på att bägge vapnen har designationen M1, skulle det vara möjligt att du förväxlat de båda?
Eftersom just M1 Carbine användes främst av paratroopers (den togs fram för att vara lätt att hoppa med) så torde det vara den dom syftar på, dock användes även stora mänger vanliga M1 Garands också.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Märkligt ogenomtänkt av Amerikanarna att döpa två vapen till nästa samman sak, tänk på alla gånger de fått fel info.
När det gällde M1 Carbine så hette fallskärmsvarianten med infällbar kolv M1A1 (eller var det A2?), fast om jag fattat saken rätt så var fallskärmstruppernas huvudvapen M1 Garand. Karbinen hade tydligen ganska klen ammunition.
Hel auto Garand låter rätt rimligt eftersom M14, M16 föregångare i princip var en Garand med större magasin och helauto. Den kommer garanterat med.
Undra hur svårt det var att få dit en BAR magasin? Det hade annars varit en riktigt pärla. Ner choppad BAR lät också cool.
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
Karbinen använde pistolammunition och var från början tänkt att ersätta M1911 pistolen som huvudvapen för serviser, PV bestättningar, officerare och andra med specialtjänst som hindrade dom från att bära riktiga bössor...

Dvs, precis samma anledning som vapentypen karbin uppfanns, för att ersätta kavalleripistolen.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
MR_Fallen_Publishing said:
Märkligt ogenomtänkt av Amerikanarna att döpa två vapen till nästa samman sak, tänk på alla gånger de fått fel info.
det där är inte hela storyn. k-pisten som vi alla känner till som "tommy gun" och som brukar kallas m1928 fick när den adopterades av de militära också namnet M1 och M1A1.

Sen fanns det ju en eldkastare som hade namnet M1A1

Vi kan däremot vara relativt säkra på att det inte är några av dessa som Ambrose beskriver i sin bok...
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
M1=Model 1
Alltså modell 1 av ett specifik vapen
Thompson M1
M1 Garand
M1 Carbine
M1 Grenade osv osv
Bokstäver används för specialversioner och sista siffran är revisionsnummer typ...
 

Exit

Veteran
Joined
28 May 2010
Messages
1
Vågar man kanske hoppas på uppdaterade regler för automateld i och med vapenkorten och spelledarskärmen? Det är en av de ytterst få grejer som faktiskt stör mig med O:FR regelsystem. Känns lite tråkigt att det till och med står att en regel är för krånglig för att användas i en bok man just hostat upp trehundratrettio kronor för.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Vi har stöter och blöter automateldsreglerna, vi har just nu en formel som är bättre men fortfarande rätt så krånglig, så fort vi hittar en lösning kommer vi att fira och lägga upp den siten.
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
Automateldsregler

Det enklaste jag kan komma på är att man bestämmer vilka mål man skjuter på (inom rimliga gränser) t ex de tre skurkarna därborta. Räknar modifiktationer för den som är svårast att träffa. Sen slår man, träffar man precis på svårighetsgraden så är det en kula som träffar ett slumpvis utvalt mål. Varje poäng över svårihetsgradet träffar 10% av kulorna, jämt fördelat mellan målen (eller slå slumässigt för varje kula)...

Hur man ska göra med skadan vetefan...
 
Top