Nekromanti SPELLEDARE - Projekt på gång!

Ecleptomania

Veteran
Joined
13 Apr 2009
Messages
55
Location
Haninge, Svea Rike
Mina damer och herrar, jag har beslutat mig för att dra igång ett projekt som jag bara kan lyckas med ifall jag lyckas pitcha denna idé tillräckligt bra och får med mig folk som kan tänka sig att genomföra detta, så nu sätter jag igång.

Jag satt och diskuterade för lite mindre än en timma sedan med en av mina spelare att det skulle vara trevligt med ett litet rollspels experiment. Tidigare har jag varit spelledare för samma äventyr med två eller flera olika grupper och fått se de stora skillnaderna som en grupp kan göra inom samma gränser, men nu vill jag och mina spelare prova en ny sak.

Jag vill tillsammans med andra spelledare, skapa ett äventyr som tar 3-5 spelmöten att spela igenom (självklart beroende på hur effektiv gruppen är och så). Syftet med detta skapande kommer bli att alla spelledare som är med och skapar äventyret är helt med på noterna om vad som kommer hända, samt hur man skall betona viktiga detaljer och dylikt i kampanjen.

Sedan så vill jag se hur detta äventyr utvecklar sig och vad för handlingar och konsekvenser som kommer att följa. Förslagsvis för att hålla det inom bra ramar så kommer alla grupper behöva vara lika stora och ha samma karaktärer i sig för att underlätta detta projekt.

För att ytligare slå om lite i tankarna så föreslår jag även att de färdiga karaktärerna skall ges till de som normalt sätt inte spelar de rollerna. Om din grupp har en uppenbar person som alltid spelar "krigaren" så låt honom spela "diplomaten" eller dylikt.

Så det jag föreslår är följande i punktform:

1, Skapa ett äventyr gemensamt.
2, Skapa färdiga karaktärer till äventyret.
3, Dela ut karaktärer till välvalda spelare.
4, Spela äventyret.
5, Komma till forumet och diskutera vissa speciella ställen i äventyret där spelarnas val och handlingar är viktiga, för att se vad som skiljer sig eller är lika.

Jag vet att jag kanske inte sålt in detta så bra med min text, men betänk att jag är dyslektiker och jag är trött ^^

Jag hoppas dock att jag kan få någon intresserad av att genomföra detta projekt med mig för det skulle vara väldigt intressant att se hur olika grupper gör olika saker, eller likadana saker.

P.S.

Detta projekt kan BARA fungera med följande Rollspels-världar, eftersom jag bara har dem böckerna.

EON - Inklusive alla moduler.

oWOD (Old World of Darkness) - Alla Vampire the Masquerade moduler.

NWOD - World of Darknes, Vampire the Requiem, Werewolf the Forsakened.

Coriolis - Grundboken

Drakar och Demoner - 5e utgåvan, 6e utgåvan. Inga moduler

Call of Cthulhu - 5th Edition (Aldrig spelat men har boken och viljan)

Dark Heresy (WarHammer 40.000) - Grundböckerna

Scion - Hero, Demigod, God & Ragnarok

Unhallowed Metropolis - Grundboken

GURPS 4thEd - CORE (Campaigns & Characters), Transhuman Space (Alla böckerna), Traveller (Alla böckerna), WWII (Core Rulebook).

---

Ja, jag är en nörd, för jag inser nu när jag skrivit detta att jag har en sky-helvetes massa rollspelsböcker.

---

P.P.S

För att underlätta detta så borde vi använda oss av antigen detta forum eller förslagsvis Skype (Som jag inte använder annars men jag får väl göra ett undantag)

Om inte annat så lämnar jag min kontakt information här:

Msn: DerKitten@hotmail.com
Skype: Ecleptomania / Anthony Raveneye
Telefon: 0735828218 (Comviq)
 

Prinzessin

Veteran
Joined
8 Mar 2011
Messages
2
Location
Landskrona
Jag är på och har av dessarollspel tillgång till:

EON - Inklusive några moduler.


