Nekromanti Spelledare: datorprogram för att organisera äventyret?

Breyguhn

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
6
Är det någon som har ett bra tips på ett datorprogram man kan använda som spelledare för att organisera äventyret? Är kass på att skriva för hand och använder min dator till allt.

Jag tänker mig något slags anteckningsprogram där man kan länka mellan olika anteckningsfiler eller åtminstone lägga anteckningar i någon slags hierarki.

Typ en textfil för varje plats, med beskrivning etc och så länkar till egna textfiler för varje person eller viktig sak som finns på platsen.

Är just nu inne på att använda pages (presentationsprogram liknande powerpoint), hittar inget annat bra program där man kan länka inbördes mellan textfiler (om man inte ska koda själv i html eller likn. men det känns lite overkill...)

Det allra bästa hade ju varit om det fanns någon slags funktion i textfilen som gjorde att man kunde "fälla ut" information om t.ex. en person när spelarna interagerar med just den, och sen dölja informationen igen när de går vidare (upplagt i en hierarki).

Obs: använder mac.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Du skulle ju kunna använda lite enkel html i någon enkelt texteditor, där varje plats är en egen sida och så länkar du till dem.
Behöver inte ligga på någon server du arbetar med enkla .html filer.

Själv så brukar jag förskriva äventyret till olika grader och sedan föra handskrivna anteckningar som jag kanske för in i huvuddokumentet om de är relevanta över längre tid.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
OneNote tror jag skulle funka bra. Hierarkisk uppbyggnad, möjlighet att länka till sidor och filer både i och utanför OneNote. Går att göra tillgänglig offline, om spelplatsen saknar internet. Tror OneNote finns för Mac också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag använde Zim ett tag. Saknar ett alternativ som känns snabbare och har bättre tangentbords-kortkommandon samt app på android med synkmöjligheter. Kanske får bygga något eget.

Idag använder jag Epub för anteckningar jag inte behöver ändra i under spel. Epubs är ju bara typ zipfiler med html+css i och en innehållsförteckning, så jag skriver ner saker i Sigil på förhand. Men det gäller mest just för mina förberedelser, inte anteckningar under spel. Och jag kör ju typ bara klassiska icke-spelardrivna äventyr.

OneNote tror jag skulle kunna funka, men jag skulle nog gärna vilja ha något enklare, mer avskalat, snabbare.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Go tråd! Även jag tackar för tipsen, har funderat över att börja använda nåt sånt!

Har fan alldeles för många SLP:er med olika agendor att försöka hålla reda på i vår pågående kampanj...
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
+1. Intressant att få se vad folk använder.

Jag har hela mitt liv i OneNote numera, inklusive allt rollspelsmaterial.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag använder OneNote sen något år tillbaka och är väldigt nöjd. Inte helt perfekt, men det kräver inte mycket av datorn, det synkar automatiskt med internet och till andra enheter (iPad och telefon i mitt fall), och går att komma åt via vilken dator som helst när man loggat in på sitt outlook-konto. ?Det är superenkelt att lära sig, och det är inga problem med att skapa hyperlänkar till andra delar av anteckningsboken, till internetlänkar eller till word-dokument.
 

Breyguhn

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
6
Har också testat OneNote nu, det kan göra allt jag behöver (än så länge...). Både länka mellan dokument och skapa delar av dokumentet som man kan fälla fram och ta bort igen i en hierarkisk struktur (collapse - expand). Gillar också flikarna längst upp så att jag kan dela in hela äventyret i olika akter. Nice!!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag är macare och brukar komma hyfsat långt med mindmapprogrammet MindNode, gärna i kombination med ett ordbehandlingsdokument.
 

vhicta

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
45
Jag kör Mac och har testat lite olika. Evernote liknar OneNote fast interfacet är cleanare. Sedan en tid använder jag dock en app som heter Bear som är till för kreativt skrivande/kodande där jag skriver ned allt om karaktärer och scener/äventyr och genom att länka till andra notes i programmet så skapar jag en egen liten Wiki - jag använder ett mindmap-program för att strukturera relationskartor och scenordning (även dessa länkade till Bear.
 
Top