Nekromanti Spelledarlöst

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hur gör man om man inte har spelledare? Kan man spela spel som ska ha spelledare spelledarlöst? Och hur gör man?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Niklas73 said:
Kan man spela spel som ska ha spelledare spelledarlöst?
Beror på hur mycket utanför ramen du kan gå och fortfarande kalla det samma spel. Men om det är så att det är settingen och strid/slag mekaniken du gillar och kallar för spelet så är svaret: Ja, så klart det går.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Alla spel har spelledare. Lyssna inte på folk som säger något annat. :gremsmile:

Lite mer allvarligt, vad vi benämner som spelledare är egentligen bara ett gäng uppgifter. Att rama in scener (Ok, på världshuset är det mörkt, alla verka sova, men ni ser någon som smyger runt utanför, en mörk skepnad...), att ge motstånd (så skepnaden rusar mot dig, höjer kniven och vrååååålar) att förmedla backstory (ljuset av din fackla visar skepnadens ansikte, det är DIN SYSTER!!!) osv. Kolla in tex Polaris, Grey Ranks, Annalise och Shock till en början.

Se bara till att inte bryta mot Czege principen så kommer det gå fint ska du se.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Lite OT, men jag har alltid varit nyfiken på om det finns något rollspel som fungerar ungefär som soloäventyr fast där man kanske är 2-4 st. Alltså inte ett rollspel där man turas om att vara SL eller ett där man främst väver ihop en berättelse tillsammans, utan där man kör ett ganska traditionellt äventyr, men som har stöd för flera personer. Jag antar att man kan spela soloäventyr tillsammans, men de saknar stöd för flera personer och jag tror inte det vore så engagerande som grupp.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
För länge sen fanns det två små boxar, Melee och Wizard stod det på omslagen. De såg ut ungefär såhär:


och



Till dessa finns en drös så kallade Micro Quests, dessa kan man ensam eller i grupp spela igenom. Grymma grejer. Kan varmt rekommendera dem. Diggar man sen reglerna finns boken "In the Labyrinth" som är SL-regler och sådant för att göra det till ett rollspel på riktigt.

Tunnels and Trolls har mycket samma grej men där är det mer uttalat soloäventyr det är fråga om.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Niklas73 said:
Hur gör man om man inte har spelledare?
Det brukar finnas regler för vem som får berätta vad när. Precis som i tradspel, där en spelare berättar allt utom rollpersonernas görande alltid.

Vanligt är ju att det finns regler för att sätta scener. Fasettögats Hemlighet ska varje spelare sätta en scen varje runda. Spelaren som sätter scenen bestämmer vem som spelar vem.

Niklas73 said:
Kan man spela spel som ska ha spelledare spelledarlöst? Och hur gör man?
Ja. Lukas har tydligen tagit bort spelledaren ur Evolutionens Barn. Okej, det är inte samma sak som att plocka bort spelledaren ur Drakar och Demoner ...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Niklas73 said:
Hur gör man om man inte har spelledare?
Avdelningen "breda frågor" …

Liksom, det finns hur många sätt som helst att göra det på. Det finns tusen olika sätt att fördela kreativ makt och kreativt ansvar på och den traditionella "spelledare-spelare" är bara typ femtio av dem (tro inte att ansvaret är likadant fördelat i alla "traditionella" grupper).

Det finns många spel som har olika roller spelarna kan spela och många av dem har en speciell roll som inte innebär att man spelar en rollperson. Utpost är sådant. Men att säga att Utpost har en spelledare är att göra begreppet ganska vagt. Utsidan (spelets "spelledare") får till exempel inte hitta på grejer om hur utposten ser ut, vad som finns där, hur saker och ting fungerar, utan måste fråga spelarna om sådana saker, eller kan hitta på själv, men vara beredd på att spelarna har vetorätt och kan säga emot.

Det finns spel där alla spelare har samma auktopritet, men man har en roterande roll som sätter scenen. Scenägaren har oftast rätten att säga hur scenen börjar ("Okej, så Kalle och Orvara anländer till rymdstationen."), att dela ut ickerollpersoner ("Fredde, kan du spela Hamnchefen?") och att säga till när scenen är slut. I vissa spel sätter man scener åt sin egen rollperson, i andra sätter man scener åt andras, eller vilket som.

Gemensamt för de flesta (men knappast alla) spelledarlösa spel är att konflikterna sker mellan rollpersoner. Man spelar inte en grupp människor som fajtas tillsammans mot något annat, utan man spelar alla rollerna som är centrala i ståryn och de hamnar ofta i konflikt med varandra. Många spel börjar med att sätta upp ett nät av relationer där olika roller binds till varandra och ges mål som är i konflikt med andras mål. När drivna personer med mål i konflikt drabbar samman skapas ståry.

Ovanstående är vanliga tendenser, men det finns gott om andra sätt att göra det på. Spela några spelledarlösa spel själv och prova, vetja! Säg till om du vill ha tips.
 

