Nekromanti spelledare, titta hit, i need help!

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Finns tusen saker man kan tänka på. Eftersom du postar på Eon forumet antar jag att du syftar på Eon - läs spelledarens guide för riktigt många bra tips (eller Eon 2 om det är så att du har det).

Annars är saker du kan tänka på inlevelse och att ge dina spelare rum att agera tillräkligt, samt att skapa balans med allt, du vet att du gjort rätt när det känns bra och harmoniskt.
 
G

Guest

Guest
Träna innan äventyret på att spåna småhistorier och händelseutveklingar så snabbt som möjligt för att lättare göra en dynamisk värld samt vara förberedd på oförutsägbara aktioner från spelarna så det inte blir "Öhhh, öhh mmmm jahaja jo ja så kommer en stor barbar utrusandes ur dörren..." det förtar mycket av upplevelsen tyvärr.

Andra saker är att tänka igenom äventyret och hur det kommer påverka en eventuell kampanj,men tänk inte heller förlångt då kan man få en tendens att snabbspola tills spelarna är där du tycker äventyret är som intressantast och kan även råka ut för att spelarna tycker det samma och spolar förbi saker du tycker är viktiga.

Över till min tredje mening, ta det första äventyret med en grupp för att se vilken position i gruppen spelarna tar, detta är antagligen den de vill ha om de inte experimenterar eller är nybörjare, låt de alltid ha möjlighet till dessa positioner men ge dem också en möjlighet att byta.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
spelarna ska inte särbehandlas. använd reglerna så mycket som möjligt. då märker spelarna att handlingen inte är fördefinerad.

undvik klicheér då dessa sabbar stämningen.

bland det värsta som kan hända är att spelarna känner att dom alltid klarar sig. det är spelarnas jobb att påverka världen, inte din. bara för att dom hamnar i fängelse så behöver inte en blixt slå ner i just deras cell så att dom kommer ut. hamnar dom i fängelset så är det deras fel. och då ska det vara omöjligt eller väldigt svårt för dom att komma ut så att dom värkligen är medvetna om att dom ska undvika att hamna där från början. det kanske är tråkigt att sudda ut en karaktär för att han blev avrättad när denne inte visste faran. men det är mycket bättre i längden då spelaren inte kommer att behöva hjälp ut ur ett fängelse då han lärt sig att hålla sig undan. och detta i sin tur bidrar till att spelarna känner att dom står på egna ben och att dom är lika dödliga som andra. för det mesta så kan dom hitta på egna kreativa sätt att klara svårigheter. hjälp dom bara om du tvingat in dem i ett fängelse som dom inte tar sig ut ur. dock med logiska medel, som att dom måste betala för att få hjälp (ganska mycket då eftersom då skulle alla ta sig ut).
kort sagt, dalta inte med dom. då blir dom aldrig erfarna och kan alldrig uppleva det roliga i många situationer.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"undvik klicheér då dessa sabbar stämningen."

Rätt behandlade kan klichéer vara användbara.
Man ska passa sig för att bara bli komisk och förutsägbar med dem. Någon som först ser ut som en kliché kan ju visa sig ha helt andra egenskaper än de man förväntar sig.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Övning ger färdighet..

hur man gör föratt spelleda bra?
Genom att man är SL allt som oftast & helt enkelt övar sig i SL´andets ädla konst... :gremwink:

Närå, jag tror att det är bra iom man är förberedd inför spelmötet, har koll på de nödvändigaste reglerna & sådant så tror jag nog att det ska bli bra. Dock tycker jag nog att det viktigaste är att man har skoj !!!

/ Johan K, som sl´ar hellre än bra.. :gremsmirk:
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
EON är inte stridbaserat. alla äventyr måste inte innehålla minst en fight (särskilt inte skurkar som anfaller bara för att rp kom för nära)
och alla rollpersoner inte vara krigiska.

i mitt nuvarande äventyr finns inga strider inplanerade. dom enda striderna som kan förekomma är om rp anfaller en vakt eller nåt, bondlurkar flyr bara. eller om dom duellerar (vilket alldrig hänt).

notera att mitt förra inlägg på denna tråd kom som ett svar på fel inlägg, jag svarade naturligtvis till edarion.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
En stor del av upplevelsen ligger även i äventyret, förbered äventyret så att de rör sig i en intressant och genomarbetad miljö samt att intrigen är lockande på ett ellar annat sätt.


( Till syeth-hd

notera att mitt förra inlägg på denna tråd kom som ett svar på fel inlägg, jag svarade naturligtvis till edarion.
Inga problem för min del :gremcool:)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Ett tips - förbered, men förbered inte för mycket. Sida efter sida med textmassor ser förvisso imponerande ut och man kan känna sig lite duktig med det, men det är sällan man får användning för det. De bästa rollspelsupplevelserna jag fått har kommit genom improvisation, och inte genom välplanerade händelser.

Visst, det kan underlätta en del att skriva mycket, men det är mer när det bara flyter på, och det är själva skrivandet som är viktigt tror jag. Man kan få inspiration till händelser som är coola medan man skriver, man kan få en känsla, en stämning, som kanske inte är nedpräntad på pappret men ändå underlättar när man sedan spelar äventyret. Den delkampanj jag spelar nu ligger på ganska många sidor, och jag har inte fått så mycket användning för textmassorna. Istället är det den stämning som jag sedan setts råda i äventyren som smugit fram medan jag skrivit som gjort att jag faktiskt haft glädje för det, men som sagt - själva textmassorna är inte vidare nödvändigt.

