Nekromanti Spelledaren till Ficons grupp träder fram (wow)

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Det har varit en del kritik till den spelkampanj och den spelgrupp som Riddar Ficon (Hej på dej) presenterat. Jag antar att det är dags att förklara vad det hela handlar om.

Först vill jag kommentera allt prat om dvärgar och liknande. Dvärgen i fråga är en karaktär som slagits fram, men INTE ingår i någon spelgrupp ännu så därför finns heller inga anledningar till att han skulle umgås med alven. Samma sak gäller den soldiska riddaren (vad är det för konstigt med Zorianriddare nu då?) och den muhadinske granaschfäktaren, där inga av karaktärerna ingår i den nämda spelgruppen, i alla fall inte ännu. De karaktärer som spelar ihop är mycket riktigt en leream-alv, en schaman samt en cirefalisk tempelriddare (och ja, dom finns som tidigare påpekats). De band som binder dessa rollpersoner ihop varierar.. mellan cirefaliern och alven råder ömsesidig respekt och möjligheten till kulturellt och färdighetsmässigt utbyte. Att schamanen (som när rollpersonen slogs fram var Asharier) senare avled ger en del problem och är upphovet till "tirakproblemet". För att överleva har hans andenu kontrollerat en frakktrukh.. (han hade en kortare period när han kontrollerade en medelålders nergången båtkapten, men även han avled i en hjärtattack i samband med svärdsspelen i Hadarlon.) Detta betyder att det är fråga om en mänsklig ande i en tiraks kropp.. detta är en mycket ovanlig, och som jag anser högst intressant situation. Alven i fråga har inte konfronterat "tiraken" sedan han bytt kropp, så jag kan inte presentera några förklaringar ännu på varför de skulle umgås. Men man måste se att det är enbart kroppen som är annorlunda, inte intellektet. (Mycket förvirrande för alven förhoppningsvis :)

Vad gäller diskussionen om hack-n-slash äventyr så är det sant att jag har använt en hel del äldre DoD äventyr som mallar för Eon-äventyr. Dock har jag ansträngt mej för att inte ha någon styrd modell typ gå-hit-få-äventyr-gå-dit-slå-tiraker-hämta-skatt utan strävar efter att få en dynamisk spelvärld där spelarna vandrar runt fritt, gör det deras karaktärer vill och spelar efter de drivkrafter de har. Jag anpassar mina spelvärldar efter mina spelare, och den här gången är målet en realistisk, spännande och mycket farlig värld där även "de vanliga tirakerna" och monstren har personligheter och egna drivkrafter, och kan ses som egna individer för att efterlikna verkligheten någorlunda. Strider är givetvis en central del, men tro inte att det enbart handlar om detta eller erfarenhetsjakt, då (enligt mej) strider i Eon är farliga, realistiska och blodiga företeelser där de flesta motståndare kan vara dödligt farliga. Dessutom bör tilläggas att trots 3 förflytna år för rollpersonerna, är de enda offren hittils ett par olyckliga odöda.

Personligen anser jag de personer mina spelare skapat vara väldigt intressanta och roliga.. Riddar Ficons spelare hade väl hoppats på lite mer av en krigarkaraktär men fick en person som mycket väl kan bli en stor politisk gestalt. Detta öppnar många möjligheter till roligt rollspelande och kan bli en väldigt mäktig människa.. Schamanen i en tiraks kropp och den något högdragna alviska vapenmästaren är lika fascinerande skapelser som har härlig potential.

Kommentera gärna om ni vill. Jag håller fullt med Duriel att rollspel är till för att ha roligt och man inte skall hänga upp sej på regler. (Hej på dej med :gremsmile: Även om jag har en tendens att använda så många realistiska regler jag kan ibland..

Jag undanber mej eventuella "nybörjar-SL" attacker, då jag har spelat sedan jag var 9 år och konstruerat eget spelmaterial en stor del av tiden (skryt skryt). Däremot vore det mycket kul med kontruktiv kritik och eventuella förslag på band mellan ovanliga kombinationer på rollpersoner, då detta tydligen var ett hett ämne.

