Spelledarlöst - Tips

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
176
Efter senaste spelmötet så kläckte jag bara ur mig att det skulle vara roligt att testa att lira lite spelledarlöst. Det är något jag spelade en del för många år sedan och jag personligen gillade konceptet. Saken är den att ingen annan i min grupp har gjort det och gruppen har varit rätt så skeptisk i allmänhet. Nu helt plötsligt så verkar alla rätt så nyfikna och jag fick en uppfattning att det fanns en positiv inställning till att försöka. Så det gäller att smida medan järnet är varmt eller vad det nu heter.

Så vad finns det för spelledarlösa rollspel som kan rekommenderas till en grupp nybörjare inom den stilen? Genre spelar mindre roll men initialt så kanske det inte ska vara allt för obskyrt.

En annan detalj är att det helst ska kunna spelas online rent praktiskt, exempelvis via Foundry eller Discord.

Tack på förhand!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Kul! Jag är ju en stor förespråkare av spelledarlösa spel och har väl skrivit mer eller mindre en majoritet av dem som finns på svenska. :gremgrin: Älskar att sprida dess evangelium. På min hemsida kan du hitta ett gäng spelledarlösa spel. Alla som finns tillgängliga i digital form är gratis, och alla som finns tillgängliga i fysisk form säljs till självkostnadspris: http://simonpettersson.com/spel/ Av dessa skulle jag säga att Svart av kval, vit av lust är det mest populära och kanske ett av de enklare att ta till sig. Funkar också bra online eftersom det är tärningslöst. Utpost är inte, beroende på hur man definierar termen, spelledarlöst, men går åt det hållet och har en ganska tillbakadragen spelledarroll där berättelsen till stor del drivs av dramat mellan rollpersonerna snarare än ett av spelledaren förberett scenario. Nerver av stål är bra om man letar efter något som verkligen är annorlunda i hur det spelas, men det kan vara ganska svårt att ta till sig som ny på området, tror jag. Drakar och bananer och Hur man skriver en G.E. Trent-roman är enkla och lättsamma introduktioner till konceptet och spelas i ett sorts "Gruppen mot spelet"-läge.

Är man intresserad av tips om hur man ska tänka, hur man spelar och så vidare så rekommenderar jag i egen sak också min bok spelledarlös friform. Den pratar visserligen om friform, men principerna gäller för de flesta former av spelledarlöst spel, skulle jag säga. Om du är nyfiken på hur spelledarlöst spel fungerar så tror jag att tankarna i den också är hjälpsamma. Gratis som PDF eller EPUB, självkostnadspris som Lulu-tryckt bok.

När det gäller spel skrivna av andra så kan nog Thespian som trots namnet är ett svenskt spel, skrivet av @ceruleanfive, vara en god start. Jag har inte läst det, men väl spelat det, och det är kul och lättsamt. Vill man ha ett spel av det tyngre och mer dramatiska slaget är Montsegur 1244 (på engelska) ofantligt bra. Lovecraftesque (också på engelska, tyvärr) är också ett riktigt gediget bra spel, och kan vara ett bra första lir, då det funkar som ett spelledarstyrt spel "lokalt", i det att man har en spelledare i varje scen, men man turas om att axla den rollen. Det är också ett spel som funkar riktigt bra online.

Gillar man lite mer surrealistiskt lir så är fransoserna bäst, och Prosopopée (på franska) är en stark rekommendation. Fiasco (på engelska och inte surrealistiskt utan komiskt) är väldans poppis och många gillar det. Jag gillar det inte, men det är nog det absolut mest populära spelledarlösa spelet, så det kan vara en bra början.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,153
+1 på Fiasco (som jag personligen tycker väldigt mycket om).

Vill också tipsa om ”microscope”, som är ett samberättarspel med lite större skala/mer utzoomat. (Ni berättar fram ett längre, större, skeende istället för att ha vars en rp)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,314
Jag är också ett fan av Fiasco… med rätt spelare. Det är väldigt teatrigt och kan vara hysteriskt kul när det är kul men kan också bli rätt segt. Lovecraftesque tycker jag är ett spännande sätt att skapa spelledarlöst Lovecraft-stämning!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
+1 på Fiasco (som jag personligen tycker väldigt mycket om).

Vill också tipsa om ”microscope”, som är ett samberättarspel med lite större skala/mer utzoomat. (Ni berättar fram ett längre, större, skeende istället för att ha vars en rp)
Jag är även ganska oförtjust i Microscope (men då mest för att det inte är min typ av spel, inte som Fiasco, som jag tycker är ett rakt av dåligt designat spel som ingen borde gilla*), men det får mig att tänka på Follow och Kingdom, två andra spel av samme designer, som är riktigt bra. Båda är ganska svårpitchade, då de liksom inte handlar om något. Follow handlar om en grupp människor som tillsammans försöker att åstadkomma något, och Kingdom handlar om en plats eller ett företag eller något liknande och de människor som styr den. Men båda är riktigt bra lir som rekommenderas starkt.

* Uppenbarligen gör folk det ändå, men jag väljer i min ödmjukhet att tolka det som att de inte har spelat bra samberättarspel. Det är ju många i Indierummet som tillsammans med mig ogillar Fiasco!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,291
/.../Jag är även ganska oförtjust i Microscope /.../
Haha! Kul att man kan ha så totalt olika smak. Microscope är ett av mina absoluta favoritspel, om inte det bästa spel jag vet om. :)

Själv skulle jag nog rekommendera något spel med lite av glimten i ögat som testspel. På BSK i höstas hade vi rätt skoj med Candidate. Spelet är inget mästerverk, men det går fort och är en bra primer på att spela regelminimalistiskt och utan spelledare. Tror vi körde igenom det på runt 40 min. Inklusive att jag förklarade reglerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Haha! Kul att man kan ha så totalt olika smak. Microscope är ett av mina absoluta favoritspel, om inte det bästa spel jag vet om. :)
Som sagt, det är inte (vad jag minns—det var länge sedan jag spelade det) ett dåligt gjort spel, men det är alldeles för utzoomat för min smak. Jag blir oengagerad för jag har inget som riktigt får mig att bry mig om hur det ska gå. Det blir mest en intellektuell övning av det hela.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,356
Håller med om Lovecraftesque! Jag var med och speltestade andra utgåvan i vintras så den kanske kommer snart?

Epitath är riktigt fint, roligt och tårdrypande. Finns i butik i Sverige.

While The World Ends har vi också haft svinkul med.

Likaså Dialect.

Och, typ små gratisspel som Deeds, not words är alltid kul att testa.

Edit: kan lägga till att roll20-versionen av Dialect funkade riktigt bra. Man får alla kort digitalt och reglerna i kondenserat format.
 
Last edited:
Top