Nekromanti Spelledarens Förbannelse

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Såg en himla intressant debatt på SciFi-rollspelsforumet.
Det var Daniel Lehto som skrev in det, så jag hoppas att det
är lugnt om jag nallar rubriken ;-)

Jag är i precis samma situation som Daniel är i, vi får
båda spelleda VARENDA gång det drar ihop sig till lite
tärningsrullande. Jag har spelat en handfull gånger de
nio år jag spelar rollspel (är 18 som en liten parantes)
och det verkar som om det finns en del spelledare som är
dömda till den positionen. Jag har ett kompisgäng som har
en sund regel: Alla ska vara spelledare någon gång så ingen
gör detta för ofta. Jag kan inte direkt omvandla detta till
en given regel i "min" spelgrupp - Folk har för mycket att
göra helt enkelt eller är lite slöa. Ett annat argument är
"Jag men du är ju bättre än mig" ... *suck* Övning ger
färdighet, kanske ?

Varför är det på detta viset, som rumpissarna sa. Självklart
tycker man väll om att spelleda men att spela skulle vara
trevligt också. Finns det folk som kommit ur situationen
som den "evige spelledaren" och i så fall: Hur i hela fridens namn gjorde ni ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
2st SLs & lite andra tips...

...kanske inte är världens smartase om man vill ha allsmäktig makt på sin värld men då kan man turas om att spelleda. Men annars kan man ju alltid tvinga någon annan att spelleda, i ditt fall så är det bara att köra med "om inte någon annan spelleder så blir det inget!". Eftersom du vägrar så måste någon annan spelleda annars blir det ju inget... men varför spelar du inte med ditt andra kompisgäng ??? Det verkar som om dom är en liten bättre spelgrupp..

Men jag vet ingentligen inte hur man skall ta sig ur den eviga förbannelsen, jag har lyckats lätta på den iom att det finns fler än jag i min spelgrupp gillar att SLa... ett annat försök kan ju vara att skaffa något annat rollspel som någon verkar intresserad av och låta han/hon spelleda det... det är så vi har löst det i min spelgrupp...

Nightfang som tycker om att SL:a men inte hela tiden...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Gå på konvent och spela där.
Ni kan ju skaffa fler spel som andra kan vara spelledare i. Så kan du behålla din position och så får ni lite omväxling annat än att snöa in på samma spel.
I min spelgrupp kör vi numera mest enkvällsgrejer(mest för att vi nästan varje gång har med "nybörjare" som aldrig spelat förr). Fast det kräver förstår kreativitet från alla håll. Man spelleder det man själv skrivit.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Ja,,, fast i våran spelgrupp har vi en "bakvänd" situation där våran Spelledare absolut inte vill att någon annan skall spelleda.....
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Det rakaste vore att ta upp problemet med dina kompisar och förklara vad du känner om att SL:a varje gång.
Själv var jag ensam SL ett par år men jag sa rent ut att jag oxå ville spela ibland och vips nu har alla en egen värld eller ett eget rollspel att spelleda.
Om inte det funkar att vara rak och du inte känner för att spelleda så sk-t i det då. En regel som jag håller hårt på är att vara sugen på att både spela eller spelleda annars blir det inte bra utan oftast segt, struligt, ointresserat, ja kort och gott tråkigt!
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Ok, det är jag som är nämnde SL. Jag är ínte emot att andra spelleder, men vill helst inte att de spelleder samma spel som jag. Vi har (tyvärr) bara ett spel än och däri ligger problemet.

Det känns för mig meningslöst att någon spelleder en/någon enstaka gång eftersom det på sätt och viss förstör den "världsbild" som den egentlige SL:n har byggt upp, även om det så bara är tillfälligt. Jag råkade ut för grejen är gång när vi spelade Eon. Mitt Mundana är förhållandevis jordnära och jag fick spela ett äventyr som kändes för överdrivet (skatter...skatter...artefakter... i massor).

