Nekromanti Spelledare eller spelare?

neomind

Veteran
Joined
27 Aug 2001
Messages
42
Location
Umeå
Jag gissar att de flesta som besöker planket också är SL i en eller flera spelgrupper.. Frågan är - föredrar ni att vara SL eller att spela själv? Varför?

Själv måste jag säga att svaret är att jag gillar att vara SL. En orsak är att jag i princip aldrig har varit spelare (så rollspel för mig är att vara SL), men den viktigaste är att jag gillar att fundera ut berättelser. Tanken på att skriva en bok tilltalar mig och SL-skap är för mig en liknande form av kreativitet.


Rymden är mörk - atrox caelum:
<A HREF="http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum" target="_new">http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum</A>
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Själv så spelar det ingen roll om jag är SL eller RP..... Spelledare: Man kan då mer kontrollera handlingarna, plus att det är kul å förbereda äventyr m.m.( Jag ar precis löpt en SKITTJOCK kampanj till CoC, 450 sidor...

Rollperson: Det är kul att själv bestämma vad man vill göra, att fightas och sådant...

Om jag ska välja något av dem så vill jag nog helst vara SL!
Men det är ju kul å vara spelare också, såklart... Det är precis som i PC spel, man spelar dem i perioder, då & då!!!!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är helst spelledare. Det finns en enkel anledning till det också. jag tycker det är roligare. Att tänka ut egna berättelser, miljöer och intriger tilltalar mig bra mycket mer än att spela. Av de ca 30 äventyr jag spelat har tre-fyra varit så pass roliga att jag inte ångrat att jag spelat dem. Av resten är de flesta aningen roligare än det var att göra läxor och några få så tråkiga att jag hellre skulle ha diskat och städat än att spela dem.

En av mina flickvänner som aldrig spelat rollspel satt ibland och lyssnade trött på när mina spelare berättade coola events från något spelmöte då och då och verkade inte intresserad ens av att pröva. Sedan när jag planerade en ny kampanj fick hon hjälpa till och då sade hon att hon förstod varför jag tycket det var roligt.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
SL!

Är nästan helt och hållet SL! Om jag var tvungen att välja så skulle det bli SL.. Men det är kul att få vara spelare också, att få variera sig lite.. Att spela ett riktigt välgjort och överaskande äventyr är nog roligare än att leda ett.. Tror jag.. /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Bådadera är givetvis roligt (inte alltid förstås...) men skulle jag bara få välja det ena är det absolut SL som gäller. Alla de där idéerna, berättelserna, situationerna och nya reglerna som ständigt dyker upp i skallen måste helt enkelt få utlopp någonstans. Sen kan det förstås vara pressande att vara SL, det är mycket att fundera igenom och förbereda och man måste vara alert hela tiden. Det kan vara grymt jobbigt och ibland undrar man vad man egentligen håller på med. Men ett liv utan att bygga ihop rollspelsäventyr... då skulle jag nog hamna på hispan efter ett tag. /images/icons/wink.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: SL!

Det roligaste är att hitta på allt. Själva ledandet kan jag nog egentligen strunta i även om jag skulle sakna att se mina spelares ansiktsuttryck när man lyckats förvåna dem. Igen.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det är väl så förresten att det är mest spelledare som engagerar sig mycket nog för att hänga på forum. Som spelare, vad har man egentligen att diskutera. Spelmötesminnen men efter det?

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Spelare eftersom det får mig att sätta mig in i en rolig roll. Man är en huvudrollsinnehavare i en actionfilm.

Men jag brukar vara SL ibland för att de andra SL:arna ska få spela också. Antar att jag är en uppskattad SL för de andra spelarna (inte bara för de andra SL:arna).

/[color:green]Han</font color=green> som är SL i DoD4 och Deadlands
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Är du tillbaka nu med ditt "vanliga" alias? Jag trodde det hade blivit raderat! Tur att det inte blev det!



Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: SL!