Och förresten, Sir Foilan. Förekommer stavas just förekommer, inte färekommer. Klaga inte på Ficon om du stavar fel själv. (Har jag stavat fel själv nånstans skyller jag på mitt värdelösa tangentbord.)

Spela i de spelvärldar och grupper ni har roligt med! Moduler och regler är till för att ge inspiration och underlätta spelandet.

//Eltoro
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Grupprealtioner, svårt men inte omöjligt...

Vad gäller spelgruppers sammansättning instämmer jag med 'hatten' i diskussionen nedan.

I fallet med hur man skapar band mellan olika rollpersoner finns det några bra knep att använda...

Med alver och dvärgar är det lätt. Den ena räddar den andres liv, den andre står i skuld. Vänskap och respekt utvecklas, alver och dvärgar tänker egentligen jäkligt lika när det gäller heder. Annars kan de bli bästa fiender osv...står i alvboken.

Ge rollpersonerna en gemensam fiende...smidigt.

Låt dem ha genomlevt någon strapats tillsammans som slaveri eller sjönöd...krig går också bra.

Låt dem vara kär i samma kvinna (om de är män). För att inte deras onda ärke rival ska få henne tvingas de sammarbeta mot honom och en viss sorts vänskap utvecklas.

Ha dem anklagade för samma brott och straffade, sedan får de gemensamt ge sig ut för att piska upp den skyldige.

Har du sett "The talented mr Ripley"? Låt en av rollpersonerna få uppdraget av nån att övertala en annan rollperson till nåt som t.ex. att gifta sig med nåns dotter eller att återvända hem.

//Jonas
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Grupprealtioner, svårt men inte omöjligt...

Aaaa kommer i håg...

spelare 1 ville göra en Dvärg Bardell hette dvärgen. dvärgen fick i händelser att någon har räddat hans liv och han är i tacksamhets skuld till denna någon.. ( Som SL sa jag att Det är en gammal Dvärg i Chadrians Hopp som räddade din Familjs heder och liv en gång i tiden utan hans hjälp hade du och din mor far samt dött och dina yngre syskon aldrig fötts. ) Dvärgen fick även att han hade ovanligt många syskon..

Spelare 2 ville göra en Tirakmagiker vars namn blev Troff.. Tiraken fick i händelse tabbelen att han hade en vän som var hantverkare ( Spelare vill ha en smed som vän och SL sade okej smed till vän får du han bor i Chadrianshopp ) och han fick i tabbelen att han hade räddat livet på någon.. ( som SL så sa jag Du råkade under en brand rädda livet på en gammal Dvärg och nu så ger Dvärgen dig bra priser på smides föremål han verkar ha någon form av tacksamhets skulld till dig.. Oooja vist Det är dvärgen som är din "smed vän" men säg inte till någon att ni ÄR vänner för då djävlar.. )

Sist men inte minst så Dvärgen var knytpunkten som fick Bardell och Troff att mötas.
DÅ Bardell hade en tacksamhets skuld till dvärgen och
Dvärgen hade en tacksamhets skulld till Troff så gjorde jag så här..
Den gamla dvärgen fick höra att Troff skulle fara upp till alv skogarna för att söka magiska hemligheter och en Tirak i alvland är inte säker så han bad Dvärgen Bardell om hjälp..
ungefär så här gick det till..
Höredu Bardell jag har räddat din familj liv och du är i tacksamhets skulld till mig ELLER HUR ? Sa den gamla dvärgen.
Bardel: "Jeep och jag är så ivrig att få en chans att betala tillbacka skulden.."
Gamla dvärg: "För något år sedan räddades mitt liv och jag sitter nu i en stor tacksamhets skulld själv. Nu ska den personen jag vill rädda ut på flera långa resor som troligen blir hans död OM han inte har någon som skyddar honom. Ska vi byta skuld med varandra ?.. DU ser till att magikern Troff inte dör och på så sätt betalar du tillbacka tacksamhets skulden som din familj har emot mig"
Bardell: "Låter som en plan skuld emot skuld jag accepterar"
Gamla dvärgen: "*hmm* tja jag kanske borde ha nämnt innan du accepterar men nu är det försent att han är en Tirak magiker"
Bardell: "En Smutsig vidrig Tirak *Uuuuu* så vidrigt"

