Nekromanti Spelledare se hit!

PubisFlarup

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
50
Location
Tidaholm
Godagens Godagens!

Nu hade jag tänkt diskutera ett problem som förföljt mig ett tag. Det har att göra med vilken färdighetsnivå man ska sätta på sina Spelledarpersoner (SLP).

I vår spelgrupp så brukar vi turas om att vara speledare då ingen riktigt tycker det är roligare att spelleda än att spela. Nä'r jag själv varit spelledare så har jag försökt anpassa mina SLP till de färdighetsvärden som finns lite här och var i modulerna (typ rövarbandet Korpens Skugga). Men det finns ju andra som inte gör det. Det förra uppdraget vi spelade så skulle vi åka till en ön i storaarkipelagen och söka rätt på info om den sak vi var ute efter. Och av nå¨gon anledning var vi tvugna att gå igenom djungeln. Vi han dock inte komma så långt innan ett 10 tal folk kallade "varer" hoppar på oss. Då jag själv spelar en ganska väl meriterad och stridsvan Thismalv och mina kompanjoner spelar ninja (prisjägare och livvakt typ), powerful magiker och fet handelsman så trodde jag faktiskt att vi skulle kunna ha en chans då vi var två i gruppen som hade unika stridskonster och bla bla bla. Men OJ VAD FEL JAG HADE. Det visade nämligen att dessa små vätteliknande as typ hade 15-16 i färdighets chans, mer än vad vi hade. Hade de haft 10-12 som vanliga monster så men nu hade de ju inte det utan de gjorde typ tre anfall var och fullkomligt mosade ner mig på en runda. Tragiskt.

Jo så vad tycker ni skall man köra verklighetstrogna nivåer på färdigheterna eller skall man anpassa det så att RP hela tiden får något att bita i.

Själv tycker jag alternativ 1. Annars vore det helt onödigt att höja sina egna fördighetsvärden.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Nåt mellanting kanske. Att höja sina färdighetsvärden ska göra så att man kan ta sig an större utmaningar (roligt, kan leda till berömmelse och maktpositioner), inte att man lättare köttar ner 'vättelikande as' (enformigt).

Ska spelarna få svårare motståndare så ska det inte vara übervättar, utan nåt som naturligt sett brukar vara duktiga. (Varför inte rovriddare? :gremwink: )

Alltså, motståndarnas FC ska inte bero på spelarnas FC, men motståndarna skall bero på spelarnas FC.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Råkade ut för samma problem (på den tiden som jag inte hande EOn utan spelade DoD. Min rollperson var svärdsmästare utan sin like, trodde jag, sen visade det sig att spelledaren lär fienderna följa min färdighet så tillslut var varenda småskurk mästare på sitt vapen (bara för att det skulle vara lite utmaning som han sade).
Jag kör sedan dess alltid alternativ ett utom i de fall där det tydligt framgår att motståndaren är bra.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Motståndet ska vara relativt lätt att knacka ner. Men det måste själv klart finnas bättre krigare än rollpersonerna också.
Jag hatar spelare med höga värden som tror att dom kan döda allt o alla. Då är det bra att plocka in en skicklig slp för att ta ner spelaren på jorden igen.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Frukta vättarna.

De uppför sig faktiskt vettigt, de undviker, dessutom är de bra på det.
Sen är de så många att de lätt får in några träffar...vättar är tämligen jättelivsfarliga.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Jag tycker man ska köra med verklighetstrogna värden på SLPerna, men spelarna ökar väll ändå inte så mycket i sina färdigheter att man ska behöva öka slps färdighetsnivåer så mycket!? Spelarna i min spelgrupp brukar ligga på ungefär 15 i sitt primära vapen, sen ligger vanliga rövare på 12 medans tränade soldater skulle landa på lite högre runt 14-15.
 

PubisFlarup

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
50
Location
Tidaholm
Håller med dig till 100%. Bara för att man har färdighetschans säg 19 så behöver inte vättar och krogbesökare också ha detta.

Thing...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Det förra uppdraget vi spelade så skulle vi åka till en ön i storaarkipelagen och söka rätt på info om den sak vi var ute efter. Och av nå¨gon anledning var vi tvugna att gå igenom djungeln. Vi han dock inte komma så långt innan ett 10 tal folk kallade "varer" hoppar på oss. Då jag själv spelar en ganska väl meriterad och stridsvan Thismalv och mina kompanjoner spelar ninja (prisjägare och livvakt typ), powerful magiker och fet handelsman så trodde jag faktiskt att vi skulle kunna ha en chans då vi var två i gruppen som hade unika stridskonster och bla bla bla. Men OJ VAD FEL JAG HADE. Det visade nämligen att dessa små vätteliknande as typ hade 15-16 i färdighets chans, mer än vad vi hade."

Jahapp. Då innebar det sannolikt en enda sak: de var av någon anledning extremt skickliga, skickligare än vad ni var. Så var det med det, liksom. :gremsmile:

"Hade de haft 10-12 som vanliga monster så men nu hade de ju inte det utan de gjorde typ tre anfall var och fullkomligt mosade ner mig på en runda. Tragiskt."

Du vann alltså inte, och skulle föredra quote monster unquote som gruppen kan besegra med lätthet?

"Jo så vad tycker ni skall man köra verklighetstrogna nivåer på färdigheterna eller skall man anpassa det så att RP hela tiden får något att bita i.

Själv tycker jag alternativ 1. Annars vore det helt onödigt att höja sina egna fördighetsvärden."


Jag gillar alternativ 3 själv. Släng in rätt motstånd vid rätt tillfälle, så får spelarna nåt att bita i och deras fiender blir inte omotiverat skickliga.

En skicklig fäktare kan dräpa en gûrd beväpnad med en kniv ganska lätt. Fem gûrder med samma beväpning i ett kolsvart rum är en helt annan femma. Och om dessa gûrder sen är förbannade skulle det förvåna mig om fäktaren kom ut igen.

--
Björn
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Jag gillar alternativ 3 själv. Släng in rätt motstånd vid rätt tillfälle, så får spelarna nåt att bita i och deras fiender blir inte omotiverat skickliga.

Jag föredrar också alternativ 3. Jag försöker sätta ut verklighetstrogna värden på slp. Men om rollpersonerna är bra i strid så anpassar jag motståndet lite grann. Jag ändrar alltså inte färdighetsvärderna utan snarare motståndarna. För att strider ska vara intressanta bör de enligt min mening vara farliga.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
kör alternativ ett, bara för att slp blir bättre behöver ju inte det betyda att rövarna blir det
 
Top