Nekromanti Spelledarguide

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag sökte runt på nätet ett litet tag, men då jag inte hittade någon riktig spelledarguide så vart jag lite ledsen och skapade en egen. Den är ganska kort, hade kunnat göra den längre slår jag vad om. Men jag vill ha lite kommentarer av fler rollspelare, endast vad jag tycker och tänker är inte nog.
Jag har inte läst en enda riktig spelledarguide förut, så jag skrev det jag tycker är viktigt. Som sagt, kom mer än gärna med kommentarer om hur jag kan förbättra den eller säg till om den är helt onödig och inte lär er ett skvatt.

Jag valde att använda Eon som i mina exempel då jag är bäst insatt i det spelet... men, men.. här kommer den:

Mouja's Spelledarguide Vol.1
Det som jag skriver är väldigt bra för de som är/tänkt vara/har varit spelledare. Men det är även väldigt bra för spelare, så att spelaren får en kort inblick i spelledarens värld. Först tänkte jag komma med lite personliga reflektioner, sedan tänkte jag hänvisa till lite sidor som behandlar spelledande rent allmänt.

- Inledning
- Namn
- Att spelleda
- Inlevelse
- Slutord

Inledning
Många av dessa sidor jag kommer att hänvisa till kommer att säga: "Förklara först alla rörelser, sedan ljud, sedan resterande." Det tycker jag är ganska fel, skulle man göra så kommer ju spelarna att somna efter att man beskrivit de tre första personerna.
Själv så brukar jag beskriva det som jag anser vara viktigt för att spelet ska flyta så bra som möjligt. Kommer rollpersonerna in i en taverna ger jag (oftast) en kort beskrivning av bardisken, om det finns människor där, ägaren/pigor/drängar samt lite kort om skiktet på det hela (fint/fult/normalt).

Namn
Sedan kommer en mycket viktig sak, men fortfarande en av de sista man tänker på; namn. Det är oerhört svårt att som spelledare hålla reda på alla olika namn man ger tillfälliga spelledarpersoner (SLP). Så säger sedan spelaren "Jag går till Bernt och undrar vad i häst-anlete han gjorde på tavernan!" Så har oftast man som spelledare redan dementerad "Bernt" och använt utrymmet i hjärnan för en eller två nya SLP (beroende på hur stor Bernt var).
Det som då underlättar är om spelaren säger "Jag går till smeden Bernt som jag träffade igår och undrar vad i häfflete han gjorde på tavernan!" Då kan informationen om "Bernt" som man hade dixpa't komma tillbaka, om än bara lite så hjälper det.
En sak som spelare märker (tro det eller ej) är om samma namn förekommer oftare än vid två (spel)tillfällen i rad. Även om namnet är relativt vanligt känns det som om spelledaren inte använder några andra namn än just det hela tiden. Det är så vi människor är förprogramerade (rent psykiskt) att uppfatta det så.

Att spelleda
Låt oss ta ett helt vanligt scenario; rollpersonerna kommer in på en taverna i Asharien. Då kan man som spelledare beskriva det på tre sätt.

1) "Lång introduktion"
Värdshuset är ganska litet, det rymmet ungefär fem stora runda bord med fyra stolar omkring varje. Vid ett av borden sitter det en man och en kvinna som diskuterar ljudligt angående någonting som verkar ha med betalning att göra. De är båda klädda i relativt fina kläder, ingen av dem verkar direkt elak på den andre - de verkar bara vara lite irriterade. Speciellt kvinnan då som lutar sig över bordet då hon höjer rösten.
Vid ett annat bord sitter den en man i sen trettioårsålder, han ser ganska nedsupen ut och har en ganska sliten brun tunika och liknande byxor. Varför han inte har hosor är nog för att det säkerligen är hans vedyxa som ligger slängd vid vapenstället. Mannen har grov skäggväxt och ser gnaska kraftig ut, nästan så att han ser lite skrämmande ut. Hans hår och skägg är mörkbrunt och växer ihop. Brevid honom sitter det en ung pojke, kanske i sju-års åldern eller så. Han verkar aningen berusad han med och sitter med ett ölstop framför sig, som verkar ha blivit påfyllt mer än en gång. Men det kan omöjligt vara han som druckit allt, fadern måste ha druckit ganska mycket och sedan i fyllan låtit sin son smaka litet.
Ägaren slänger en aningen irriterad blick på er då ni stiger in genom dörren. Men då ni stänger dörren efter er så skiner han upp litet, nästan som om det gjorde honom glad. Han är klädd i en vit tunika, ett par mörkbruna hosor samt en skinnväst över tunikan. Mannen är flintskallig och aningen rund, han håller för tillfället på att torka ett stop som har sett sina bästa dagar. Han ler brett och undrar om ni vill beställa någonting.


