Spelledarkapitlet

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Något jag tror är väldigt svårt att få med i ett spelledarkapitel, men är enklare nuförtiden med internet och länkar, är att illustrera vilka vanliga misstag spelledaren kan göra. Ofta skildrar spelexempel i rollspelsböcker någon slags platonsk idealrollspelsgrupp, där alla gör rätt och spelar engagerat och har koll på situationen. Men för mig är det väldigt skönt att höra om andras upplevelser när det kanske inte går perfekt, och de behöver rätta sig. Kanske en spelare inte nappade på en plotline, spelledaren glömmer bort en viktig ledtråd, osv, osv.

Denna video från Ben Miller är härlig på det sättet, för han skriver i undertexterna ett SL-kommentatorspår! Och noterar både vilka smarta saker han gör, samt de misstag som händer.
Det fanns en bra podcast en gång i tiden som hette Virtual Play, tror jag, som tog inspelade sessioner och använde klipp från dem, med kommentarer före och efter, om vad som hände, varför, vad olika deltagare försöker göra, varför det blir bra/dåligt, och så. Minns den som väldigt bra, men jag tror att den dog för att det var så jäkla mycket jobb att producera.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Kanske är vad jag vill ha mer snack och böcker som är oberoende av system. Det finns så väldigt få böcker om hur man spelar rollspel som inte är faktiska rollspel. Det finns ett gäng böcker på svenska om rollspelens historia, men hur många finns det som talar om hur man utövar hobbyn? Finns det verkligen ingenting att säga som inte är specifikt för ett rollspel?
Sedan lär man sig också från att spela med andra, antingen samberättande eller ha någon som spelledare. Jag antar att poddar med spelsessioner funkar för vissa, men jag hade hellre haft folk som gjorde analyser av spelet i efterhand. Vid tidsstämpeln 27:32 i Gauntlet's snack om Horror's Heart i Call of Cthulhu så snackar ena killen väldigt mycket om min spelledarstil om att slita ut ledtrådar och låta dem vara i en limbo att dela ut när som helst, istället för att ha fasta punkter/händelser/personer som ger ut ledtrådarna. Sådana analyser tycker jag är guld värd.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,162
Skippa spelledarkapitlet i regelboken. Skriv istället ett äventyr och fyll äventyret med förklaringar och exempel på hur man spelleder just det äventyret. Gör det med ett par äventyr.
Håller med! Det känns betydligt mer pedagogiskt att koppla SL-råden till konkreta situationer som kan uppstå i äventyret, än att försöka skriva en allmängiltig instruktion. Spelkonstruktören bör ge råd kring den mest grundläggande mekaniken i första äventyret och fyll sedan på i efterföljande delar till de områden som hen tänker kan vara vanligt förekommande i just det rollspelet. Startäventyren till Hjältarnas tid är föredömliga på den punkten.

Tillägg: Kanske inte bara råd kring mekaniken, utan även hur man kan tänka som SL kring situationen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Man kan ställa den (självklara?) frågan, vem är ett sånt här kapitel till för?
Jag tänker att olika delar av kapitlet är bra för olika personer. En del är säkert bara användbara första gången man läser dem, men jag använder ju t.ex. mina egna SL-tekniker för att generera äventyr varje gång jag ska generera ett äventyr. Till och med så att jag läser mina egna listor med saker att fundera på etc. När jag ska förbereda SLP:er och inspirationen är trögflytande kollar jag absolut på mina listor med exempel på utseendedetaljer eller beteenden.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Man kan ställa den (självklara?) frågan, vem är ett sånt här kapitel till för?
Att sånt här kapitel är till för alla vill förstå hur spelets skapare har tänkt sig att spelet kan eller ska spelas. Ett sätt att generöst lägga korten på bordet istället för att hålla på dem och sprida ut dem över kommande produkter.

