Nekromanti Spelledar tips

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Hur frusterande det än kan kännas att vara spelledare så är det ändå på den posten som jag känner mest glädje av rollspel.

Nu var det några år sedan jag rollspelade (innan uppehållet så har jag rollspelat ganska länge), ni inser säkert att personen ifråga är väldigt ringrostig.

Så jag skulle vilja ha lite tips på spelledarens uppgift, därmed inräknat storyskapande, regeltolkningar och berättande teknik. Om det inte är någon som orkar skriva någon djup avhandling på området, så uppskattas sajtlänkar lika bra.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Att skapa en intressant historia som gör spelarna glada att få vara en del av den.
Spelarna MÅSTE vara en del av den, styrda äventyr är fel.
Skapa förutsättningar, hellre än bestämda händelser.
Så lite som möjligt ska vara avgjort på förhand.

Glöm inte att SL är till för spelarna, inte tvärtom.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Om du har tid och ork så läs igenom alla saker på roleplayingtips.com innan ni ska börja spela. /images/icons/smile.gif

Om du inte orkar med det så kan jag skriva några saker väldigt kortfattat, eftersom alla punkter för sig kräver en uppsats om man ska täcka in allt.

"spelledarens uppgift,"
Tycker regelslaktarens sista mening (k, näst sista då!) "Glöm inte att SL är till för spelarna, inte tvärtom." är ett klokt råd.. Se till att alla parter har kul..

"storyskapande,"
Fråga spelarna vad de vill spela.. Gör karaktärer en kväll och spela en annan.. Mellan karaktärsgörandet och spelkvällen så ser du vad spelarna har för karaktärer och basera ett äventyr/uppdrag på dem.
Om du har svårt att komma på vad som ska göra så tänk ut något som du själv vill spela och gör ett äventyr/uppdrag efter detta.

"regeltolkningar"
Om du är osäker på en regel.. Bestäm några möjliga lösningar och slå en tärning.. *bara skojar* Det som du bör göra är att hitta på och köra på det.. Kolla upp reglerna senare efter spelomgången om du själv kände att det kändes fel.. Fast detta är väl som att cykla. Har man väl börjat med det glömmer man det aldrig.

"berättande teknik"
Tänk igenom hur andra SL:er har gjort när de berättat.. Tänk igenom gamla äventyr/uppdrag som du själv SL:tt.. Då kommer du ihåg olika scener och hur de berättades.. Dra lärdom av detta.

/[color:448800]Han</font color=448800> som kan skriva lite längre om nu det behövs (och är eftertraktat)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Toppentips men jag måste invända mot att SL är till för spelarna och inte tvärtom. Alla närvarande är till för alla. Spelarna skall göra att det är kul för SL också. Det är alldeles för många spelare som utan att tänka sig för förväntar sig att SL skall skapa ett eget regelsystem, en egen värld som är som spelarna vill och hitta på nya kreativa äventyr som aldrig är likadana och därtill är precis som spelarna vill ha dem. Lite draget till sin spets men ändå, spelledaren måste få sitt utrymme han/hon också, speciellt som denne oftast drar det största arbetslastet.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Alla närvarande är till för alla"

Självklart, men det är SL som sitter med makten...

"och hitta på nya kreativa äventyr som aldrig är likadana och därtill är precis som spelarna vill ha dem."

Det är inte lätt att vara SL...men detta är ju ett problem vid sidan av rollspelet, inte i själva spelandet.
Jag brukar helt enkelt säga att jag inte orkar, om jag faktiskt inte orkar...
Ibland så är de andra SL, för små engångsäventyr...
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Frustration

Kan hålla med det att många spelare inte riktigt tänker på hur mycket arbete som oftast ligger bakom varje spelsession. Oftast så behöver inte spelaren ens läsa några regler, eller förstå hur regelsystemet ska användas till olika aktioner som spelarpersonerna gör i spelet. I stort sätt det ända de behöver tänka på är hur deras karaktärer är som personer i spelt. Dock så kräver det lite vetande över hur spelvärlden ser ut och hur folket som lever där har det (omgivningen är också en viktigt parameter till över hur människor agerar).

Spelarna har det alldeles för lätt ibland kan man tycka som spelledare, de behöver bara sätta sig i soffan och lyssna på historien, agera, slå en å annan tärning (jaja rollspela helt enkelt). Medan man själv har slitit minst dubbelt så lång tid det tar som att spela ett äventyr. Verkar som om mina förberedelser tar alldels för lång tid. Detta kan kanske bero på att det är lite av min spelledar stil att se till mycket är förberett innan man börjar spela. På det sättet så blir det enklare enligt min mening.

[kanske klagar lite pga av att man ska börja med en ny spelargrupp, nytt spelsystem, ny kampanj, nya spelledarpersoner, nya intriger och "storytwists", nya upplägg och idéer.... aarrgggh *frustration*]
 
Top