SaknarStämband

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
39
Jag konstruerade ett spel som hette Gränslöst som gick ut på att spelarna har en resurs att utöva spelledarmakt med. De kan spara på den genom att kompormissa, och återvinna den genom att driva sin karaktärs vilja, låta sin karaktär hamna i trubbel, eller engagera andras drivkrafter (med flera). Det finns olika sätt att bestämma vem som beskriver och man uppmuntras att hjälpas åt. Ett budsystem löser konflikter mellan kreativa agendor, och uppmuntrar dessutom spelare att komma överens med varrandra.

Spelet mekanik gick ut på att karaktärerna har en gemensam drivkraft och du kunde därför använda spelledarresursen för att etablera större hinder, ärkeskurkar eller andra plot-elements (såsom att behöva imponera på sin far för att få rymdskeppet för att jaga efter skatten). Ett antal regler hjälpte till för att förhindra envälde, och ett system för att lösa större kreativa konflikter, såsom tre mot två. Det fungerade bra, men har inte speltestat det på fler än tre grupper.

Demokratiregeln ger vetorätt för förslag som kanske inte ens tillhör världen. Om merdelen av spelarna misstycker med ett förslag behöver man inte ha en maktkamp, utan förslaget avslås direkt. Man kunde skapa sin egen värld då jag inte haft ork att skapa en tillhörande värld. Men istället konstruerade jag regler så att olika världar kunde ha egna världen. Såsom att starwars kunde ha force points, call of cthulu kunde ha skräckpoäng och ett enkelt fantasy spel kunde ha mana, eller varför inte hälsa.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Kanske Wrath of Ashardalon / Return to Castle Ravenloft kan vara något för dig? De säljs iofs som brädspel, men man väljer ju själv hur dramatiskt man vill spela. Det är grottröj, där spelledaren är ersatt med en kortlek med slumphändelser och skriptad monsterAI.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Kunde skickats som PM, men det kanske är fler som också vill veta. :gremwhistle:

Jag tar tacksamt emot förslag på spelledarlösa rollspel. Antingen några du tycker är bra, en länk där det finns fler eller ett genrenamn så jag själv kan leta upp dessa.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Som Måns sade: alla Jason Morningstars spel. Grey Ranks, Fiasco, The Shab al-Hiri Roach. Vet inte hur det är med spelledare i Montsegur 1244 och Love in the Time of Seid.

Polaris och dess reconquista-variant Thou Art But a Warrior har en uppdelning av spelledarrollerna som roterar. InSpectres och Best Friends har spelledare men menar att man kan klara sig utan. Universalis är typ originalet bland spelledarlösa spel; där har man inte ens rollpersoner. Contenders är helt spelledarlöst, fast jag tycker att det är sisådär. 1001 Nights har jag inte spelat, men det är spelledarlöst, också. The Extraordinary Adventures of Baron Münchausen. The Committee for the Exploration of Mysteries. Breaking the Ice och Shooting the Moon. Kagematsu har en specifik spelare som spelar samurajen, men jag tror inte att det har en spelledare. Graham Walmsleys A Taste For Murder, har jag har hört mycket gott om. Under the Bed. Shock: Social Science Fiction. Capes. Archipelago II ska tydligen vara bra.

Spel jag personligen rekommenderar: The Shab al-Hiri Roach, The Extraordinary Adventures of Baron Münchausen, The Committee for the Exploration of Mysteries, Polaris om man inte är rädd för prettotragedi. Shock: Social Science Fiction är också rätt bra.

Bland svenska spel har vi mitt eget Det sjätte inseglet och, beroende på hur man ser det, Utpost (bara halvt spelledarlöst). Medan världen går under, kanske? Lukas har ju spelat Evolutionens Barn [sic] utan SL och menat att det gick vägen. Vet inte hur många fler det finns.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Love in the Time of Seid och, tror jag, Montsegur 1244, har ingen spelledare. Jag har för mig wilper lade fram det som att det i praktiken finns en spelfacilitatör el liknande, men det kanske inte är inbyggt i spelet utan mer har att göra med att det var på konvent och därmed utgick från att ingen kan spelet. I grupper där alla har läst reglerna och spelet i förväg kanske det blir mer jämlikt, men oavsett finns ingen spelledare i klassisk mening, utan man turas om att sätta scener, styra omgivningen och introducera teman.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Pilzeman said:
Love in the Time of Seid och, tror jag, Montsegur 1244, har ingen spelledare. Jag har för mig wilper lade fram det som att det i praktiken finns en spelfacilitatör el liknande, men det kanske inte är inbyggt i spelet utan mer har att göra med att det var på konvent och därmed utgick från att ingen kan spelet. I grupper där alla har läst reglerna och spelet i förväg kanske det blir mer jämlikt, men oavsett finns ingen spelledare i klassisk mening, utan man turas om att sätta scener, styra omgivningen och introducera teman.
Du har fattat saken precis rätt.

Även på konvent brukar det släppa efter något varv med scener; besökarna fattar galoppen, tar initiativet och det blir mer jämn fördelning av ansvaret.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Genesis said:
1001 Nights har jag inte spelat, men det är spelledarlöst, också.
1001 Nights är kul, eftersom det har två olika spelformer i sig och man växlar mellan dem. När man spelar i hovet är det spelledarlöst, men när en saga drar igång blir det plötsligt en spelare som är spelledare.
 
Top