I den allra första versionen av Coriolis dök begreppet äventyrslandskap (typ sandbox) plötsligt upp i en Fenix-bilaga. Hur ett sådant kan läggas upp i just Coriolis hade jag velat ha redan i regelboken. Det hade varit ett användbart stöd.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Att sånt här kapitel är till för alla vill förstå hur spelets skapare har tänkt sig att spelet kan eller ska spelas. Ett sätt att generöst lägga korten på bordet istället för att hålla på dem och sprida ut dem över kommande moduler.
Vill man ha ett mer cyniskt sätt att se på det så är det också ett sätt att hålla ryggen fri. "Spelade ni Vampire som D&D och hade tråkigt? Well, jag skrev ju faktiskt att det inte alls skulle spelas så och gav er explicita verktyg för att spela på annat sätt, så om ni hade tråkigt så är det on you".

(Jag kan eventuellt vara lite skadad av skolans värld, där en del åtgärder som gör definitivt tangerar gränsen mellan "ge eleverna det stöd som behövs" och "se till att i efterhand kunna säga att vi gjorde vad vi kunde, när föräldrarna kommer och klagar". (Dvs, man väljer att göra många åtgärder, inte nödvändigtvis rätt åtgärder, och väljer de åtgärder som är i skärningspunkten "kostar lite" och "låter bra"… Och "är lätta att dokumentera")
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Skriv inte om att spelleda i allmänhet - skriv om att spelleda det här spelet.
Precis så jobbar vi i Eon 5: Spelledartips om hur man bygger äventyr utifrån spelarnas slag på händelsetabeller, vilka karaktärsdrag rollpersonerna har samt metoder för att involvera en större palett av rollpersonernas förmågor och färdigheter i kampanjerna. Allt relaterat till hur Eon 5 är uppbyggt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,162
Tillägg:
Precis så jobbar vi i Eon 5: Spelledartips om hur man bygger äventyr utifrån spelarnas slag på händelsetabeller, vilka karaktärsdrag rollpersonerna har samt metoder för att involvera en större palett av rollpersonernas förmågor och färdigheter i kampanjerna. Allt relaterat till hur Eon 5 är uppbyggt.
Som om inte Eon V-peppen redan var väldigt stor 😀
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Jag vet inte, jag har spelett majoriteten av tiden som jag spelat rollspel och än idag tycker jag att äventyrsskapandet är svårt.
Ja, det är svårt.
Eller jag skulle vilja säga att det är lätt att skapa ett scenario om det inte är viktigt att det blir bra 😜
Att skapa ett bra scenario för en grupp som känner en är svårt, för det är svårt att överraska de som redan sett ens vanliga tricks och twister 40 gånger.
Att skapa ett bra scenario för en grupp som är okänd för en själv är ännu svårare för då är man ju helt oförberedd på vilka shenanigans de kommer hitta på.
Nej, jag tror inte att någon spelledare, trots erfarenhet, skriver scenarion som hela gruppen uppskattar varje gång. Den som tror det har nog helt enkelt inte varit uppmärksam.


En sak jag försöker tänka på när jag skriver något som jag ska spelleda för folk jag inte känner (tex för något event på spelföreningen) är att förbereda mig för troubleshooting. Vad händer om gruppen inte vill ta uppdraget? Vad händer om de missförstår en ledtråd och plötsligt knatar iväg åt helt fel håll? Såna grejor är iofs lösbara men det är lättare att lösa dem om det redan finns en plan B.
Jag tror inte att det brukar ägnas jättemycket utrymme åt sådant i spelledarkapitlet?
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Vad jag önskar mig i ett SL-kapitel är inspiration att skapa själv till spelet och strukturer att falla tillbaka på när inspirationen tryter. Typ SL-verktyg som moves och threats i AW, setting-specifik inspiration som lite olika tabeller. Gärna någon slags struktur för hur man preppar och tips på vad man ska preppa. För mig brukar det också underlätta om det finns tips och råd på hur det är tänkt att spelets olika rörlig delar passar ihop och är tänkta att fungera.

Sen vad det är för typer av verktyg, hur man preppar på bästa sätt och hur spelets delar funkar ihop bör ju vara rätt olika beroende på vad det är för spel man spelar. Kör man OSR vill man kanske ha en färdig grotta eller tips på hur man skapar en, kör man mysterierollspel kanske man istället vill ha tips på hur man skapar ett intressant mysterie med ledtrådar och misstänkta, kör man något karaktärsdrivet story now kanske man istället vill ha tips och strukturer för att improvisera fram saker och skapa intressanta reaktioner på spelarnas handlingar.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Vad jag önskar mig i ett SL-kapitel är inspiration att skapa själv till spelet och strukturer att falla tillbaka på när inspirationen tryter. Typ SL-verktyg som moves och threats i AW, setting-specifik inspiration som lite olika tabeller. Gärna någon slags struktur för hur man preppar och tips på vad man ska preppa. För mig brukar det också underlätta om det finns tips och råd på hur det är tänkt att spelets olika rörlig delar passar ihop och är tänkta att fungera.