Coriolis - Grundboken


Call of Cthulhu - (eller ja, jag har Trail of Cthulhu och en gamal utgåva av Cal, men. .det går alltid och fixa och trixa trotts allt så är ju inte reglerna det viktigaste här utan setting, story och karaktärer)

Unhallowed Metropolis - Grundboken
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag är en nörd, för jag inser nu när jag skrivit detta att jag har en sky-helvetes massa rollspelsböcker.
:gremsmirk:

... Jag tror visst att rävarna på forumet borde fotografera sina bokhyllor igen. Jag lovar, du kommer att ändra uppfattning om din nördighet i det fallet.

... säger solvebring som alltid får habegär och ångest vid åsynen av gammelgubbarnas bokhyllor.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
solvebring said:
Ja, jag är en nörd, för jag inser nu när jag skrivit detta att jag har en sky-helvetes massa rollspelsböcker.
:gremsmirk:

... Jag tror visst att rävarna på forumet borde fotografera sina bokhyllor igen. Jag lovar, du kommer att ändra uppfattning om din nördighet i det fallet.

... säger solvebring som alltid får habegär och ångest vid åsynen av gammelgubbarnas bokhyllor.
Samma här :gremgrin: Var ju på DanCon i helgen... jag trodde jag var välförsedd som hade tre hyllor rollspel i min bokhylla, men Dante har 3+ bokhyllor fulla.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,945
Location
Nordnordost
Hmm. Jag är MYCKET tveksam till om jag kan vara med, eftersom jag inte har någon stående grupp.

Men att göra projektet med Coriolis skulle vara en välgärning i stort. Det måste finnas hundratals ospelade Coriolis-spel ute i rollspelshyllorna eftersom den gängse uppfattningen (iaf här på forumet) är att det är snyggt men ospelbart eftersom det inte säger vilka äventyr man skall ha.

Also: Ihärdighetspoäng för att ha samlat allt till Eon och VtM.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,671
Location
Rissne
wilper said:
Men att göra projektet med Coriolis skulle vara en välgärning i stort.
Jag håller med!

Jag har själv absolut inte tid med det här projektet (heltidsjobb + 125% studier + färdigställa Null State + vanligt spelledande + diverse andra projekt), men kan absolut tänka mig att vara med och spelleda eller komma med glada tillrop och kommentarer på det som växer fram - om det sker här på forumet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,671
Location
Rissne
Niklas73 said:
FINNS det något annat än grundboken förutom ett äventyr som inte går att få tag i?
Ghazalis sista färd finns i lager på Collectors Point i Umeå. Inte alls omöjligt.

Sedan finns en spelledarskärm samt Mahanjis Väktare, som är producerat lite sådär halvt på frilans.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
krank said:
Mahanjis Väktare, som är producerat lite sådär halvt på frilans.
Någon som läst detta? Är det bra?

//Ram - Lite OT...
 

Ecleptomania

Veteran
Joined
13 Apr 2009
Messages
55
Location
Haninge, Svea Rike
wilper said:
Also: Ihärdighetspoäng för att ha samlat allt till Eon och VtM.
Tackar tackar, well alla Eon böcker är inte mina, utan min grupps. Men inom gruppen har vi alla böcker och dessutom dubbletter av somliga.:)
 

Ecleptomania

Veteran
Joined
13 Apr 2009
Messages
55
Location
Haninge, Svea Rike
Såhär efter en dag så är det många fler som skrivit här än jag trodde, dock så verkar det ännu bara vara en som faktiskt är intresserad av att genomföra projektet?

Så det lutar mot någon utav:

Eon
Coriolis
Cthulhu
Unhallowed Metropolis

Kom igen nu, det skulle vara kul om man kunde vara 4-6 spelledare som arbetade tillsammans. :gremsmile:
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Det hela låter intressant. Jag har ingen direkt spelgrupp, vi träffas endast några helger per år.

Men jag är gärna med och bollar idéer, om det skulle behövas =)
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Äventyret är ok, men det bästa med boken är beskrivningen om planeten Lubau.
 
Top