Nekromanti Spelledare eller spelare?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Åh, Castle Falkenstein!!

Trodde bara att det var jag som diggade Castle Falkenstein! Om du sätter TORG i närheten av CF så måste jag omedelibum-bums ta reda på mer om det! Ahhh, ett av få spel jag har haft roligt som spelare till. Annars (för att knyta ann till ämnet) så är jag hängiven SL. Inte för att det skulle vara bättre/roligare än att vara spelare, utan bara för att jag är så otroligt unken som spelare. Som SL är jag något mindre usel. <:p

Ps. Har du skaffat Reinventing Comics ännu? (Nyfiken på hur du uppfattar den...)

/Rising

"Det finns tre sorters människor; de som är bra på matematik, och de som är dåliga."
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Deadlands

Deadlands finns i två versioner, har jag för mig. Ena, the weird west, är ett Western år 1876, fast inbördeskriget rasar fortfarande. Magi och mysko monster har kommit till världen, och allt är väldans konstigt. Om man dör i spelet finns det en risk att man återföds som en s.k. "Harrowed", en zombie. En intelligent sådan, alltså.

Och det andra, Hell on Earth, har jag inte testat, men det är någon slags post-apokalyptiskt framtid, också med inslag av magi och sådant mysko, tror jag iallafall.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: AHA !

>"Varför inte kunna slänga in några element som gör det
svårare för spelledaren att förutse sitt eget
rollspelsuppdrat?"

Kanske för att det skulle göra alltihop ganska förvirrat (tro mig, jag har försökt improvisera fram handlingar, men de brukar bli ganska... komplicerade)

Quan'talis / Vet fortfarande inte hur man får de där snygga kursiverade bokstäverna

"Halflings are just like rabbits in many ways"
-Murdoch the Necromancer-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Deadlands

Är inte Deadlands på väg ute eller redan ut med d20 reglerna?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Försök till förklaring om Deadlands [lång]

Deadlands Weird West är gammal hederlig spaghettiwestern med kött, för att ta efter spelmakarnas förklaring.

**SPOILER**
Själv storyn är (fritt från minnet) att en indianshaman kallad Raven vill ha slut på de vitas utbredning så han släpper lös andar från den spirituella världen till vår värld. En sådan stor kraftsamling får California att rasa samman och bli som en stor labyrint och Stilla havet väller in och vattenfyller denna. Man hittar en ny "mineral" där som är ungefär som kol, men brinner mer intensivt och längre.
Detta gör (och mha andarna) att vetenskapsmän skapar de mest underligaste kreationerna. Allt från hattpistoler och eldkastare till raketstövlar och ubåtar.
Andarna gör att indianerna får mer kraft genom sina shamaner och kan slå tillbaka mot de vita, men även vita kan dra nytta av kraften i form av besvärjelser (mindre vanliga).
Andarna försöker sprida skräck i världen genom varelser, mytologiska eller bara förskräckliga. De kan även återuppväcka döda människor för att använda som vapen. Detta hände t.ex. i inbördeskriget. Döda vaknade upp och fortsatte slåss vilket fick följden att inbördeskriget aldrig tog slut.
Alltså: Shamaner, indianer, revolvermän, vetenskapsmän, monster, kofösare, magiker blandade i en salig röra.
**SPOILER ENDS**

<A HREF=http://www.peginc.com>Pinnacle</A> har en bra produktion på sina varor men det har IMHO blivit lite <EM>för</EM> mkt. Även om de ovanliga sakerna i western är få så med kampssportsutövare a la Kane, magikerrevolvermän etc så blir det nästan löjligt. Lite väl hypat.

Deadlands använder sig av öppna tärningar dvs slår man det högsta så slår man igen och lägger till det högsta talet och man ska försöka komma över TN (svårgihetsgrad).
Det som är lite ovanligt är att Deadlands använder sig av många oliak tärningar, från T4 till T12. Och i initiativsystemet använder man sig av kort.
Men för att få över D&Dspelare så har Pinnacle även gjort en D20variant av spelet. Antar att det är klart. Jag har ingen kontakt med dem längre på deras forum då <A HREF=http://www.gamingoutpost.com TARGET=go>gamingoutpost</A> börjat ta betalt för sina forum.

Böckerna är dyra att köpa så det gäller att ha koll på vad man vill ha.

En stort plus är deras hemsida. Den uppdateras regelbundet, har flertalet äventyr och när de gjorde en v2 så lade de upp alla ändringar så 1:ed SL kunde uppdatera sig.

Deadlands finns i de flesta former:
<B>Deadlands</B>: Weird West
Förklarat ovan
<B>Deadlands</B>: Hell on Earth
En fortsättning på Weird West och handlar om hur världen är om 100 år om allt skulle ha fortsatt.
<B>Deadlands</B>: Weird Wars
Deadlandsmiljön fast i Europa.
Ett brädspel (Railwars) och kortspel (???).

Här är två länkar från Pinnacles hemsida som förklarar lite:
Deadlands: Weird West
http://www.peginc.com/WeirdWest/About.htm Deadlands: Hell on Earth
http://www.peginc.com/HellonEarth/About.htm Men i allmänhet så är detta ett toppenspel. Du kan kombinera att köra äkta western och ibland slänga in ett av de ovanligare elementen, då gärna i skräcksyfte.

/[color:green]Han</font color=green> som är SL i Weird West
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Kursiv

<I>"Vet fortfarande inte hur man får de där snygga kursiverade
bokstäverna"</I>

Du använder taggarna, klicka på länken Märkningar i Dina
Inlägg när du när du skriver ett svar, där står det mer
information - Och dessutom hur man gör texten [color:yellow]lila
</font color=yellow> och [color:purple]gult</font color=purple> /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Åh, Castle Falkenstein!!

TORG och CF har ju en sak gemensamt förutom att de är bra, de använder bägge kort. TORG har ju tärning också iofs.

Jag har beställt Reinventing Comics och den dyker väl upp med månadens last med x-titlar här snart.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 
Top