Ibland kan det vara bra med "långa introduktioner". T.ex. om rollpersonerna ska tänkas spendera hela kvällen (läs: hela spelkvällen) där. Ska de bara söka skydd för värmen och stadsvakterna räcker det med en "kort introduktion" eller kanske en "normallång introduktion" beroende på om det är någonting som de absolut ska lägga märke till och du som spelledare inte vill göra det alltför uppenbart.

2) "Normallång introduktion"
Värdshuset är ganska litet, med ungefär fem bord och ett antal stolar runt varje bord. Det är fem personer där inne: ett grälande par, en full man och hans alkohol-påverkade sjuåriga son samt ägaren till det lilla värdshuset.
Två av de fem borden är upptagna, så det finns gott om plats för er.
Vid vapenstället ligger en vedyxa slängd, men det är också det enda vapnet som verkar finnas där.
Mannen bakom bardisken ler brett och undrar om ni vill beställa någonting.


En "normallång introduktion" skall, som namnet säger, vara den som används oftast. Då en "kort introduktion" känns lite jobbig i början av ett äventyr och spelarna får den känslan av att det inte kommer att hända någonting viktigt där då.

3) "Kort introduktion"
Ni kommer in i värdshuset, där finns två män, en pojke, en ung dam samt värdshusvärden. Det finns en handfull med bord och bara två är upptagna. Värden ler och frågar om ni vill ha någonting.Han ler brett och undrar om ni vill beställa någonting.

"Korta introduktioner" är bra då kvällen börjar lida mot sitt slut och spelarna börjar bli lite trötta i huvudet. Då förklarar man bara kort hur det hela ser ut så fantiserar de fram det nödvändigaste sakerna i sitt huvud. Men sådana här korta förklaringar skall aldrig brukas i början av ett äventyr.

Självklart är det olika för olika spelgrupper. Men jag anser att den "normallånga introduktionen" fungerar bäst i de flesta grupper. Alla jag spelat/spellett i hittills har använt sig mest av den.

Inlevelse
Som spelledare är det väldigt viktigt att du har inlevelse i det du säger. Har man fel inlevelse i det man säger kan spelarna fatta det som att man inte vill vara spelledare, och vill man inte det och spelarna får reda på det är halva kvällen förstörd. Svarar du som spelledare typ "Självklart finns de det!" Och du låter aningen sur eller grinig så lägger spelarna undermedvetet in "tönt" eller ett annat nedvärderande ord. Så vad spelarna hör är "Självklart, din jäfla tönt!" När du kanske egentligen inte menade det, du vart bara lite irriterad av att han frågade då han redan visste det.
Och sedan finns det en sak som varje spelledare (och spelare) bör tänka på. Det som är absolut viktigast: var med. Håller du på med annat; ex. läser en bok, skriver i ett block, spelar kort eller till och med tittar på klockan så kan det vara väldigt störande för spelledaren som sitter och berättar någonting. Tänk på att spelledaren inte bara är där för dig, du är där för honom. Han gick inte till spelkvällen för att ni spelare ska ha kul, han gick dit för att ha roligt själv också - och sedan om ni har roligt är det bara ett plus för honom.
För att avrunda detta tänkte jag dra med en mening som fick mig att tänka om lite. I boken 'Verbal Judo' skriver George Thompson: "Det spelar ingen roll om du uppfattar att du är bra, för om motparten uppfattar det som att du är dålig så är det hans sanning som är den rätta."

Slutord
Jag hittade tyvärr inga sidor som gav bra information om spelledande. Så jag kan tyävrr inte hänvisa er någonstans för vidareläsning. Men kontakta gärna mig på ett eller annat sätt och säg till om vad som fattas i guiden eller vad som är alldeles onödigt. Alla tankar är uppskattade.

Namnlänkar:
http://www.neogames.se/eon_namn.htm <--- Eon
http://www.mutant.nu/forum/viewtopic.php?t=2863 <--- Mutant
Namn-generatorer:
http://www.chriswetherell.com/elf/ <--- Elvish name generator
http://www.chriswetherell.com/elf/ <--- Hobbit name generator
http://www.lotruk.com/nametranslator/index.html <--- Lord of the rings, name generator
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Bra initiativ.. Det finns spelledartips på nätet, men jag håller med dig.. De är i regel inte något att hänga i julgranen.. www.roleplayingtips.com är ett nyhetsbrev som du kan prenumerera på.. Själv avslutade jag visserligen precis min prenumeration idag.. Dels för att jag inte har tid att läsa det (jag ligger väl på nummer 170 i läsning och nu är det runt nummer 210) men den främsta anledningen var att det var menlös läsning för mig.. Antingen så rörde det saker som jag aldrig skulle stöta på som spelledare eller så hade jag redan passerat det stadiet som författaren skrev utifrån.. Kanske hade jag nytta av var 20:e artikel..