-Hjalle, extemporatör av stora mått.
 

snöboll

Veteran
Joined
25 Sep 2005
Messages
19
Location
Sigtuna
Du har så himmla rätt som man kan ha!
Jag gjorde en kampanj där spelarna blev inbjudna till en pirat-ö
som inte fanns med på kartan och där fick d ett uppdrag att sticka upp till norr för att hämta den asiatiska ankan (bara en gul anka) ur ett barbar slott, det mesta var improvisation och de jag körde med sa att det var de roligaste de hade kört!
Det var bara ett äventyr som jag hade skrivit 3 sidor på!
Sen gjorde jag en fortsättning som jag gjorde jätte noga...
Flera A4 men den vart rena motsattsen!
 

snöboll

Veteran
Joined
25 Sep 2005
Messages
19
Location
Sigtuna
Ett annat problem

Ett annat problem jag stöter på OFTA är att om rp:n stöter på en återvändsgränd med ett kolsvart hål i väggen, och han säger att han stoppar in fingrarna i hålet och lösningen är att han ska stoppa in fingrarna i hålet och dra utåt... Då är han ju så nära svaraet på det hela att han nästan "tuchar" vid svaret men ändå så kommer han inte åt det och börjar vrida och vända på allting! Vad ska man göra då??? När rp:n tror att svaret är 10ggr svårare än va det är! Man vill ju inte att han ska sitta och rabbla upp massa onödiga svar i 10 min vilket oftast brukar hända, och det förstör ju stämningen ganska mycket!

HJÄLP!
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
en bra ideé är att skriva hur en plats ser ut och vilka som bor där osv. om man beskriver några platser på var sitt A4 och använder när dom behövs. dom kanske intre alls behövs. då slipper man komma på allt på en gång och det går snabbare. uppdrag och händelser bör man fortfarande improvisera. jag ska använde detta nästa möte men har inte prövat innan så jag kan inte garantera något, men det är vad jag räknar med iallafall. :gremgrin:

exempel: spelgruppen har följt en landsväg ett par dagar. så sl tycker att det verkar logiskt att dom springer in i en by snart. men denne har ideé torka så sl plockar fram by nr4 och använder den som grund.

ni får ursäkta att jag skrivit 3 inlägg när det behövts 1. detta är för att jag inte kan komma på allt på samma gång.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Re: Ett annat problem

Om spelarnas enda chans att komma vidare i äventyret är en gåta/scen/händelse så riskerar man alltid att det kan skita sig. Om man har en friare miljö där det alltid finns något att göra och där spelarna kan prioritera och välja vilken väg dom ska följa spelar det ingen roll om dom inte fixar en så enkel sak. Spelarna kan alltid ge sig iväg och göra något annat för att senare återvända till det olösta problemet.

Många liknande problem kan uppkomma genom kommunikationsproblem, spelarna tar för givet att man som sl förstår vad dom gör även om dom inte säger det rakt ut, eller så glömmer dom/struntar i att berätta exakt vad dom gör. Som spelledare kan man hantera det genom att fylla i vad rollpersonen gör och hjälpa dom på traven liksom. Om du vill ha tankenötter åt spelarna och INTE vill hjälpa dom förbi så försök utforma problemet så att spelarna kan försöka en massa saker utan att man sabbar stämningen, kanske med problem där man måste lista ut HUR man ska åstakomma en sak och inte försöka lista ut VAD man ska göra med t.ex. ett svart hål i en vägg...
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
sammla på dig så mycket information om allting och var inte regel kåt utan ha en bra fantasi i stälelt. kopiera upp viktiga sider ur boken så du slipper blädra så mycket och skirv ner stolpar på ett papper och använd det när du tycvker det passa.
jag brukar göra en grupp SLP som jag vet att dom komemr stöta på under mötet men frågan är När och hurd et går för dom det komemr man på då. SÅ ett BRA TIPS HA EN BRA FANTASI MED DIG TILL MÖTET
 

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
85
Location
Norra Uppland
först av allt RESPEKTERA ALLA i spelgruppen spelare som spelledare



1) Ha flera händelser igång på samma gång, så spelarna märker att världen inte stannar om de tar en fikapaus...
2) Följ med spelarna, tvinga inte spelarna att gå till höger utan vänta och ge dem hintar till höger och om de går till vänster så lägg grottan åt vänster ( de vet inte att du har ändrat)
3) Vad är roligast i ert spel reglerna eller historien? I vår grupp är inte reglerna mer än riktlinjer d.v.s. ibland så "skiter" vi i reglerna (och naturlagarna) för att historien blir roligare
4) Lär dig var du hittar reglerna (det är inte nödvändigt att kunna alla regler, men det underlättar om man vet var i boken de står)
5) Lär dig äventyret, men följ det INTE slaviskt se ovan
6) kom ihåg SL HAR ALLTID RÄTT undvik regel diskutioner (de DÖDAR spänningen)
 
Top