Nekromanti Spelledarpersoner i moduler? Möjliga spoilers

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja ny tråd ja.
Precis som med tidigare marknadsundersökningar så tänkte jag fortsätta med att fråga vad ni tycker om för olika SLP's i böckerna.
Vilka är bra, vilka suger? Varför är just dessa bra? Varför suger dessa?

Jag vill helt enkelt få en bild av vilka officiella SLPs ni tycker är bra och dåliga. Och varför?

Hänvisa gärna till vilken bok de står med i och om ni vill, gärna hur dessa har varit med i era äventyr? :gremgrin:



/Poseur fortsätter undra över andra gruppers spelande
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Bara för att vara lite vrång tänker jag ta upp stadsvakterna Hankel och Perak i Consaber. Det här är mer eller mindre de enda SLP:erna som har beskrivna krokar och användningsområden. Vissa SLP:er är supercoola, framförallt en specifik rådgivare i Consaber, men att någon av de andra SLP:erna skulle ha någon användning för några sketna rollpersoner var tydligen för mycket begärt. Hankel och Perak må vara tråkiga kopior av Kling och Klang eller Dupontarna, men det står hur spelledaren kan använda dem och vad spelarna kan få ut av ett möte med dem.

Jag gillade Vackraste Pärla i Tiraker också, men hon, likt de andra SLP:erna som jag sett, hade inte heller några krokar eller äventyrsuppslag kopplade till sig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lite av grejen med Eon är att det är ett av få rollspel som faktiskt har genuint koola officiella slp:er som man får lust att använda.

Praktexempel: Nekkma "Jag är awesome" Andeblidare, Kraden "Mitt namn är godawesome" Nanórgona, Dwyrryd Coley, samtliga magikrater, Verduhrakh, samtliga nissar i Av Blod Komna, samtliga historiska magiker i M&M, Grottrollet Naug, Rhazcom Manziir, Esclarmonda i "De vita svalorna på berget Vostram", Teraval Terabum

sen finns det ju en del magplask förstås, karaktär som är oanvändbara, fattiga, eller helt enkelt bara tråkiga, typ: Clara med Vagnen, kungen av Consaber, Dilkka.

Men överlag tycker jag Eons slp:er är rätt jävla bra; den primära bristen är att alltför många kvinnliga karaktärer beskrivs i termer av sitt utseende (och är supersnygga). Givetvis kan slp:erna skrivas ännu bättre än de gör, Mukva har definitivt poänger i sitt inlägg, men jag tycker inte tvunget -alla- slp:er behöver vara plothook-maskiner; grejen är att Mundana är en textbook-dockskåpsvärld, och det behövs folk som populerar dockskåpet; detta är Eon-slp:ers primära funktion. Det viktigaste är att de är -färgstarka- för att fylla denna roll, att förse spelgrupper med plothooks är snarast en sekundär funktion då, imo. Det är också på grund av denna dockskåpsfaktor som jag ibland roas av att läsa om (för att inte tala om -skriva-) slp:er som redan är döda; jag tycker de historiska personerna som nämns i modulerna stundtals gör ett fantastiskt jobb, särskilt i M&M, med att förgylla Mundana. Mycket viktigt i sammanhanget är genuint bra -namn-, eftersom kortfattat beskrivna slp:er sällan är mycket mer än sitt namn. De slp:er som lyser starkast i Eon tenderar ofta att komma från moduler fulla av bra namn, tex Cirefalieer, Thalamur, och Mystik & Magi.

Alldeles för många officiella slp:er har varit med i min spelgrupps kampanjer för att jag ska kunna berätta detaljer om alla, men fråga gärna om detär nån specifik ni är nyfikna på. Här är de jag kommer på har varit med i bild, på rak arm, om snubben dött in game anges detta inom parentes:

Nekkma Andeblidare ("död"), Nifel Hålöga (ressad), Verduhrakh, Khakra, Khatha, Vermithrax, Rekhem (död), Alzakh-Andor, Carpodim, kungen och drottningen av Consaber resp Soldarn, Mhîm Matruk Wolani (död), Halke-i-Khana (hans förstahustru), Amir Ezra (hans psykotiske son), Nagor Cretén, Inalea Elisari, Morollan Elisari, Dwyrryd Coley, Gzanna Kecon, Rhazcom Manziir, Mzan Rezrek (död), Bzar Balozin, den-där-ärkefursten-av-Gordrion, Ni'hârmá (död), Wynn av Björnselet, kung Akalla Gahallan av Drunok, prins Rion av Drunok, Ragor den Namnlöse, Malica(död), Thams Gycklare, Herr Ivian, Herr Lart den Kyske (död), Herr Illric, Forgald Notharg, Vargtass, Teraval Terabum, Kraden Nanórgona den Grymme (ressad), Almexandra, Xhanarra, Driobutus den Diaboliske, Heleie Turalian, samtliga thalaskiska magikrater varav Sanguis av Qatada är död, Sanguis fyra döttrar, varav en är död, Ximor (död), Orastro, den-där-gamla-damen-i-Rakhoris-hemliga-inre-råd, Xinu, L'meas, Zaral Sargon, Uriangkathai khan Orkhon, Izman Regelius, Ruil Azam, Hargan (den thalaskiske fäktmästaren ni vet), Thorgug Xhoro, Hemkhath Thokh (död), Todor Felkes, han den förlamade thalaskiske generalen, Diash Makira Indravin, Vashin Orogir Agathal, Mandagor, herr Mhann, Hjaon Rincan (död), Yvanna Rincan, Bendar av Mesewi, Khrun Klan Drezin hus Vartakh, kungen av Kraalen-renk-Roghan, Thurkel Barbaren (död), Siegber av Rjalta, ytterligare några svärdsspelsdeltagare jag glömt (typ slumpmässiga sabriska riddare), Dimmornas Herre, Gebashan Häxkonungen, Lutharion, Menehezeth, Syantecaran, Moróga (död), Gohlbrandh, Rogerran Londstrim, Zûtha av Raukorr.

(jag editar in fler senare om jag kommer på dem).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Nä, jag kanske ska tillägga att jag bara har Consaber och Tiraker. Jag har läst Alver, Dvärgar och Asharien & Soldarn. Så min erfarenhet är främst från Tiraker och Consaber.
 
Top