Författaren har skrivit en egen spelledartipsbok (inte den han säljer på sin hemsida, som är en sammanfattning med sökningsfunktion av alla artiklar han skrivit) som finns att köpa på www.rpghost.com, tror jag.. Annars har min rollspelsguru Robin D. Laws skrivit en bok för spelledare som finns att köpa..

Fin artikel.. Jag har några kommenterar dock:

"Kommer rollpersonerna in i en taverna ger jag (oftast) en kort beskrivning av bardisken, om det finns människor där, ägaren/pigor/drängar samt lite kort om skiktet på det hela (fint/fult/normalt)."
Detta kan sammanfattas med "Beskriv det som rollpersonerna först lägger märke till".. När sedan rollpersonerna rör sig i lokalen så kan de lägga märke till mer specifika detaljer.. "Blandad skara av folk" brukar räcka för att beskriva en diversekrog.. Sedan kan du utveckla det med bönder, kattmän och äventyrare när spelarna vill interagera med spelledarpersonerna (än hellre kan du låta dem hitta på egna spelledarpersoner som de börjar prata med)..

"1) 'Lång introduktion'"
Den långa introduktionen kan vara bra, men den ska göras för att beskriva något övergripande, typ en resumé av förra spelomgången och sedan väver man in det med var de befinner sig nu.. Spelarna vill agera och de kan agera så fort som du nämner en plats eller en person.. För att citera ur din introtext:

"Värdshuset är ganska litet... /.../ Vid ett annat bord sitter den en man i sen trettioårsålder,"
Här är direkt två saker som spelarna kan vilja agera på.. Om man hör att man står i ett värdshus i en fantasyvärld brukar det nästan ligga i ryggraden hos en spelare att säga att denne går fram till bardisken.. Med andra ord.. Spelaren kommer (vilja att) avbryta dig direkt och hela din introduktionsberättelse kan därför gå i stöpet..

Det andra, att det sitter en försupen man, är dålig på två sätt.. För det första.. Varför drar mannen till sig rollpersonernas blickar? Han måste ju göra något ordinärt, som att spy på bordet, för annars lägger rollpersonerna inte märke till honom.. Tänk dig själv om du går in i en restaurang.. Du lägger inte märke till detaljer hos alla gäster.. De är bara en massa för dig.. Om däremot någon står och sjunger på bordet så ser du denne direkt.. För det andra? Tja.. Det har jag redan skrivit flera gånger.. Detaljen om att han berusad.. Hade han varit ensam så hade han dragit till sig rollpersonernas uppmärksamhet men nu var det fler folk i lokalen..

"2)'Normallång introduktion'"
Jag har nog aldrig en normallång introduktion.. Antingen använder jag den långa (och då när spelomgången börjar) eller så används den korta som jag sedan vidareutvecklar när spelarna agerar i min miljö som jag målat upp.. Jag vill peka på ett "fel" i texten..

"Vid vapenstället ligger en vedyxa slängd, men det är också det enda vapnet som verkar finnas där."
Det här känns som en inzoomning á la dåligt övertydlighet i filmer.. Du vet, när kameran bara fokuserar på ett enda objekt, som kommer att ha betydelse senare i filmen (det är rätt lätt att lista ut vem mördaren är om man kommit på detta).. Det kan vara en gasledning som pyser, en hand på svärdshjältet (Aragon i Sagan om Ringen när Boromir plockar upp Ringen), istappar som hänger i en isgrotta som verkar kunna lossna när som helst..

Det kan vara bra att göra en sådan här helfokusering för att stressa spelarna, som istapparna i grottan, men går precis lika bra att beskriva sådana detaljer i efterhand eller på ett annat sätt.. Säg att de blir tillfrågade att ta av sig sina vapen innan de är på väg in i värdshuset.. kan de lägga märke till att det bara finns en yxa i vapenstället.. Om du vill påpeka att de har mycket vapen på sig så gör det hellre som en insikt från deras sida.. "Ni står där i dörren, rätt välutrustade vapenmässigt med diverse rustningar och blickar in i lokalen".. För som sagt.. Om du bara nämner yxan så känns det som att du säger "Få är beväpnade och detta kan ni ha nytta av när det blir slagsmål senare"..

