Spelledare – påverkar genren hur du förbereder rollspel?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det är såklart så att olika spel påbjuder olika sorters spelledarskap och olika förberedelser från spelledaren. Men, det jag undrar är om du som spelledare upplever att det skiljer sig mellan genrer. Kräver, exempelvis, fantasy, scifi och skräck olika typer av förberedelser för att spelet ska passa in i, eller förmedla, genren?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Tror den mest centrala förberedelsen är att preppa gruppen med rätt idé om vad som kommer spelas. Så inte så mycket genrespecifik prepp egentligen, som att se till att gruppen och du som spelledare går in med samma tankar. Samma gäller även spelledarlöst, friform, etc. Alla behöver vara med på samma noter.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Nej, det tycker jag inte att det gör. Den avgörande skillnaden är snarare spelsystem och spelstil. Att köra ett linjärt äventyr någon annan skrivit kräver för mig betydligt mer pepp mellan spelmöten än vad det gör att köra en egen sandlåda/fisktank.

Sen tänker jag att det ibland handlar om egen förståelse av världen, spelar vi i en värld som jag någonstans vet hur den fungerar , som i mitt fall Mundana, behöver jag mindre grepp än om jag spelar i en värld jag inte kan, typ Symbaorum. Spelar vi något med en spelvärld som skapas under spel så minskar det ofta min prepp också.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
På det stora hela, nej. Jag kan kanske lägga ned lite mer tid på skräckäventyr för det blir väldigt dåligt om det inte blir rätt stämning.

Jag märker också att jag preppar mer ju mindre jag känner de jag ska spelleda för, men det har nog inte så mycket med genre att göra.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Steg 1 - vad @entomophobiac sade.

Steg 2 - Ja, helt klart. Det handlar om att förbereda mitt språk framför allt. Om jag ska spelleda skräck kommer jag behöva arbeta med att säga "läskigt" utan att använda ordet "läskigt", tex, och behöver eventuellt hamra fram lite synonymer att ha med, på samma sätt som man kan förbereda namnlistor. Show, don't tell, så att säga.

Steg 3 - Jag ser den största skillnaden snarare mellan vad genren förutsätter att man gör som spelledare. Jag förbereder ett äventyr i Hjältarnas Tid annorlunda än jag förbereder en deckargåta i Noir, men det handlar mer om vad man gör i spelet. Typ.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag kör mest fantasy och (pseudo)historia, och tycker att det finns skillnader i hur jag förbereder dessa två genrer, men också inom dem. I första hand i relation hur stor plats spelvärlden tar i min prepp. Så här ungefär:

1. BECMI - det finns ingen värld, jag preppar en bas och en grotta.
2. DnD5 - jag läser på lite om FR, men det är inte det viktiga, det viktiga är plotten och scenerna.
3. KAP - mycket möda plöjs ned i persongalleri och geografi. För att skapa trovärdighet och djup komme jag troligen leta info om allt från riktig medeltid mat och kläder till hederskultur och religiösa sedvanor. Kanske går jag till litteraturen ibland, och låter Mallory eller White inspirera mig. Då KAP är ett fantasy-spel är jag dock helt helt fri i att strunta i sådant från verklighetens historia eller den litterära kanon som jag tycker är ointressant eller tråkigt. Så jag hämtat inspiration.
4. Western - jag anstränger mig för att få mycket i beskrivningen av kläder, byggnader, människor, geografi, etc korrekta. Jag letar kartor, foton, postoderkataloger. CoC hamnar nog också här någonstans.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Men, det jag undrar är om du som spelledare upplever att det skiljer sig mellan genrer. Kräver, exempelvis, fantasy, scifi och skräck olika typer av förberedelser för att spelet ska passa in i, eller förmedla, genren?
För mig spelar det roll vad spelmakaren vill med spelet. Världen spelar därför mindre roll, men den bör följa spelmakarens vision. Något enstaka fall kan jag bryta mot visionen och göra en egen grej av det eller köra en fisktank (som både går snabbast att skapa och jag är mest bekväm med) eftersom spelmakaren har inte gett mig några som helst verktyg för att spela sitt spel.

Sedan kan jag inspireras av den grafiska profilen av spelet. I The City of Mist vill jag spelleda heist, trots att det är noir-mysteriespel som eftersöks.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
För mig spelar det roll vad spelmakaren vill med spelet.
Jo, så tänker jag också. Första gången jag spelleder ett spel vill jag spela som det är tänkt, så långt det går att förstå. Om det blir en andra gång kan jag börja ta ut svängarna lite.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Jag tycker genren påverkar jättemycket, men inte nödvändigtvis settingen. Det vill säga, huruvida det är mysterielösning (kräver jättemycket prepp), dungeonkräl (kräver mycket prepp eller en färdig dunge), hexkräl (kräver bara lite tabeller) eller relationsdrama (kräver bara prepp baserat på vad som hände sist), men inte huruvida detta utspelar sig i en framtida öken, Pangaeas djungler eller 1800-talets London.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Tror den mest centrala förberedelsen är att preppa gruppen med rätt idé om vad som kommer spelas. Så inte så mycket genrespecifik prepp egentligen, som att se till att gruppen och du som spelledare går in med samma tankar. Samma gäller även spelledarlöst, friform, etc. Alla behöver vara med på samma noter.
Exakt min mening. Huvudsaken är att samtliga deltagare i förväg är införstådda med önskad stämning och setting. Ett minutiöst förberett skräckäventyr kan ändå "förstöras" av flamsiga spelare som vill tillföra oavbruten comic relief och ironiska referenser. Då är det bäst att spelarna redan innan blivit tydligt informerade (eller exklusivt inbjudna, i händelse av större varierade bekantskapskrets med olika personlighetstyper) om den önskade genren.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Generellt tycker jag inte jag gör det, om det med genre menas setting i allmänhet. Men självklart påverkar spelets ansats och valet av scenario mycket. Är det ett mystierielösaräventyr (som är det jag premiär mest) tar det mycket tid oavsett spelvärld.
 
Top