Nekromanti Spelledarpersoner

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Tjena. jag tänkte fixa ihop ett litet formulär där man kan skriva upp fakta om spelledarpersoner. anledningen är att jag som spelledare glömmer bort namn och blandar ihop personer. så tänkte kolla om ni har några tips och vad ni tycker för information som behövs på ett formulär för spelledarpersoner.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag brukar ha postitlappar, stats på ena sidan och Truma, Smärta osv. på andra. I värsta fall kan man påminna sig om deras agenda genom att skriva den i punktform.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Jag brukar använda mig av tankekartor där jag noga markerar ut hur en person hör samman med en annan person. Det är i princip allt som krävs i ett scenario. Ofta brukar jag även skriva dit karaktäristiska drag (pdf) vid namnen så att jag lättare kan spelleda personerna.

Fördelen med detta sätt är (minst) två:
× Lättare att få överblick. Du slipper leta uppifrån och ned i en lista utan slänger alltid ett öga på kartan så att du har koll på var någonstans rollpersonerna befinner sig.
× Bättre strukturering. Du ser inte bara vem personen är utan även hur personen hänger samman med övriga handlingen. Det blir då lättare att förutse konsekvenser av rollpersonernas agerande. Sabbar spelarna för Smugglarna (första tankekartan)? Ja, då kanske Prisjägareödlan dyker upp då den är förbunden med Handelshuset.

/Han som klarar sig enbart med en tankekarta när han spelleder
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Dueenlurrv said:
Vilket program använder du för att bygga tankekartorna?
Jag kan tipsa om två:

Dels Dia, som finns till mac, windows och linux och är open source. mitt favvoprogram; snabbt och simpelt.

Ett lite mer avancerat är Cmaptools, från början tänkt för konceptkartor (Concept Maps) men funkar utmärkt för andra syften också. Även detta finns gratis för mac, linux och windows, men är tyvärr closed source...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Dueenlurrv said:
Papper försvinner, paint är alldeles för knepigt att få användbart när jag behöver lägga till saker under spelets gång.
Jag använder papper då jag ritar upp strukturen av scenariot medan jag spånar fram det. Det tar mig en timme att bygga ett sextimmarsscenario.

Annars har jag använt CmapTools som krank länkade till. Den hade en liten tröskel men jag kom lätt in i programmet när jag letade runt lite efter det jag ville ha (olika former på tankebubblorna, olika färg på dem, olika tjocklek på linjerna och hur pilarna skulle peka).

/Han som mest använder CmapTools när han ska exemplifiera hur han bygger scenarion med tankekartor
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
För enklare encounters såsom vilddjur och vandöda då du bara vill ha någonstans att spara trauma och liknande har vi skapat dessa:
https://docs.google.com/leaf?id=0B6T1ZhS...kNGEx&hl=sv

De skapades för privat bruk så de är inte perfekta. Till exempel så planerade jag att få in bryt-värde också, men det fick inte plats på grund av den oversizade daakskölden.
 
Top