poängen vart att Bardell beskyddade Troff med all ork han klarade av och uj va vänner de blev...
Fast det tog ett tag innan Bardell hade räddat Troffs liv nog många gånger för att vara skulld fri..
en gång för pappa.
en gång för mamma
en gång för Mig
en gång för Lille bror
en gång för Lille syster..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Enough said.

Precis, helt korrekt... Och till och med, ja det stämmer.

Rollspel är till för att ha roligt, inget annat.
Ingen har någon rätt att berätta för någon annan hur de skall spela.
Inte heller har någon rätt att utdöma en annan som oseriös för att denne inte håller sig till gängse rollspelsuppfattning.

Att diskutera huruvida en spelargrupp är sannolik eller inte är väl ok. Det är ju det ett forum är till för. Diskussion.

Men låga personangrepp och fördomsfulla halvfascistiska kommentarer om hur man borde och inte borde spela borde fördömas, spottas på och allmämnt fnysas åt enligt mig. Det är rent ut sagt trist att det förekommer på det här forumet.

You go.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Oskyldiga offer!

Dessutom bör tilläggas att trots 3 förflytna år för rollpersonerna, är de enda offren hittils ett par olyckliga odöda.

Shamanen då? Han har ju trots allt tagit över massor av försvarslösa själars kroppar. Om något bör riddar Ficon (alven bryr sig nog inte om thrukhen men kanske om resten) ha svårt att förlåta shamanen för hans handlingar.



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Grupprealtioner, svårt men inte omöjligt...

Med alver och dvärgar är det lätt. Den ena räddar den andres liv, den andre står i skuld. Vänskap och respekt utvecklas, alver och dvärgar tänker egentligen jäkligt lika när det gäller heder. Annars kan de bli bästa fiender osv...står i alvboken.

Det funkar inte om spelarna spelar realistiskt. En alv skulle inte rädda livet på en dvärg och vice versa. Blir de sedan bästa fiender så betyder det inte att de kommer äventyra tillsammans utan att de kommer att ställa till det som bara faen mot varandra men respektera den andre som en slug och inteligent motståndare



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Re: Grupprealtioner, svårt men inte omöjligt...

<I>En alv skulle inte rädda livet på en dvärg och vice versa.</I>

Äh, kom IGEN! Är man så hederssam som en dvärg eller en alv så skulle man nog rädda livet på vem som helst bara man fick möjlighet. Att låta någon dö mitt framför ögonen på en är något som jag om jag vore dvärg eller alv skulle låta vila ganska tungt på mitt samvete i efterhand, även om den döde bara var en sån där lömsk, slug XXXX.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Grupprealtioner, svårt men inte omöjligt...

Hedern är vinklad och alla har olika åsikter om hur sin egna heder gestaltar sig. Dvärgar som dödat massor av ens förfäder är skit och man vill nog gärna sätta en eller flera pilar i en av de jävlarna. Varför ska man rädda sådant pack? Tempelriddarna på medeltiden var hedern i människogestalt men de dödade mer än gärna saracenare och skulle inte hjälpa en djävul (enligt riddarna var saracenarna just det). Alverna har alla fotografiskt minne eftersom de kommer ihåg allt som hänt dem glasklart till skillnad från människorna. De kommer ihåg alla sina fallna vänner och de är jävligt sura på dvärgarna. Samma sak med dvärgarna.

Man KAN få en alv och en dvärg att bli vänner men det brukar vara mycket svårt och inte bara hafsas ihop med "du ser en dvärg slåss mot två skurkar." Alven ser passivt på och hejar på "skurkarna". Dvärgen förtjänar det säkert ändå.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top