Övergripande förklaring först, detaljer senare..

Du glömde den bästa av de bästa när det gäller namngeneratorer.. Book of Everchanging Names (EBON).. Det finns flera på nätet men jag kan länka till en av dem (som har länkar till andra EBONs)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gjorde en Knyttlinggenerator som slumpar fram namn ur Astrid Lindgrens sagovärldar och har du tur så kan du slumpa fram Ronja (dock inte Birk), om du nu ville ha namngeneratorer
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag får tacka för kommentarerna.. ska tänka lite på det. Kan även förklara lite hur jag tänkte vid vissa tillfällen.

"Introduktionerna" var mest där för att förtydliga hur jag har vart med om hur spelledare (även jag) kan spelleda. Och jag tänkte bara försöka få fram lite om när jag tycker diverse saker passar, som är klockan 04,00 på morgonen skulle jag ej uppskatta en "lång introduktion" av ett vanligt värdshus som det är femte gången vi passerar, eller ett rum som min roll ej ser riktigt, bara far förbi.

"Det andra, att det sitter en försupen man, är dålig på två sätt.. För det första.. Varför drar mannen till sig rollpersonernas blickar? Han måste ju göra något ordinärt, som att spy på bordet, för annars lägger rollpersonerna inte märke till honom.. Tänk dig själv om du går in i en restaurang.. Du lägger inte märke till detaljer hos alla gäster.. "
Nja, vandrar jag in på en resturang som det endast verkar sitta ett fåtal personer på så stannar (i alla fall) jag upp och ser mig om vad det är för folk.
Och som sagt så är det egentligen bara för att förklara att det finns olika spelstilar.

"Detaljen om att han berusad.. Hade han varit ensam så hade han dragit till sig rollpersonernas uppmärksamhet men nu var det fler folk i lokalen.."
Det känns lite dumt att fråga sina spelare "Ser ni er omkring i lokalen då ni kommer in?" Eftersom man alltid får "ja" som svar.. eller i alla fall nästan alltid. Undantag kan finnas, men då är det egentligen bara för den rollpersonen att ignorera delar av vad man just sagt. Eftersom vandrar du in på en resturang och så lär du lägga märke till ett ungefärligt antal personer. Är det en handfull bara så lär du undermedvetet räkna dem.

"Det här känns som en inzoomning á la dåligt övertydlighet i filmer.. "
Håller fullständigt med :gremtongue: Borde ha omformulerat det där. Det var för att jag lade in det i efterhand, efter att texten var skriven och jag börjat författa vidare.

"För som sagt.. Om du bara nämner yxan så känns det som att du säger "Få är beväpnade och detta kan ni ha nytta av när det blir slagsmål senare".."
Jo, det är sant.. men jag ville fortfarande inte påpeka att rollpersonerna i detta scenario hade några vapen alls. Eftersom ofta då jag spelar brukar det bli så att en eller flera spelare inte har något vapen alls. (Inte nödvändigtvis för att de är magiker.) Så jag valde att lämna en lite nvit fläck där.

"Du glömde den bästa av de bästa när det gäller namngeneratorer.. Book of Everchanging Names (EBON).. "
Okej, får slänga in den om jag vidareutvecklar hela Spelledarguiden. Och jag har en fråga, vart det kanske för mycket information till spelarna för att kalla det en "spelledarguide"? Kanske bör jag tänka om lite eller byta rubrik?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"'Introduktionerna' var mest där för att förtydliga hur jag har vart med om hur spelledare (även jag) kan spelleda."
Skriv det då.. :gremsmile:

"Nja, vandrar jag in på en resturang som det endast verkar sitta ett fåtal personer på så stannar (i alla fall) jag upp och ser mig om vad det är för folk."
Räkna då upp det folk som du såg senast du besökte en restaurang (ta McDonalds, om du nu inte går på restauranger).. Själv kommer jag inte på en enda.. Det ska till att vara någon drag queen eller att jag träffar på en vän för att jag lägga märke till dem.. När man kommer till ett nytt ställe så söker man av området och filterar bort (och glömmer) allt som inte fångar ens intresse.. Det var det jag menade.. Du ska aldrig behöva fråga till spelarna "ser ni er omkring?" utan du ska övergripande återge de saker som de ser... Som en "handfull människor" i lokalen eller fokusera på enskilda personer, som drägget som somnat vid ett bord eller värdshusvärden som står bakom bardisken..

