Spelledarlöst superhjälte rollspel: Trikåer beta

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Är inne i dokumentet. Ändrat tärningarna. Lagt till en del om att konflikter inte är nödvändiga på varje sida så det är tydligt. Ska skriva exempel och en valfri struktur för att skapa en sida/nummer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Är inne i dokumentet. Ändrat tärningarna. Lagt till en del om att konflikter inte är nödvändiga på varje sida så det är tydligt. Ska skriva exempel och en valfri struktur för att skapa en sida/nummer.
Jag hade gärna sett mer kring användningen av lägsta tärningen (som inspiration till att skapa komplikation), utöver temat för tidningen och hjälten.

Fundera kring hur spelet skulle se ut om man skrev rakt uppifrån och ned hur man spelade en spelomgång, med vissa moment som upprepas (sätta scener). Just nu får man pussla ihop hur man ska spela spelet.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Öka svårighets nivån till 7. Öka tärningarna till d6-d8-d10-d12(D12 behöver kärlek!)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det gör att jag inte behöver använda en d3 vilket är bra
Jag föredrar nog lösningen där kraftanvändning gör att även tvåor lyckas. Att ha 7+ lyckat, fast när du slår en T6 så är sexan lyckad (vilket är vad Cybots förslag säger i praktiken) är bara så fruktansvärt fult. :gremeek:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
En annan variant är ju att räkna summa istället. Summan av slaget ska bli 8+, typ.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Spelexempel
Janet, Diana och Barbara spelar Trikåer. Tidningen de spelar är Noir Action, tonen är Hårdkokta hämnare för 90-tals fantaster. Det är Barbaras tur att spela Superhjälten.

Janet: Jag sitter till höger om Barbara så jag är tecknaren. Vi har haft många scener med Teman från Tidningen… Vilka är din superhjältes teman nu igen?

Barbara: Min hjälte, Hypotetiska Flickan, har Teman: ”Jag hör människors mörka känslor”, ”Natten ger mig styrka, bokstavligt!” och ”Barnens beskyddare!”.

Janet: Oh, då vet jag precis Sidan! Så Hypotetiska flickan har känt ondska komma från den här killen som bor i samma byggnad som henne. Han har ett normalt jobb, familj och inga domar. Men Hypotetiska flickan kan inte skaka av sig känslan. Så hon har följt efter honom. Han går till ett hyrt lager som ligger isolerat. När han gått in hör hon ett skrik.

Barbara: Jag rusar fram och sparkar in dörren med min superstyrka!

Janet: Lagret är en tortyrkammare, killen har ett barn fastspänt i en tandläkarstol och han håller en kniv mot halsen på det.

Diana: Oh, jag är Kören så jag får spela äcklet? Okej… ”KOM INTE NÄRMRE! Jag har en kniv och kommer döda barnet!”

Barbara: ”Släpp kniven! Du kommer inte undan.”

Diana: Äcklet drar kniven längs barnets kind och slickar blodet av den.

Barbara: Näää, jag kommer kasta mig fram och försöka tacka iväg äcklet från barnet.

Janet: Då slår vi lite tärningar!

Barbara: Okej, så jag är Ensam så min Samarbetstärning är 1t6, jag måste börja se till att ha Hypotetiska assistenten med mig. Att tackla någon är Fysiskt så då är min kompetens tärning 1t8… Superstyrka gör mig inte snabbare eller träffsäkrare så jag kan inte rulla min krafttärning här.

*Tärningar slås”

Barbara: 3 och 4… Ingen lyckad tärning så jag misslyckas. Diana, du får beskriva vad som händer.

Diana: Han sticker kniven i halsen på barnet när du tacklar honom! Äcklet försöker ta sig ut ur lagret. Du kan fånga äcklet eller hjälpa barnet, inte båda!

Barbara: Jag försöker hjälpa barnet! Jag lägger tryck på skadan och ringer eftermen ambulans.

Janet: Barnet har tappat medvetandet men har en puls och andas när ambulansen anländer. Slut på sidan!

Barbara: Wow! Det var dramatiskt! Men nu är det en ny sida. Så nu är jag Tecknaren och Janet är Författaren?