Sen vad det är för typer av verktyg, hur man preppar på bästa sätt och hur spelets delar funkar ihop bör ju vara rätt olika beroende på vad det är för spel man spelar. Kör man OSR vill man kanske ha en färdig grotta eller tips på hur man skapar en, kör man mysterierollspel kanske man istället vill ha tips på hur man skapar ett intressant mysterie med ledtrådar och misstänkta, kör man något karaktärsdrivet story now kanske man istället vill ha tips och strukturer för att improvisera fram saker och skapa intressanta reaktioner på spelarnas handlingar.
Precis! Jag tror inte att någon annan i den här tråden nämnt prepp-tips. Tycker att det är en viktig grej. Ungefär vad tänker du att det kan vara? Är det något jag oroar mig för när jag själv spelleder så är det just att jag ska vara dåligt preppad…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Precis! Jag tror inte att någon annan i den här tråden nämnt prepp-tips.


Den senaste iterationen är nog den jag precis skrivit till den kommande 2.0-versionen av Rotsystem:
Jag tror inget av det är helt nytt, framför allt är det nog mycket gammal skåpmat för den som läst framför allt Kutulu och Rotsystem tidigare, eller som tagit del av den mer kortfattat skrivna versionen i mina skisser till kommande Agency.
Ovanstående är alltså tre dokument där åtminstone de två senare i princip består av prepp-tips, och där även det första har en hel del sånt (för SLP:er).


Prepp-tips är i princip allt jag gör =)
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Precis! Jag tror inte att någon annan i den här tråden nämnt prepp-tips. Tycker att det är en viktig grej. Ungefär vad tänker du att det kan vara? Är det något jag oroar mig för när jag själv spelleder så är det just att jag ska vara dåligt preppad…
Bra fråga. Jag är inte rätt person att fråga eftersom jag är sämst i Europa på att preppa. Det kanske är just därför jag efterfrågar struktur för det. Men jag skulle vilja ha det som så att jag har ett begränsat antal rörliga delar att fokusera på och nån slags procedur för hur man uppdaterar dem eller byter ut dem mellan spelmöten. Typ som i AW där man har olika threats där man kanske uppdaterar någon klocka, stryker något threat som inte längre känns intressant och kanske skapar ett nytt threat. Men detta blir ju ganska specifikt för just den spelstilen och säger ju inte så mycket om hur man preppar bra för typ OSR eller mysterierollspel. Jag tror att jag behöver någon slags punktlista för vad jag ska preppa för jag gillar inte själva prepp-aktiviteten så om den inte är relativt begränsad och tydlig kommer jag aldrig göra den utan bara winga det, vilket istället ger mig ångest.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
För att vara kanske lite mer konstruktiv: Jag har spenderat typ ett decennium med att fundera på hur man skriver tramsiga kapitel om hur man skapar äventyr, i just den genre jag personligen föredrar.

Den senaste iterationen är nog den jag precis skrivit till den kommande 2.0-versionen av Rotsystem:
Jag tror inget av det är helt nytt, framför allt är det nog mycket gammal skåpmat för den som läst framför allt Kutulu och Rotsystem tidigare, eller som tagit del av den mer kortfattat skrivna versionen i mina skisser till kommande Agency.
Mycket bra tips och tekniker här för mysterielösande och även en hel del jag tror man kan ha nytta av oavsett spelstil. Gillar särskilt att du har mycket listor med exempel för saker man kan ha med i sin prepp. I allmänhet tycker jag att listor med exempel/tabeller hjälper både när egen inspiration tryter och som ett sätt att inspirera till att komma på egna grejer som inte är med på listan från början. Personligen skulle jag nog behöva ett tips på hur omfattande man ska göra sin prepp och när man ska begränsa sig.
 
Top