Nu ska vi inte bara fokusera på gästerna som är i värdshuset.. Om vi tar ett exempel så senaste matstället jag var i kommer jag ihåg hur välupplyst det var samt ungefär hur möblerna stod och målningen som fanns på en av väggarna.. Jag kommer dock bara ihåg att det var rätt mycket folk i restaurangen, inte någon specifik person.. Jo, förresten.. Jag kommer ihåg en blondin som såg ut som en docka men det är allt... och jag lade märke till henne just för att... hon utmärkte sig med sitt annorlunda utseende..

För att överföra detta till hur jag vill förklara beskriva en krog i rollspel..

"Ni kommer in på värdshuset som är rätt skumt upplyst.. Facklor hänger brinnande på väggarna och spritt ett sot på väggarna och som dessutom sprider en rätt torr luft på värdshuset.. Det är en handfull massa härinne.. Ni ser att en är vargman.. En annan möter er blick när ni tittar mot dem och ni ser en fet värdshusvärd bakom bardisken, torkandes ett glas med en handduk."

Jag har:
1) Beskrivit ljuset.
2) Ger ger än synintryck.
3) Presenterat en person i slutet som spelarna kan interagera med.. Eftersom jag beskrev den personen i slutet kommer det vara den person som spelarna kommer att komma ihåg och jag har på så sätt rälsat in spelarna att gå till denne..

Här kan även spelarna dela på sig.. Någon kanske vill ta kontakt med vargmannen medan någon annan kanske vill bevaka mannen som mötte deras blickar.. Detta för att jag förde fokus mot dem..

Samtidigt som jag beskriver kan jag rita en slarvig karta som visar hur allting är i förhållande till varandra.. Det är mitt sätt att beskriva när jag spelleder.. Jag säger inte att det är universiellt eller att man ska beskriva på det sättet men jag har kommit fram till att det funkar bäst för mig själv utifrån alla de spelgrupper jag spellett i åratal.. Jag har även reflekterat över hur jag själv har reagerat som spelare över de 8-13 spelledare jag själv har haft (ibland miss)nöjet att få spela med..

Det man egentligen bör göra är att finna sin egen berättarstil (vilka saker man fokuserar på vid beskrivning) och sedan ibland kanta det med att variera sättet man beskriver på.. Ibland ritar jag inte kartor.. Ibland ställer jag frågan till spelarna "Vilka ser ni därinne?" (det brukar mest vara de spelare som varit spelledare som svarar).. Ibland säger jag högst 5 ord..

"Och jag har en fråga, vart det kanske för mycket information till spelarna för att kalla det en 'spelledarguide'?"
Skriver du en spelledarguide åt spelarna? För lite text var det väl inte.. Snarare tvärtom.. En spelledarguide skulle jag vilja se på 20-50 sidor med olika kapitel där det är meningen att man ska slå upp och läsa om (och om och om igen) det kapitel som behandlar det man själv tycker man bör förbättra, snarare än läsa igenom hela boken, lägga den ifrån sig och sedan anse sig vara en superb spelledare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker många brister i att läsa en bok om igen
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Ett tips: Det viktigaste när man kommit en bit

Det viktigaste när man kommit en bit med sitt spelledande, när man kan beskriva utan att svetta ihjäl sig och kan sina saker så väl att man inte plöjer papper hela tiden är engagemang i berättelsen. Överlag är det nämligen så att är spelledaren engagerad i det denne berättar blir spelarna intresserade. Det är lite som med lärare i skolan, de som är engagerande är intressanta att lyssna på. Men för att verka engagerad finns det en rad knep man kan ta till och jag tänkte påpeka de mest uppenbara:

Rösten. Viktigt, viktigt. Hur man engagerar med rösten kan man läsa om i böcker om att hålla tal. Kolla på Hitler, han var ingen bra människa, men han kunde hålla engagerande tal. Ett svenskt exempel som jag tycker är bra är Ernst-hugo Järegård. Hur blir de då engagerande? de varierar intonation och röstläge. Stundtals pratar de långsamt, stundtals snubblar de över orden. Stundtals viskar de, stundtals skriker de. För att man skall komma ihåg att byta tonläge när man berättar har jag ett knep. Jag skriver "Byt tonläge !" på en lapp och har den framför mig när jag spelleder och då jag råkar se lappen så byter jag tonläge och/eller talrytm, lite beroende på vad som passar.

Kroppen. Låt rösten leda och kroppen följa brukar jag själv tänka. Pratar man om något ovanför spelarna kan man peka eller titta uppåt, pratar man om något litet kan man krypa ihop pratar man om något roligt kan man le osv. Låt känslan i berättelsen gå igen i dig som spelledare.
 
Top