Diana: Ja, så nu beskriver du en Sida för min Superhjälte, Exempel Kvinnan!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Uppdaterad version med exempel, verktyg för att hjälpa till med att improva sidor och ändrad tärningsmekanik.
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
God45:


God45, efter två dagar av att hålla mörkret inne:


Förlåt, kunde inte låta bli. 😄
Jag gjorde mitt bästa:ROFLMAO: Men vad är blod tillför om inte för att spillas?

Och den andra tråden är typ PG! Det värsta där är en dement gorilla tror jag :p
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag kanske fuskade lite som satte allting i en layout, men jag ville strukturera om texten för att visa lite hur jag känner att rollspel bör presenteras. Jag behöver också träna på att skriva på det här sättet. Här är i alla fall tre saker som jag bland annat vill att rollspel gör annorlunda.
  • Innehållsförteckningen visar upp en del av spelet. Att ha målande rubriker hjälper en hel del. "Ka-pow!" säger mer än "Strid".
  • Ha en pitch först av allt. "Vad är meningen med spelet"? Jag hittade ingen klockren men tog den textsnutt jag tyckte var mest "pitchig".
  • Presentera klar en struktur för spelande.

En genomgång nedan i alla ändringar jag gjorde. Ville helst inte skriva någonting själv, även om vissa bitar blev annorlunda med någon annorlunda formulering.

Hur man spelar spelet gjorde jag inte så mycket på, annat än att flytta runt något stycke. Jag tog bort allt förklarande kring tärningsslag och flyttade det till Skapa hjältar (tärningar och hjältar).

Spelexemplet lade jag nästan först. Hade en idé om att sätta det som en serietidning, men det fanns inte plats. Hade tankar på att ge sidhänvisningar för att tydliggöra termer så att läsaren kan ignorera dem tills vidare, men det hade blivit klottrigt.

Skapa tidning flyttade jag först, eftersom det är vad man först gör på spelmötet.

Skapa hjältar kom sedan, där jag kapade bort rätt mycket. Jag ändrade Kraft till 1t2 så att det inte behövdes en specialregel för att lyckas med den tärningen.

Tärningar och karaktärer gjorde jag till en del av Skapa hjältar.

Skapa en sida presenterar en process - en loopande spelstruktur - där det ska finnas en klar början, mitt och slut. Många rollspel missar hur man avslutar en scen. Indiespelen brukar förutsätta att scenen avslutas när tärningsslaget är över. Det här avsnittet skrev jag om, men jag blandade även in Allmänna råd och gjorde Improvisationshjälpmedel till en del av Skapa en sida. Jag tycker egentligen inte att man ska ha ett spelledarkapitel eller spelledartips, utan det ska vara en naturlig del av spelstrukturen.

Spela ett nummer kommer inte i kronologisk ordning, som de andra rubrikerna, men jag kände att det hörde till kampanjspel och om man tittar i innehållsförteckningen så följer Spela ett nummer som en naturlig del av Skapa en sida.
 

Attachments

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag kanske fuskade lite som satte allting i en layout, men jag ville strukturera om texten för att visa lite hur jag känner att rollspel bör presenteras. Jag behöver också träna på att skriva på det här sättet. Här är i alla fall tre saker som jag bland annat vill att rollspel gör annorlunda.
  • Innehållsförteckningen visar upp en del av spelet. Att ha målande rubriker hjälper en hel del. "Ka-pow!" säger mer än "Strid".
  • Ha en pitch först av allt. "Vad är meningen med spelet"? Jag hittade ingen klockren men tog den textsnutt jag tyckte var mest "pitchig".
  • Presentera klar en struktur för spelande.

En genomgång nedan i alla ändringar jag gjorde. Ville helst inte skriva någonting själv, även om vissa bitar blev annorlunda med någon annorlunda formulering.

Hur man spelar spelet gjorde jag inte så mycket på, annat än att flytta runt något stycke. Jag tog bort allt förklarande kring tärningsslag och flyttade det till Skapa hjältar (tärningar och hjältar).

Spelexemplet lade jag nästan först. Hade en idé om att sätta det som en serietidning, men det fanns inte plats. Hade tankar på att ge sidhänvisningar för att tydliggöra termer så att läsaren kan ignorera dem tills vidare, men det hade blivit klottrigt.