Ja, det är ju rätt ovanligt att en SL blir överraskad av någonting i själva handlingen (Va, var det KUNGEN som låg bakom mordet på översteprästen? Vem kunde ha trott det?). Däremot blir man ju rätt ofta överraskad av spelarnas oväntade lösningar på problem som man trodde att bara kunde lösas på ett sätt... Problemet med att vara SL för det mesta men spelare ibland är ju att man inte hinner utveckla sin RP lika mycket som de andra spelarna, och åtminstone jag tycker att det är det roligaste med att spela (alltså inte nödvändigtvis att gå upp i level, men att utveckla RPns personlighet osv, dvs att ha ett slags pseudo-liv, åtminstone [själv sitter jag bara hemma och läser Tolkien, men Greger the Barbarian går ju på krog ibland]). (OBS! Jag har inte en RP som heter Greger the Barbarian!)

"Halflings are just like rabbits in many ways"
-Murdoch the Necromancer-
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Deadlands

<I>"/Han som är SL i DoD4 och Deadlands"</I>

Vad är Deadlands för rollspel? Finns det någonstans man kan
få tag i mer information kring rollspelet?

/Alexander Gyhlesten - *nyfiken*

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: AHA !

<I>"Ja, det är ju rätt ovanligt att en SL blir överraskad av
någonting i själva handlingen"</I>

Jag fick genast en idé i huvudet när jag läste det där.
Varför skulle inte Spelledaren bli överraskad? Jo, för att
rollspelssystem som sådant är uppbyggt på att SL vet allt.
Varför inte kunna slänga in några element som gör det
svårare för spelledaren att förutse sitt eget
rollspelsuppdrat?

Kan dock inte komma på något passande system för detta,
annat än en tråkig och trist händelsetabell eller liknande.
Plottwists där Spelledaren inte har någon som helst kontroll
skulle vara jättehäftigt /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: AHA !

En bit på vägen gick TORG där spelarna har kort som de kan använda för att hjälpa till att styra handlingen, t.ex. göra en kvinnlig slp till ett romantiskt intresse med mera.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: TORG

Vad är TORG för något? Finns det någonstans där man kan
få reda på information kring det?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Dåligt spel! Varning!

"Vad är TORG för något?"

Ett spel där man hoppar hejvilt mellan olika parodiartade rollspelsmiljöer.

"Finns det någonstans där man kan
få reda på information kring det?"


Jag skickar min uppfattning av spelet till dig privat, det är nog bäst så för att inte väcka vrede hos eventuella TORG-lirare. TORG används fortfarande som skällsord av mig och flera andra snart tio år efter att vi spelade det.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: TORG

Lite länkar. Vet själv inte mycket om TORG men iaf:

http://www.cybercomm.net/~dano/rpg-murp.html http://www.ravensrook.com/torg/ "<I>Torg takes place during the Possibility Wars, when extradimensional High Lords have invaded and transformed portions of the Earth into 'cosms' representing different gaming genres. Torg was published in 1990 by West End Games, then briefly licensed by Omni Gaming Products before going out of print.</I>"

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
En av mina favoriter får skäll!?

Ja det är väl tillåtet att gilla olika rollspel men det är klar fem i topp av de spel jag spelat. Och för att du ska ha en uppfattning om vad jag spelat kommer en lista så att du inte kan säga "ja har man bara spelat fem spel så" :)

Dungeons & Dragons 4th ed basic
Advanced D&D och 2nd ed
Dungeons & Dragons, nya
Top Secret/S.I.
Gangbusters
Marvel Super Heroes
TORG
Castle Falkenstein
Aliens
Drakar och Demoner v2-4
Mutant
Gamma World och 3rd ed
Nya Mutant
Kult
Khelataar
Star Wars
Amber
RoleMaster
Middle-Earth RolePlaying
Shadowrun
Dangerous Journeys
Vampire the Masquerade
Call of Cthulhu
Chock
Boot Hill 3rd ed
Star Frontiers

Av dem är det Amber, Castle Falkenstein och TORG som kämpar om topplacering i min gunst. Khelataar, AD&D 2nd ed, Vampire tM, Gamma World, CoC slåss om att vara mer omtyckt än medel. Sen blir det lite svårare men det spel jag ogillar mest beror på vad man går efter. är det regler så är det Dangerous Journeys som är sämst. är det äventyren är det DoD. Världarna brukar vara intressant oavsett det övriga.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 
Top