Därför är min idé att som exempelvis Nightfang låta var och en spelleda sitt spel. Men sen ligger ju ett problem i att somliga bara vill spelleda just någon enstaka gång.

(pust)

Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM>...men vill helst inte att de spelleder samma spel som jag.</EM>"
Bra åsikt. Förstår vad du menar. En spelare till mig köpte DoD6 igår. Visserligen är det helt k för mig. Det är ju ändå en annan värld än Ereb. En annan sak man slipper om man kör andra spel är regeldiskussioner.

"<EM>Finns det folk som kommit ur situationen
som den "evige spelledaren"...</EM>"
<B>Silke</B> kom med ett bra förslag. Tala med dem.
Konvent inträffar tyvärr så sällan så att man kan bli tillfredsställd med att spela.
Ta och vägra att vara SL för att få dina spelare att inse att du också vill spela.

Försök kanske få tag på en annan spelgrupp och spela med dem. Nu säger jag inte att du ska överge din gamla grupp men säg, om nån av dina spelare frågar, att du också vill testa att spela.

/[color:green]Han</font color=green> som undrar varför vissa gör radbyten i sina inlägg (som t.ex. <B>Kitzune</B>)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>
"En annan sak man slipper om man kör andra spel är
regeldiskussioner."</I>

Vi har haft ett par i Vampire: The Masquerade, men den gamla
klassiska repliken från mig brukar vara "Det verkar så, men
något lurt är det med det hela". Man kan kringå
regeldisskusioner genom att agera som en politiker och ge
det en lätt magisk/romantisk natur så spelarna tror att
allt inte är som det ser ut att vara.
<I>
"Silke kom med ett bra förslag. Tala med dem."</I>

Har gjort det. Bojkottade spelledandet i ett par månader
dessutom i samma veva bara för att visa att jag inte orkade.
Fick ju nästan resultat - Någon hade <I>påbörjat</I> ett
äventyr men det var allt.
<I>
"Försök kanske få tag på en annan spelgrupp och spela med
dem"</I>

Jag har några andra att spela med faktiskt, saken är den
att vi aldrig riktigt kommit till skott (hmm, missuppfatta
inte det här nu).
<I>
"som undrar varför vissa gör radbyten i sina inlägg (som
t.ex. Kitzune)"</I>

För att det blir lättare att läsa IMHO.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Re: 2st SLs & lite andra tips...

För många år sedan, när Doctorn bytte spelgrupp, så föll även han in i spelledarens förbannelse. Eftersom jag bytte till en helt ny grupp, som aldrig hade spelat förut. Det narturliga var ju att jag presenterade rollspelens värld för dem, och senare skulle även de försöka spelleda. Tyvärr så var ju så att jag fick en känd kommentar kastad i ansiktet; "Men du är ju så bra på det, vi kommer inte att lyckas lika bra!!"
Fan, så jag fick spelleda i ett bra tag framöver, tills det att en av mina spelare skaffade ett rollspel själv! Plötsligt så fanns det en värld och ett regelsystem som inte jag kunde för fem öre. För att slippa spelleda det spelet med så vägrade jag läsa reglerna och på den vägen är det.
Det finns dock en risk med detta. Jag, som tydligen är dömd att för evigt spelleda Drakar, är den enda som spelleder mitt eget favoritspel. Om man bara har en SL i ett spel så är det svårt att ngn gång få spela det själv, just eftersom de andra är rädda för att förstöra den värld man byggt upp.
En lösning vi testade var att skapa en alternativ värld, där "gäst SL:s" fick skapa hur de ville, de kunde förstöra eller skapa nya riken helt efter eget huvud. Det fungerade, men det var ju givetvis ett jävla jobb med världen...
Men som sagt, jag lider med alla er som lider av SL:S Förbannelse!!