Skapa tidning flyttade jag först, eftersom det är vad man först gör på spelmötet.

Skapa hjältar kom sedan, där jag kapade bort rätt mycket. Jag ändrade Kraft till 1t2 så att det inte behövdes en specialregel för att lyckas med den tärningen. Jag gjorde

Tärningar och karaktärer gjorde jag till en del av Skapa hjältar.

Skapa en sida presenterar en process - en loopande spelstruktur - där det ska finnas en klar början, mitt och slut. Många rollspel missar hur man avslutar en scen. Indiespelen brukar förutsätta att scenen avslutas när tärningsslaget är över. Det här avsnittet skrev jag om, men jag blandade även in Allmänna råd och gjorde Improvisationshjälpmedel till en del av Skapa en sida. Jag tycker egentligen inte att man ska ha ett spelledarkapitel eller spelledartips, utan det ska vara en naturlig del av spelstrukturen.

Spela ett nummer kommer inte i kronologisk ordning, som de andra rubrikerna, men jag kände att det hörde till kampanjspel och om man tittar i innehållsförteckningen så följer Spela ett nummer som en naturlig del av Skapa en sida.
Omfg! Det ser så coolt ut! Och är uppenbart lättare att använda! Tack så mycket! Det här är ju helt fantastiskt:love:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Jag kanske fuskade lite som satte allting i en layout, men jag ville strukturera om texten för att visa lite hur jag känner att rollspel bör presenteras. Jag behöver också träna på att skriva på det här sättet. Här är i alla fall tre saker som jag bland annat vill att rollspel gör annorlunda.
  • Innehållsförteckningen visar upp en del av spelet. Att ha målande rubriker hjälper en hel del. "Ka-pow!" säger mer än "Strid".
  • Ha en pitch först av allt. "Vad är meningen med spelet"? Jag hittade ingen klockren men tog den textsnutt jag tyckte var mest "pitchig".
  • Presentera klar en struktur för spelande.

En genomgång nedan i alla ändringar jag gjorde. Ville helst inte skriva någonting själv, även om vissa bitar blev annorlunda med någon annorlunda formulering.

Hur man spelar spelet gjorde jag inte så mycket på, annat än att flytta runt något stycke. Jag tog bort allt förklarande kring tärningsslag och flyttade det till Skapa hjältar (tärningar och hjältar).

Spelexemplet lade jag nästan först. Hade en idé om att sätta det som en serietidning, men det fanns inte plats. Hade tankar på att ge sidhänvisningar för att tydliggöra termer så att läsaren kan ignorera dem tills vidare, men det hade blivit klottrigt.

Skapa tidning flyttade jag först, eftersom det är vad man först gör på spelmötet.

Skapa hjältar kom sedan, där jag kapade bort rätt mycket. Jag ändrade Kraft till 1t2 så att det inte behövdes en specialregel för att lyckas med den tärningen. Jag gjorde

Tärningar och karaktärer gjorde jag till en del av Skapa hjältar.

Skapa en sida presenterar en process - en loopande spelstruktur - där det ska finnas en klar början, mitt och slut. Många rollspel missar hur man avslutar en scen. Indiespelen brukar förutsätta att scenen avslutas när tärningsslaget är över. Det här avsnittet skrev jag om, men jag blandade även in Allmänna råd och gjorde Improvisationshjälpmedel till en del av Skapa en sida. Jag tycker egentligen inte att man ska ha ett spelledarkapitel eller spelledartips, utan det ska vara en naturlig del av spelstrukturen.

Spela ett nummer kommer inte i kronologisk ordning, som de andra rubrikerna, men jag kände att det hörde till kampanjspel och om man tittar i innehållsförteckningen så följer Spela ett nummer som en naturlig del av Skapa en sida.
Supernajs. Det där ser ganska nära en final layout, även om det kan/bör piffas upp mer (med en mer comic-aktig layouting, pratbubblor och fonter).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Spelexemplet i pratbubblor är verkligen skitbra. Om man nu bara satte rollpersonsskapandet och preppen i början där det hör hemma så vore det perfa! :gremgrin:
 
Top