Storuggla said:Det exemplet är inga problem. Jag snackar om ekvationer som 53 + 79 +15 -30 + 1d100 = X
I strid. Kul.
Storuggla, avis på ormar
För dig ja, men inte för alla andra.Craygh said:Storuggla said:Det exemplet är inga problem. Jag snackar om ekvationer som 53 + 79 +15 -30 + 1d100 = X
I strid. Kul.
Storuggla, avis på ormar
117+1d100 är väl inge problem? Det jag tycker är jobbigt är typ, idunno, 67*17/34, det kan jag INTE räkna i huvudet, och då måste man fram med en teknopryttel.
(Eller okej, om man är tjurskallig som satan kan man ju räkna ut det, men det tar ju fan typ en kvart)
solvebring said:För dig ja, men inte för alla andra.En del räknar dessutom det där på en pisskvart.
... Alla är ju inte lika bra på allt, och speciellt inte vad det gäller mattematiskt förmåga.
Craygh said:.... så det finns alltså seriöst hela spelgrupper med folk där ingen kan subtrahera exempelvis 17 från 43 på mindre än, säg, fem sekunder?
Den Upplyste Despoten said:Tar det fem sekunder är det fem sekunder som man ägnar åt matte men som man borde ha ägnat åt rollspel istället.
Nu vill jag inte göra något inlägg i frågan om mattens vara eller icke vara i rollspel, men en lösning på subtraktionsproblem när det gäller just HP är att räkna skada istället. Har du 43 HP och tar 17 skada skriver du 17. Tar du 5 skada till skriver du 22 (17+5) då addition är lättare än subtraktion. Nackdelen är om man får mycket helning i strid, då helningen står för subraherandet när skadan är addition. Men jag tycker att det överlag blir lättare.Vitulv said:Jag har 43 HP och tar 17 i skada... öööööööhhhh.
Är den vanligare metoden att tänka 40 - 14 = 26 som jag gör då eller? ((43 - 3) - (17 - 3))?
Storuggla said:"117+1d100 är väl inge problem?"
Nej. Men det har jag inte sagt heller.
Storuggla, så enkelt så
Pilzeman said:Nackdelen är om man får mycket helning i strid, då helningen står för subraherandet när skadan är addition. Men jag tycker att det överlag blir lättare.
Trevligt.w176 said:En relationskarta stolek A2 cirka på alla viktiga slp personer, och deras sammanhang. Lättilgängligt för alla.
En stor hög med utskrivna bilder på sagda personer. Tydligt textade men namn. Lättilgängligt för alla.
Glaspluttar att kasta på varann när någon gör en bra scen. Obland kopplas xp till hur mång glaspluttar som totalt kastast under spelmötet. Lättilgängligt för alla.