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag är en s k “evig spelledare”, men jag är inte direkt missnöjd med sakernas tillstånd. Jag är en mycket sämre spelare än spelledare, när jag spelar så kommer mina sämsta sidor lätt fram...fan vet vad det beror på. Jag trivs mycket bättre med att vara spelledare, och så koppla av med någon enstaka spelarinsats då och då...

mvh
Örnie
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Sätt dig på tvären, säg att du vägrar, vill ni spela får någon annan spelleda. Brukar fungera, såvida de andra inte ger upp och beslutar sig för att se på film istället.

Annars kan man föröska göra ett avtal, säg att du spelleder ett äventyr för varje som någon av de andra spelleder.

_öRn
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Ja i det äventyr du nämner (skatter, skatter, skatter m.m) så var väl det lite överdrivet :). Men äventyret var annars jävligt bra och han som då var spelledare var jävligt mycket bättre än vad du är........Bättre på att skapa stämning m.m..... Och i frågan om att vara spelledare (Jag är med i Flash backs spelgrupp) eller inte så tycker jag att om jag utgår från mig själv så skulle jag tycka att det skulle vara roligt att spelleda för EON nå'n gång......För jag vill inte vara spelledare för ett helt spel.......Och hur ska jag då få chansen att vara SL om man utgår från Flash Backs ( It's my way, or the hay way.) som han kör med för att han är SL i föreningen så han bestämmer.................
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Re: 2st SLs & lite andra tips...

Där håller jag helt med dig.....
I frågan om att "Jag vill spelleda men inte för ett helt spel för jag vill också spela spelet"
Jag lider med dig......
Och det skulle vara snällt om du ville få min SL att inse att man kan vara SL "för en dag"........
 

Kowalski

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
43
Location
Linköping
Tillhör oxo dessa eviga spelledare...och trivs ganska bra med det...har löst "problemet" genom att en gån i mellan skapa någon mycket aktiv SLp som jag ägnar långt mycket mertid åt än i vanliga fall...då får man lite spellande i vart fall....

Högaktningsfullt Kowalski
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Det finns ett sätt!

Och det är faktiskt ganska så enkelt. Det gäller bara att hitta ett annat gäng, de behöver inte vara så många, men kravet är att däri ska det också finnas någon som har drabbats av spelledarförbannelsen. Så när du börjar prata om att spela med dem så nämner du aldrig att du är SL själv utan att du "bara har spelat lite, och inte är så van" och vips, så är du kvitt problemet. Kanske lite taskigt mot den andra SLen, men man kan inte tänka på alla jämt /images/icons/smile.gif.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Vi är väll lika på den punkten.

<I>
"har löst "problemet" genom att en gån i mellan skapa någon
mycket aktiv SLp som jag ägnar långt mycket mertid åt än i
vanliga fall"</I>

Sådär gör jag med. Och av någon mystisk anledning dör aldrig
denne ;-)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Smart idé! Får testa! [NT]

.


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM>Fick ju nästan resultat - Någon hade </EM>påbörjat<EM> ett
äventyr men det var allt.</EM>"
Ah! Känner igen den typen. Själv har jag haft turen att komma i en grupp där två tycker det är kul att vara SL och tre som kan ställa upp. Det är bara två pers. som är helt hopplösa.

"<EM>'som undrar varför vissa gör radbyten i sina inlägg (som
t.ex. Kitzune)'

För att det blir lättare att läsa IMHO.</EM>"
/[color:green]Han</font color=green> som tycker tvärtom (att det blir jobbigare att läsa)
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Känner till problemet...

Löste det ganska enkelt. Mina kompisar skyllde jämt på att dom var för trötta eller att dom inte hade några idéer. Så jag gav dom mina idéer och lät dom spinna vidare på dom. Funkar ganska bra faktiskt. Nu är jag av den sorten att om jag ppnar en bok och läser 2-3 sidor har jag 4-5 idéer i huvudet som bara måste ut. (det är tur att jag inte läser mycket) Men när dom säger att dom är för trötta är det svårt att sätta emot. Har inte kommit med något bättre än jag är bakfull jag orkar inte idag...eller "inte ikväll älskling jag har ont i huvudet". Funkar 10% av fallen faktiskt till min stora förvåning.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 
Top